|
Facebook Workplace bliver dødsstødet til dit intranet!
Facebook Workplace bliver dødsstødet til dit intranet

Skrevet af

Mads Cramer

1 artikler

0 indlæg

Facebook har netop lanceret Facebook Workplace (tidligere Facebook at Work), som lige om lidt rammer din organisation. En lukket arbejdsudgave af Facebook, hvor du er logget ind med din arbejdsmail, totalt adskilt fra din private Facebook-profil og Facebook-venner. Geelmuyden Kiese har været på de sidste par måneder, og her får du anmeldelsen, inden du kaster dig ud i Facebook Workplace.
De interne kommunikationsfolk mister jobbet - medarbejderne skaber indholdet!
Virksomheder har utallige kommunikationsmedarbejdere, som dagligt skriver historier til intranettet. Fantastiske historier som desværre sjældent ser dagens lys i kundekommunikationen. Vi har i mange år haft faste skillevægge mellem intern og ekstern kommunikation, og med Facebook Workplace bliver alle de interne kommunikationsfolk arbejdsløse. Eller deres opgaver skifter, men det vender jeg tilbage til. Vi vil langt hellere have medarbejderskabt kommunikation, fordi den er mere ægte, ufiltreret og ukonstrueret.
 
 
I virkeligheden er det ligesom vores daglige SoMe-fix, hvor vi snager i familie, venner og kollegaers privatliv på deres åbne digitale profiler. Vi vil hellere have en selfie-video med virksomhedens CEO, hvor han selv fortæller om, hvilken vej vi skal, i stedet for endnu en intern artikel uden billeder eller video med et konstrueret formål som et produkt af et styregruppemøde.
 
Og tilbage til, hvad det betyder for alle de interne kommunikationsansatte. For selvom der bliver mindre at lave på det nye intranet, så skal de blive ved med at fortælle alle de gode historier, virksomheden har at byde på, men blot tænke i såvel eksterne som interne kanaler. Og det har de tid til, nu hvor de sparer en hel masse tid på ikke at skulle vedligeholde en forældet SharePoint platform.  
 
 
Du får sat ansigt på din norske kollega
Enhver virksomhed, der strækker sin forretning ud over landets grænser, oplever udfordringer med at skabe en nordisk eller global organisation. Der flyder for lidt viden over landegrænserne, og vi har en tendens til at begrave os i vores siloer og opfinde den dybe tallerken hver for sig. Facebook Workplace er mere end et intranet; det er et community, hvor du får sat ansigt på dine kollegaer, som du sjældent møder, men ofte taler og skriver med.
 
Min antagelse er, at du i langt højere grad vil bruge 10 minutter ekstra på at hjælpe din kollega fra Norge med at blive endnu dygtigere, nu hvor du kender ham lidt bedre end som et personalenummer og en mailadresse.
 
 
Den interne shitstorm er under opsejling.
Shitstorm er efterhånden blevet et slidt begreb på de sociale medier, men med Facebook Workplace tror jeg, at vi kommer til at stifte bekendtskab med et nyt fænomen – den interne shitstorm. Kommunikationen er blevet givet fri, og med det medarbejderskabte indhold er der rigelig plads til de interne misforståelser, som kan vokse sig til kæmpeproblemer i løbet af kort tid.
 
Fyrringsrunder eller uheldige ledere er nogle af de oplagte katalysatorer for, at medarbejdere tilkendegiver deres utilfredshed med billeder og video. Et screendump til en journalist fra en afskediget medarbejder, og historien lever på forsiden af landets aviser.
 
Dermed er der bestemt også risici, som du bør overveje, inden du kaster dine medarbejdere ud i Facebook Worksplace.
 
 
Live fra kantinen: Fordi du elsker madbilleder!
En af de mest populære funktioner på en virksomheds intranet er at vise, hvad kantinen har på menuen, Også på dette hellige område kommer der til at ske forandring. Vi vil hellere have et livebillede fra kantinen end en hjemmelavet word-menu i Comic Sans med word-art i et forsøg på at afbilde dagens lasagne. Desuden får kantinelederen pludselig en direkte kanal til at kommunikere troværdigt om dagens lækkerier og modtage anerkendelse fra virksomhedens ansatte.
 
 
Facebook Workplace kan forhåbentlig blive enden for de 200 cc-e-mails, du alligevel aldrig når igennem.
De fleste af os har været på Facebook siden dets danske gennembrud for ca. 7 år siden, og vi er blevet superbrugere i universet gennem utallige timers brug. Facebook Workplace har derfor ikke behov for nogen yderligere introduktion og træning. Det er intuitivt, fordi du allerede kender det.
 
Derfor udfordrer det som en 1:1 kommunikationskanal e-mailen i den interne dialog med kollegaer. Flere af dine kollegaer bruger allerede Microsofts chatværktøjer som Lync, men her har du en Messenger-funktion, hvor du uanset device kan chatte online med dine kollegaer. Der er ingen ventetid og cc-mailstorm, blot enkelthed.
 
De større diskussioner og arbejdsrelaterede snakke kan du jo passende flytte ind i en Facebook-gruppe, hvor du skjult kan have arbejdsrelaterede diskussioner. Facebook virker dog umiddelbart som et system, der er svært at integrere med andre platforme, hvor allerede eksisterende systemer som Slack slår sig op på at intergrere dine projekter med Dropbox mm.
 
 
Hvorfor kan jeg ikke tilgå intranettet via min mobil uden et større kirurgisk indgreb?
Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg forgæves har forsøgt at installere virksomheders hjemmelavede mobilplatforme til intranets og mails med det resultat, at jeg har brugt adskillige timer med IT-help desk i røret, som desperat prøver at få skidtet til at virke.
 
Virksomheder skal jo ikke bruge tid på at udvikle intranets, de skal lave gode kundeløsninger. Facebook Workplace virker og går aldrig ned, fordi det er bygget på samme platform som det ”rigtige” Facebook, der dagligt serviceres af tusindvis af dygtige udviklere. Ingen geninstalleringer, ingen IT-help desk, ingen VPN-sikkerheds-halløj-app, blot en ren og genkendelig mobil-app, som folk kender og bruger med glæde.
 
Og ja, det er desværre ikke gratis, men mon ikke prisen i sidste ende kan dækkes af den besparelse, du har på langt færre opkald til IT-help desk?
 
 
Nej, Facebook misbruger som udgangspunkt ikke dine data!
IT chefens hovedargument for, at du ikke må få Facebook Workplace, vil højst sandsynlig være et sikkerhedsspørgsmål. ”Vi skal ikke have det nymoderne stads, Facebook ejer vores indhold og sælger det på det sorte marked til højstbydende.” Stop, stop, stop. Af med sølvpapirshatten. Facebook Workplace er en betalt platform, hvor du til gengæld for en formentlig latterligt lav pris får en platform, hvor du kan have en masse interessante diskussioner samt dele viden og historier internt i organisationen.
 
Facebook siger selv (i historiens korteste data-ejerskabserklæring), at du ejer indholdet, som er krypteret og kun bruges til at optimere din oplevelse. Og hvis du stadig ikke tror på det, så behøver du jo ikke bruge det som fildelingssystem. Til dette er der adskillige andre, mere velegnede løsninger, som ligger på lokale servere.
 
 
Jeg er begejstret. Ikke fordi jeg som udgangspunkt er begejstret for Facebook - men fordi de, som de eneste for første gang i adskillige år, tager kampen op med at modernisere en masse af de hjemmelavede løsninger, som stjæler adskillige timer af dygtige medarbejderes hverdag.
 
Virksomheder skal fokusere på at løse problemer for kunderne, ikke lave intranets, og derfor er Facebook Workplace en kærkommen gave til virksomheden.
 
Mads Cramer, Digital Chef, Geelmuyden Kiese.

Relaterede artikler

25 gode råd fra interne kommunikatører - Der er skrevet bog efter bog om intern kommunikation, hvilke teoretikere man bør kende, og hvilke taktikker man bør beny...
Alt om intern kommunikation - Gør din kommunikationsafdeling selvlysende, øg produktiviteten, få gode ideer og realiser dem. Hold bedre møder, få styr...
Alt om politik og samfund - Du kender Lars og Helle ud og ind, men du kan også både navn og politisk ståsted på europæiske og amerikanske politikere...
Vil du bidrage til en succesfuld strategi-implementering? - Forandringer og strategiimplementering er en svær størrelse, og det giver da også et jag i maven, når de hårde fakta kom...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Fem tendenser, der udfordrer k-afdelingen - Hej, kommunikationschef. Er din kommunikationsafdeling gearet til en forandret verden? Her er fem tendenser, I skal inds...
Facebook: ven, fjende eller fremtid - Hvis danske medier og Facebook gik i parterapi, er det ikke sikkert, at parterapeuten overlevede. Forholdet er præget af...
De største digitale k-trends 2017 - Private messaging, virtual reality og mere video vil have indflydelse på, hvordan brands og virksomheder skal kommuniker...
De her bøger SKAL du læse - Du skal læse. Din juleferie er kort, men du skal alligevel læse. Skønlitteratur er fint nok, men der, hvor du for alvor ...
Sprint: Løb dig til bedre idéer - Hvis Gud skabte jorden og mennesket på seks dage, kan et godt koncept vel også blive til på en arbejdsuge. Ny tilgang ti...
Chatbots, why not? - 2017 bliver chatbottens år, og chatbotten er måde at blive klogere på, hvordan vi bruger kunstig intelligens, machine le...
Er det vores egen skyld at Facebook er et sort hul? - Facebook vil tjene penge. Men Facebook har også et ansigt. Et ansigt, som alle dets to milliarder brugere danner. Facebo...

Giv din stemme

17 stemmer
3,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Presserådgiver

Frist: 15. december

Head of Social

Frist: 18. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.