Har din virksomhed styr på sin GDPR?

Det er igen den tid på året, hvor vi kommunikationsfolk spekulerer i, hvad der bringer os en hestemule foran alle de andre i det kommende år. Her giver kommunikationsbureauet Open sit bud på fem trends, vi ikke kommer udenom i medarbejderkommunikationen i 2018.
Interne kommunikationstrends 2018 er prægede af den globale teknologiske udvikling. Hvad din konkurrent kender til, skal du også kende til. Helst før ham. Effektivisering af interne workflow skubber på de eksterne. Getty Images.
Interne kommunikationstrends 2018 er prægede af den globale teknologiske udvikling. Hvad din konkurrent kender til, skal du også kende til. Helst før ham. Effektivisering af interne workflow skubber på de eksterne. Getty Images.
af Solrun Sigfusdottir Øfjord
Intern kommunikation eller medarbejderkommunikation, som det i højere grad bliver kaldt, fylder fortsat mere i danske og internationale organisationer. Det er en god ting, for medarbejderkommunikation er i høj grad et middel til engagerede medarbejdere.
 
Ifølge Gallups State of the Global Workplace er kun 15 procent af medarbejdere globalt engagerede i deres arbejde. Det står ikke helt så grelt til på danske arbejdspladser, men det er værd at notere sig, at rapporten viser, at der er en direkte sammenhæng mellem medarbejderengagement og en sund bundlinje, for engagerede medarbejdere er innovative og produktive, hvilket videre skaber vækst, flere engagerede medarbejdere og så fremdeles.
 
Netop samfundsansvar er en spirende trend inden for medarbejderkommunikation i kombination med endnu mere fokuseret effektmåling og selvfølgelig digitalisering.
 
Lad os kaste os ud i det – hvor jeg også løfter sløret for, om din arbejdsplads i virkeligheden fik Facebooks Workplace i 2017, som jeg lidt kækt slog an i sidste års pendant til denne artikel.
 
1. Kend GDPR, eller betal ved kasse ét
En førsteplads i den lidt tørre ende, men en vigtig, prioriteret og dermed spændende og udfordrende kommunikationsopgave. Jeg taler selvfølgelig om implementering af EU-forordningen General Data Protection Regulation (GDPR), som allerede fylder i de fleste organisationer. 
 

GDPR træder i kraft 25. maj, og har man ikke styr på sin butik, vanker der store bøder.
 
Det handler om organisering og protokoller, men her spiller tjekket og timet kommunikation bestemt en vital rolle. Ikke bare frem mod maj, men i resten af 2018.
 
I første omgang handler det om at afmystificere, konkretisere og simplificere, hvad GDPR handler om – for organisationen og for medarbejderen.
 
Dernæst gælder det om at få indarbejdet de nye vaner og ændre arbejdskulturen – hurtigt. Dét kræver en appetitlig indpakning, og i dansk kontekst kan humor være en god vej at gå. Ikke mindst skal det klarlægges og kommunikeres, hvad man skal gøre, når det går galt.
 
2. Måling, måling, måling … af effekt
Måling er selvfølgelig med som en trend for 2018. Og vi er heldigvis ved at være godt med på de interne linjer. Et bevis på det er fx, at vi i 2017 har fået Measurement Day, flere gå-hjem-møder dedikeret kommunikationsmåling, og desuden er krav til effektmåling og dokumentation ved prisindstillinger skyhøje. Vigtigst af alt har der i alle tilfælde været cases om måling af medarbejderkommunikationen. Det er nyt.
 
Det er cases, der viser, at vi er blevet gode til at bruge data fra digitale løsninger, og cases der viser, at vi er godt på vej til at acceptere, at mindre pulsmålinger af vores kommunikationsindsats tilsammen kan fortælle, hvilke knapper vi løbende skal skrue på. Det kommer vi til at se endnu mere til.
 
I 2018 glæder jeg mig desuden til at følge en spirende trend: At medarbejderkommunikation – foruden at have positiv effekt på medarbejdere, kunder og investorer – også har positivt udslag i samfundet: færre sygedage, flere i job, flere arbejdspladser og vækst. Hvis vi kan bevise denne kommunikationseffekt for alvor, er jeg sikker på, at budgetterne til medarbejderkommunikation på især de offentlige arbejdspladser får et nøk op.
 
Til uddelingen af PR-Tigeren 2017 var den røde tråd for vinderkampagnerne, at de også havde en indirekte effekt på samfundet. Vinderen af PR-Tigeren for bedste intern- og forandringskommunikation var U Agency med en sikkerhedskampagne for Billund Lufthavn, hvilken resulterede i færre sygedage. Kilde: Carsten Lundager.
 
3. NU-NU får din virksomhed Facebooks Workplace (eller lignende)
Sidste år lovede jeg, at din virksomhed fik Facebooks Workplace. Måske var det ikke lige præcis din arbejdsplads, der blev ramt, men ikke desto mindre er Workplace rullet ud i 30.000 virksomheder globalt, hvilket er en fordobling siden foråret 2017.
 
Workplace kan rigtig meget, når det kommer til at understøtte samarbejdet på tværs af virksomheden, og har I ikke Workplace, så har I formentlig et andet værktøj – eller et i tankerne – der kan opfylde det samme, for de sociale, digitale samarbejdsapplikationer er nøglen.
 
I 2018 kommer vi nemlig til at opleve den digitale arbejdsplads i fuld flor. Vi stopper for alvor med at tale om intranet – i hvert fald i den forstand, at intranettet primært er til informationssøgning og nyhedsformidling a la web 1.0.
 
Men det er også mere end applikationer som fx e-mail, instant messaging, dokumentdeling, virtuelle møderum og HR-værktøjer, som vi ser i web 2.0. Der er tale om en virksomhedskultur, hvor samarbejdet foregår på tværs af applikationer, devices, tid og sted samt en fælles forståelse for, hvordan vi samarbejder.
 
Det kræver intensiv træning og engagerende kommunikation. Og de, der lykkes, er dem, der er foran, når det kommer til at tiltrække og fastholde medarbejdere, høj medarbejdertilfredshed, medarbejderengagement og dermed innovation og produktivitet. Voila, hjulene kører.
 
I 2016 lancerede PANDORA sin prisvindende globale, digitale workplace INFORA, hvor fokus var ligeligt fordelt på tre ben: 1) udvikling af selve løsningen baseret på alt det bedste fra Office 365, 2) intensiv træning i alle 57 lande samt 3) en omfattende kommunikationskampagne, der skulle sikre engagement.
 
4. Medarbejderen som influent
Vi kender influenter fra ekstern kommunikation, hvor influenter hjælper virksomhederne med at få fat i de forbrugere, der ellers kan være svære at nå, og fordi mennesker lytter til mennesker, ikke til virksomheder.
 
Dette er en læring, vi kommer til at tage til os i det kommende år. Vi bruger allerede ambassadører som hjælp til at oversætte strategiske budskaber og nå de medarbejdere, der ellers kan være svære at nå gennem de traditionelle kanaler. Der er dog den forskel på ambassadører og influenter, at ambassadører typisk vælges for deres professionelle netværk og indgående kendskab til virksomheden, mens du vil kende en influent på deres kreativitet, sociale netværk og loyalitet over for eget image og professionalisme.
 
Det skal vi udnytte, og vi begynder så småt at aktivere disse influenter til at fortolke og formidle strategi, kultur og værdier frit – helt ligesom brands lader Fie Laursen eller Rasmus Brohave fortolke deres produkter. Invitér dem til særlige events, sneak peeks og udfordr dem med sjove opgaver, de skal dele med kolleger på deres egen måde. Måske du lærer noget!
 
Og vi kan roligt stole på influenternes dømmekraft, for ligesom de eksterne influenter kun engagerer sig med brands, de kan stå inde for, så kan vi stole på, at de interne influenter gør det samme med organisationens strategi, HR-tiltag og andet.
 
5. Vitual reality er reality
I 2018 fører vi virtual reality fra dating-stadiet og helt til alters. Hvorfor? Fordi de fleste af os efterhånden har haft vores første oplevelse med VR-briller – på museer, messer, markeder eller hjemme i egen stue. Jo flere der prøver det, jo mindre farligt, fremmed og komplekst virker VR. Også på direktionsgangen.
 
VR er ikke længere noget, vi prøver på en fed konference. Det rykker helt ind i vores arbejdsgange. Heldigvis!  Getty Images/ Sylvain Sonnet.
 
Og VR er bare en fed oplevelse. Det er denne oplevelse, som gør VR perfekt til at engagere medarbejderne, for så snart, de har brillerne på, har du deres udelte opmærksomhed, hvad enten det drejer sig om onboarding, arbejdsmiljøkampagner, strategi eller noget fjerde.
 
Som en krølle på halen er teknologien blevet billigere og mere tilgængelig, så med en relativt lille investering kan organisationen faktisk producere sin fortælling som 360° video eller som 3D uden at have den helt store pengepung oppe. Intet vil stoppe os i 2018.
 
Nu er der kun tilbage at sige tak for et fremragende 2017. Lad os give den fuld gas på de interne kommunikationslinjer i det kommende år, for: ‘To win the marketplace you first need to win the workplace’, som forfatter og tidligere Fortune 500-leder Doug Conants engang sagde. Godt 2018!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job