Sådan lancerer du på Folkemødet
Vi minglede max med Mingla

Er Mingla Tinder for lobbyismer?

Folkemødet er DM i PR for virksomheder og kommunikationsbureauer. Men hvordan får man sine budskaber igennem i støjen fra 3.000 arrangementer, hvor alle andre også har en klassisk debat med en kendt tv-vært som moderator? PR-bureauet Holm Kommunikation lancerede netværks-appen Mingla, der blev talk-of-the-town i k-land og på 10 dage fik 2.000 brugere. Kforum har spurgt ind til strategien bag lanceringen af appen.
Hvad er Mingla?
“Mingla er en app, der fungerer på samme måde som den populære dating-app Tinder, og som vi lancerede i forbindelse med årets Folkemøde på Bornholm. Man opretter en profil og kan herefter swipe til højre eller venstre, alt efter om man finder den anden part relevant at tale med. Er der et match, kan parterne aftale at mødes i den virkelige verden.”  
 
Hvorfor lancerede I Mingla?
”Mange Folkemøde-gæster er enten journalister, politikere eller virksomheder, der er på Bornholm i et professionelt øjemed. Politikeren skal vinde debatter, virksomheder skal positionere sig og journalister skal finde den gode historie. Hvis de er kendte tv-værter, så skal de nok styre en debat i et af teltene. Deres fælles udgangspunkt er, at de er taget til Folkemødet for at mødes og tale med andre mennesker som den primære årsag. Og med 3.000 arrangementer kan det være ret uoverskueligt at finde den rigtige debat, de rigtige interviewpersoner eller mest relevante samarbejdspartnere.
 
Mingla skulle derfor facilitere dialogen mellem Folkemøde-gæsterne og være en ny og sjov måde at netværke på.”
 
Flere end 2.000 folkemødegæster swipede 600.000 gange på netværks-appen Mingla.
 
Fint, at I vil hjælpe andre. Men hvad får I som PR-bureau ud af det?
“Ud over at hjælpe en masse mennesker, så giver det jo PR for os selv overfor andre kommunikationsfolk, samt overfor virksomheder og journalister, der naturligvis er en meget attraktiv målgruppe for os. Håbet er selvfølgelig, at de får øje for vores digitale tilbud og synes, det kunne være spændende at lære os bedre at kende.”
 
Hvad var udfordringen ved lanceringen?
”Man kan sige, at vi havde to store udfordringer. For det første skulle vi jo have nogle Folkemøde-gæster ind på appen, inden vi lancerede den. Når folk henter en app, skal den spille 100 procent. Hvis vi ikke kunne tilbyde nogle at swipe med, så havde den ikke nogen reel værdi.
 
Dernæst var udfordringen at få folk til at høre om appen. På den digitale front drukner mange opslag om Folkemødet fuldstændigt, og Twitter-hashtagget #fmdk bliver på få dage oversvømmet med envejskommunikation. Mediemæssigt er Folkemødet den uge på året, hvor journalisterne bliver ringet op flest gange af kommunikationsfolk, der vil have dem til at skrive om deres kunders arrangementer. Så det var mildest talt svært at få ørenlyd, og flere journalister på de landsdækkende medier syntes, at historien var alt for snæver”.
 
Hvordan fik I så brugere til appen?
“Vi satsede alle pengene på en netværksstrategi, vi kaldte 1-10-100-1000-modellen. Vi ville, før appen gik i luften, officielt have én virkelig kendt person på, meget gerne en partileder. Så ville vi have 10 stærke digitale influencers, 100 af vores mest passionerede digitale venner, og så på sigt 1.000 early adopters. Det lyder meget strategisk, men i starten var det simpelthen bare noget med at skrive rundt til vores relevante netværk én efter én og høre, om de skulle på Folkemødet, og om Mingla kunne være et relevant redskab for dem.
 
Vi fik derefter forskellige virksomheder, medier og politiske partier til at dele nyheden om Mingla internt, og så begyndte det langsomt at sprede sig. Allerede efter et par dage havde vi 500 personer på appen, Søren Pind var den første minister og Søren Pape den første partileder!”
 
Søren Pind og Søren Pape var hhv. den første minister og partileder på Mingla.
 
 
Hvordan fik I historien ud over rampen?
“Vi igangsatte to strategiske indsatser, hvoraf den ene skulle skabe synlighed omkring appen i fag- og regionale medier, og den anden skulle skabe buzz på de sociale medier. På baggrund af en klassisk proaktiv PR-indsats lancerede vi historien om appen i fagmedier som fx Markedsføring, Bureaubiz, Journalisten og Altinget. Derefter begyndte historien at rulle, og vi brugte momentum til at skubbe yderligere på og sætte interviews op med relevante medier under Folkemødet, bl.a. med TV 2 Bornholm, P4 og Radio24syv.”
 
TV 2 Bornholm har inviteret digital chef Mads Keilberg Johansen (tv.) og partner Mathias Holm Pedersen (th.) i studiet for at fortælle mere om Mingla.
 
Vi brugte derudover de sociale medier til at skabe hype blandt målgruppen. Særligt Facebook og Twitter blev vigtige redskaber, hvorfra vi med hashtagget #mingla og relevant content startede en dialog omkring appen blandt målgruppen. Mange kommenterede appen, taggede deres venner og delte screenshots fra appen.”
 
Mingla blev debatteret på Twitter.
 
Det lyder jo godt, men der må også have været ting, der ikke lykkedes?
“Helt sikkert. For det første kunne vi ikke få nogle af de store erhvervsmedier til at skrive om appen med den begrundelse, at nyheden var for snæver. For det andet klagede nogle brugere over, at profilerne kom op flere gange, når de swipede. En app skal helst fungere upåklageligt, så det var vi ret oppe på tæerne over. Desuden fik vi undervejs den idé at holde et fysisk meetup på Folkemødet om lørdagen. Vi pustede 300 gule balloner op og slæbte dem hele vejen til Toga Vinstue. Der kom cirka 20 mennesker, så det skulle nok lige have været gennemtænkt lidt mere.
 
Og så var vi også lidt betænkelige over al den snak om en knalde-app. For det var jo ikke rigtig det, vi ville være kendt for. Her var vi måske lidt medskyldige, da vi selv brugte sammenligningen med appens funktioner med Tinder.”
 
Hvordan blev Mingla modtaget?
“Over al forventning! Flere end 2.000 personer personer brugte appen under Folkemødet, og den generelle feedback var meget positiv. Der blev virkeligt swipet igennem, og vi hørte om alt fra journalister, der brugte appen til at finde cases, til lobbyister, der fik vigtige kaffeaftaler i hus. Folk syntes generelt, at det var forfriskende med en ny måde at møde andre med samme interesser på eller udvide deres netværk og møde nye personer, de ikke ellers ville være stødt på.
 
Derudover var der også en række indflydelsesrige personer på appen, blandt andre Martin Krasnik, Søren Pind, Søren Pape, Karen Hækkerup, Niels Krause-Kjær og Ida Auken, bare for at nævne nogle få. Det gav selvfølgelig appen noget pondus, at man potentielt kunne matche med dem, så de blev helt sikkert også et vigtigt trækplaster. 
 
Men der var også en del, der med et glimt i øjet spurgte, om det ikke bare var en knalde-app.”
 
Borgmestre, ministre, MF’ere, journalister, k-folk og interesseorganisationer var massivt til stede på Mingla.
 
Men er det ikke bare en knalde-app for k-branchen?
“Det er jo en indvending, som vi vidste ville komme pga. appens funktionelle ligheder med dating-appen Tinder. Og det var da også den måde, vi brandede appen på - som en slags Tinder for erhvervslivet. Men et eller andet sted ville det jo være fantastisk, hvis der var nogen, der fandt kærligheden gennem Mingla. Der er dog nok andre apps, der fungerer bedre til den slags.”
 
Hvad skal der ske med appen nu?
“Mingla vil for andet år i træk være anvendelig ved Almedalsugen, der løber af stablen i næste uge. Hvad der skal ske i Danmark, har vi ikke helt bestemt os for endnu.”
 
Hvad kan man lære af appen?
“Vi tror, at Minglas succes på Folkemødet er et meget godt billede på, hvor få kreative og digitale tiltag, der egentlig er på Folkemødet. Virksomheder bruger millioner af kroner på at være til stede med telt og roll-up-bannere uden måske at tænke over, om de kunne have gjort noget anderledes. Telte, debatter og fadøl er - og skal fortsat være - en central del af Folkemødet. Men vi må nok erkende, at Folkemødet også trænger til lidt fornyelse, og at digitale PR-aktiviteter vil være en af måderne, hvorpå virksomheder kan trænge igennem larmen med deres budskaber.”

Relaterede artikler

WhatsApp var en ulv i fåreklæder - Det var ikke WhatsApps halve milliard brugere i sig selv, der trak Facebook til truget. Det var heller ikke teknologien ...
Bliv en Tinder-ninja - Verden har fået en lille genistreg af et digitalt kødkatalog, og hvis du vil have mere end bare en ny overspringshandlin...
Tinder er ikke længere kun et knald - Dating-appen Tinder har bredt sig som en steppebrand over hele verden. Og der, hvor folk mødes, er det også interessant ...
Et godt engangsknald med kommunen - Som del af en bosætningskampagne er Kolding Kommune gået på Tinder i to omgange. Singler er en af kampagnens målgrupper....
Bløvjobs, ubeskattede boksershorts og Bornedal i demokratiets tjeneste - Kforums utrolige, uforbeholdne og uforudsigelige analyse af årets kommunikatører fra de geniale over de skrækindjagende...
Swipe, snyd og scor på kærligheds-apps - Hvor går man hen, når man er blevet single og bare gerne vil i kontakt med ligesindede? Tinder, Happn, Candidate, Blume,...
Go gaymoji! - Brug for et booty call, en piercet aubergine, et ’Yass!’ eller en top bunk i dit emoji-udvalg? Så er din redning kommet ...

Giv din stemme

27 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Pressekonsulent

Frist: 20. august

Udviklingskonsulent

Frist: 21. august

Studentermedhjælper

Frist: 4. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Brug Snapchat strategisk og engager dine brugere

7. september

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.