Fire key learnings fra Web Summit

”Are you ready to talk about the future?” Sådan startede vores Web Summit i sidste uge i Lissabon. Med dette citat indtog Mike Schroepfer, CTO i Facebook, som den første konferencens Centre Stage i MEO Arenaen – den fjerdestørste indendørs arena i Europa - så der var selvsagt lagt op til noget stort på årets Web Summit.
Vi var klar til at snakke om fremtiden for teknologi, marketing, reklame og ikke mindst, hvordan vi binder det hele sammen i PR-regi.
Vi var klar til at snakke om fremtiden for teknologi, marketing, reklame og ikke mindst, hvordan vi binder det hele sammen i PR-regi.
Her er vores fire key learnings fra Web Summit:
 
1. Virtual Reality giver mening, hvis din historie kan bære det
Virtual Reality completely explodes the power of narrative in storytelling" – Shawn Layden, President, Sony Interactive Entertainment America
 
2016 er året for Virtual Reality (VR), fordi vi teknologisk er nået så langt, og det understøtter det store fokus på, hvordan vi i dag er forbundet gennem video og billeder. VR ændrer, hvordan du fortæller en historie, fordi seeren bliver en del af din historie og opbygger sin egen fortælling – og du ved ikke, hvor personen ser hen næste gang. Hvis VR skal slå effektivt igennem hos PR-professionelle, skal vi sørge for, at mediet bidrager med et nyt perspektiv til vores historie, som vi ikke ville kunne have fortalt på traditionel vis.
 
VR has gotten powerful enough to give you the sense of presence” – Mike Schroepfer, CTO, Facebook
 
Derfor investerer Facebook massivt i Artificial Intelligence (AI) og VR og vil bygge et VR-headset "to the masses", som hverken er koblet til en computer, mobil eller konsol. Det skal revolutionere den måde, vi er forbundet med hinanden på, uanset hvor vi befinder os i verden. Byd også velkommen til Social VR – det kan være stedet, hvor vi i fremtiden skal interagere og fortælle vores historier.
 
 
Mike Schroepher, Facebook, på Centre Stage om selfies i Social VR
 
 
2. Vi ser en ny bølge i arbejdet med social influencer marketing
Market is beyond social influencer marketing. We see a second wave where brands create content together with the influencers” – Rene Rechtman, President, Maker Studios
 
Det er ikke længere nok at betale influencers for at omtale dit brand. Brands er nødt til at skabe content sammen med influencers, der er relevant for både influenceren, influencerens følgere og selvfølgelig brandet selv.
 
Det er den måde, vi hos Holm Kommunikation arbejder med troværdighed i influencer-samarbejder på, fordi man som brand flytter sig fra blot at betale sig til omtale til at arbejde med sin brandtroværdighed gennem influenceren og det content, man skaber sammen.
 
I connect with them all the time. It makes the bond so much stronger” – Meredith Foster, YouTube-stjerne
 
Influencers har et helt andet bånd til deres følgere, end mange brands vil kunne opnå. Af samme grund har influencernes følgere også en forventning om, at alt, hvad de lægger op eller anbefaler, er ægte.
 
3. Giv dit brand personlighed igennem video
Reality is that everyone consumes the content they want. It’s the biggest change in the second coming of video” – Michael Litt, CEO, Vidyard
 
Videomediet vokser og vokser. Hvorfor? Der er hård kamp om opmærksomheden, men med den rigtige video kan man trænge igennem til målgruppen, hvis man formår at tænke i indhold og ikke bare dokumentation. Overvej, hvordan du laver din 15 minutter lange dokumentar om til indhold til sociale medier.
 
You need to have a video marketing strategy in 2017, it is not just for the millennials - parents also create videos” – Suchit Dash, President, Dubsmash
 
Video fyldte rigtig meget til Web Summit. Det er nu, du skal få din organisation til at tage videomediet til sig, så du kan vise det menneskelige touch, der er så afgørende på sociale medier.
 
People want humanity. Allow your employees to be more human” – Michael Litt, CEO, Vidyard
 
4. Mobile, mobile, mobile
The mobile is the remote control of our lives” – Gary Vaynerchuk, VaynerMedia
 
Vores mobil er i dag, hvad tv’et var engang. Har du ikke allerede optimeret dit indhold til mobil og tænkt i indhold, der fanger på et splitsekund, så er det nu, du skal tilpasse dig til fremtiden. Men sørg for, at dit indhold er relevant.
 
 
Gary Vaynerchuk, VaynerMedia, og Apu Gupta, Curalate, på PandaConf om indhold på sociale medier.
 
We are a lot closer to a global world, because of social networks and because we have our mobile in our pockets. It allows for ideas to spread” – Shane Snow, Contently
 
Det er blandt andet derfor, at cirka 70 procent af Forbes’ læsere kommer fra mobil, og derfor næsten 100 procent bliver eksponeret for annoncer fra Facebook og tjekker deres newsfeed via mobil. I arbejdet med PR er det derfor vigtigt, at vi tænker i indhold, der fungerer på mobilen, og tekster, der er tilpasset til Facebook, når vi pitcher en historie til medierne. Det er bare en af de måder, vi arbejder med digital PR på.
 
Som kommunikationsfolk forsøger vi at kombinere forståelse for målgruppen, formidling af følelser og hvordan content bliver relevant, påvirker og engagerer modtagerne. Det satte Maurice Lévy, CEO, Publicis Groupe, ord på sådan her:
“Where we as agencies really can add value is by adding emotions to our digital work”
 
 
Web Summit havde over 50.000 deltagere og blev for første gang afholdt i Lissabon.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også