|
Facebook har fået live streaming
Facebook Live - hvad er meningen?

Mark Zuckerberg med sin nye Facebook baby

Facebook Live. Alle taler om det. Få har set det. Ingen har prøvet det. Endnu. Hvad går Mark Zuckerbergs nye Facebook-satsning ud på, og hvad skal du have styr på, før du selv hopper ud i live-streaming bølgens point of no return? Du ved, når det er live, kan det ikke gøres om.
Mere end 800.000 mennesker så med, da to medarbejdere hos BuzzFeed med elastikker prøvede at få en vandmelon til at eksplodere. TV 2 har sendt live fra deres helikopter, og for mange organisationer og virksomheder er spørgsmålet, hvordan de bedst sender live fra det kommende folkemøde. Men selvom du hverken hedder BuzzFeed eller TV 2, har du stadig mulighed for at sende live. Der skal sådan set blot en smartphone og et godt internetsignal til.
 
Q&A's til Facebooks fader Mark Zuckerberg live fra Facebook headquarters
 
Facebook Live er et forsøg fra Facebook på at få brugerne til at se og skabe mere liveindhold. Livefunktionen understøtter den stigende tendens, der har været til at dele mere levende og uredigeret indhold. Jeg skrev godt nok, at det blot krævede en smartphone og noget internet, meeeen….. Hvis du vil skabe de bedste vilkår for, at din første livevideo bliver en succes, så skal der alligevel mere til.
 
 
Hvis du gik glip af det - fortvivl ej. Du har ikke misset din chance for at se, hvor mange elastikker der skal til, før en vandmelon eksploderer.

 

Hvad skal jeg trykke på?
Hvis du endnu ikke har opdaget livefunktionen på Facebook, så bruger du måske for meget tid foran computeren. Livefunktionen kan, som den er nu, nemlig kun tilgås fra mobilen. Du kan livestreame fra din egen private profil, event eller gruppe. For at finde funktionen skal du blot gå ind, hvor du normalt opdaterer en status. Livefunktionen illustreres med et rødt ikon afbilledet som en person med cirkler.

Når du vælger denne funktion, får du mulighed for at lave en beskrivelse af din video. Her er derfor ikke tale om, at du er live før du trykker på ”gå live”. Du har ydermere mulighed for at vælge, om du vil dele din livevideo offentligt eller til bestemte grupper af venner. Tilgængeligheden af din livestream afhænger af din generelle indstilling for deling af indhold fra din profil. Tjek derfor, hvad din deling er indstillet til, inden du går live. Men før du trykker på knappen, kommer der her lidt tips til at få det optimale ud af din livevideo.

 

Tilgang til live fra mobilen som gruppe eller privat. Kilde: privat
 

”Følg med i morgen, når…"
En dag eller to forud for din livestream er det en god ide at fortælle dine brugere, at du vil sende live, og hvad det vil omhandle. Det vil højne engagementet og interessen for livevideoen, og så er det en fantastisk mulighed for at vække interessen hos brugerne, især hvis her er tale om, at der for brugeren er en ekstra fordel ved at se med. Det kunne være et smugkig på et nyt produkt, at videoen vil oplyse en rabatkode til jeres hjemmeside, eller andet indhold, som giver brugerne en unik fordel.

Se det altid fra brugerens side - ”what’s in it for them?”. Her er især grupper og events at fortrække, da disse oftest besidder et stærkt og loyalt community. Er der ikke mulighed for at fortælle om den kommende live dage i forvejen, så bemærk, at det altid er bedre at fortælle om det på forhånd – også selvom det kun er få timer inden.

”Følg med i morgen, når…” vil være et nemt opslag. Men det gælder om at udforme en overbevisende og interessevækkende beskrivelse, som stemmer overens med det indhold, I ønsker at sende. Du kan også inddrage dine brugere yderligere ved på forhånd at opfordre til spørgsmål. De fleste af dine følgere vil allerede få notifikationer om, at ”(navn) sender nu live”, så der er ingen grund til gentagelse.
 
Mark Zuckerberg informerer om kommende live fra sin private Facebookprofil. Kilde: Facebook
 
De brugere, som allerede interagerer med dine opslag, vil modtage en notifikation om, at der sendes live. Men du kan udvide netværket af følgere ved at gøre brugerne opmærksom på, at de kan trykke på ”følg” knappen (den findes i højre hjørne) for altid at blive opdateret, når du går live.
 

Det tekniske
Du kender det sikkert. Du er i gang med at se en video på nettet, men din internetforbindelse er så dårlig, at videoen konstant stopper, og lyden bliver forringet. Du bliver irriteret og dropper at se videoen færdig. Derfor er det vigtigt, at du har et stærkt internetsignal, inden du starter din livesending. Hvis du ikke kan finde en wi-fi-forbindelse i nærheden, så sørg for at være på et 4G-netværk. Dog kan en 4G-forbindelse stadig forårsage, at din video vil loade langsomt eller have forringet lyd.

Er du så uheldig, at dit signal forsvinder under din transmission, vil din forbindelse automatisk blive genoprettet, når dit signal er stabilt igen. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at din mobil er fuldt opladet.

Hvis din profil eller side er verificeret, har du mulighed for at benytte dig af Facebook Live-applikationen. Her kan der vælges forskellige filtre for at optimere det visuelle udtryk. Har du ikke mulighed for at benytte dig af denne applikation, så sørg for at filme i et ordenligt lys – enten naturligt eller opsat.
 
 
Udarbejd en plan
For at skabe det optimale indhold på din side er du sikkert vant til at arbejde med contentplaner. Skab også en plan forud for din livesending. Det kunne med fordel være et storyboard indeholdende guidelines til opsætningen. Vend kameraet vandret, og overvej at investere i en mikrofon, især hvis der skal sendes udendørs eller i andre omgivelser med støj.
 
Den gode livefaktor
Det unikke ved at sende live på Facebook er den kontakt og interaktion, der skabes med brugerne. Under din livesending kan du se, hvor mange brugere der ser med, samt direkte læse brugernes kommentarer. Vælg en vært til at styre kommunikationen og besvare brugernes spørgsmål.
 
 
Nævn gerne brugerens navn, hvis et specifikt brugerspørgsmål besvares, det er med til at skabe den personlige tovejskommunikation. Derfor må der også udvælges en moderator til at læse spørgsmålene op, eller videregive dem til værten på anden måde. Vælg en moderator med forståelse for dig eller din virksomhed, så denne kan navigere sikkert i indholdet.
 
Er du klar?
Når du har udarbejdet guidelines og indhold til at sende live, er du klar til at trykke på ”gå live”. Så snart du har trykket på knappen, er I live, så vær klar fra start. Husk, at din livesending bliver til en video efterfølgende, som brugerne altid kan finde på din profil eller side. Hvis du stadig ikke føler dig sikker på at sende live, så hent inspiration og erfaring hos andre.
 
Alle profiler har fået et verdenskort, som giver et overblik over, hvem der sender live lige nu og hvor i verden. Funktionen hedder ”livevideo” og ligger blandt dine funktioner til venstre for dit newsfeed under apps. Bliv ikke bange for at være autentisk, og skab indhold, dine brugere ikke har lyst til at forlade.
 
Livemap - her kan du følge med i og se, hvorfra i verden der sendes live. Kilde: Facebook

Relaterede artikler

Like Love Haha - Facebook indfører nu emojis i relation til statusopdateringer. I mange år har brugerne efterlyst en ”synes ikke godt om”...
41% læser deres nyheder på Facebook - De klassiske journalistiske nyhedskriterier væsentlighed (menneskers vilkår), identifikation (bare det var mig, godt det...
Jeg anklager sociale medie-eksperter: ren snik-snak - Det er slående, hvor lidt tal og fakta, der er i sociale-medie-eksperters udtalelser, artikler og tv-optrædener. Det er ...
Fiaskospiralen for interne sociale netværk - Alle virksomheder vil have et internt socialt medie, og vi installerer derfor Yammer, Socialtext, Jive, Connections elle...
Snip snap-marketing-chat - Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som v...
Takt og tone for Facebook Reactions - Reactions på Facebook giver nye kommunikationsstrenge at spille på. Men også nye fælder, man uforvarende kan falde i. Se...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Det er medierne som slår Facebook ihjel - Det store sammenhængskollaps på Facebook: Politik og massemedier erstatter mere og mere de private billeder og statusopd...
Er videohypen en myte? - Video går sin sejrsgang i medieverdenen. Hvis du ikke allerede er dus med videoen, er du alenlangt bagud, og de seje mil...
The Next Web - Calling all crazy ones - Torsdag og fredag i sidste uge var der The Next Web konference i Amsterdam. Hvis du ikke var med, får du her et glimt af...
Meeker - de vigtigste slides til k-folket - Mary Meeker. Internettets ukronede dronning. Hun kan fortælle dig alt om fremtidens digitale trends - og det gør hun i d...
Ugens ananas: Rasmus Fisker - Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum h...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Sådan går du live med dit brand - Facebook gør det. YouTube gør det. Twitter gør det. Så hvorfor hopper du ikke bare med på bølgen af den nye digitale bra...
Opskriften på Facebook-superfans - Følelsen af at tilhøre et fællesskab er vigtig for 44 procent af danskerne. Samtidig siger 39 procent af danskerne, at d...
Har smartphones ødelagt en hel generation? - Har smartphonen ødelagt en generations fornemmelse for nærhed, givet den opmærksomhedsforstyrrelser, Fear of Missing Out...

Giv din stemme

24 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Client Relations Manager

Frist: 20. august

Medieredaktør

Frist: 21. august kl. 9.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 30. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Brug Snapchat strategisk og engager dine brugere

7. september

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.