Sorg, sex og savn på en platform nær dig

Trine-Maria Kristensen har skrevet en bog om hvordan vi bruger sociale medier. Heri stiller hun spørgsmålene: Bruger du for meget tid på de sociale medier? Eller gør din familie? Og synes du, at dine venner deler mærkelige ting?  Bogen skal få os til at reflektere over, hvornår sociale medier er gavnlige og hjælpsomme. Og hvornår de suger vores energi eller opmærksomhed uden at give os noget igen. Vi har bedt kreativ direktør hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, Chaga Signe Bruun, om at læse bogen.
Trine-Maria Kristensen fortæller os, hvordan vi kan bruge sociale medier, når livet udfordrer os.
Jeg fik Kforums redaktion spørgsmålene: "Kender du Trine-Maria Kristensen? og "Har du lyst til at anmelde en bog om sociale medier? Vi leder efter én, der ikke er i Trine-Maria Kristensens netværk. Og det er faktisk rigtig svært.”

Jeg er nu ikke sikker på, at der kommer noget bedre ud af anmeldelsen, fordi jeg ikke kender Trine-Maria. Men jeg vil forsøge at efterleve ønsket, indtil anmeldelsen er skrevet. Jeg behersker min lyst til at google Trine-Maria eller stalke hende ned på diverse oplagte fora. Jeg vil læse bogen helt fri af, hvad der måtte ligge af mængder af information på nettet om Trine-Maria.

Trine-Maria Kristensen.

Jeg er ikke i målgruppen for bøger med bydeform i titlen. Jeg vil forføres. Også af fagbøger. Det er med andre ord heldigt, at jeg blev bedt om at læse bogen; ellers var det aldrig sket. Og det havde været en skam, for bogen er så meget bedre end sin titel. Den fiffige parentessætning også kendt fra Snyd (ikke Dem selv) i skat er ingen formildende omstændighed. Og det på trods af, at jeg er rørende enig i, at meget tid brugt på sociale medier er spildt.

Omslaget er en illustreret collage af grafiske ikoner fra den digitale verden. Udover titlen er der skrevet seks random ord, der skal hjælpe læseren på vej i forhold til bogens indhold: send, netværk, like, ven, anmeld og tweet. Jeg er med på, at det er ord, som beskriver handlinger på sociale platforme, men det virker lidt upræcist og meget under bogens niveau.

Og så er to tredjedele af bogens for- og bagside skrigende pink, hvilket (modsat titlen) giver den et poppet og feminint udtryk. Det er ikke et grafisk udtryk, som er bogen værdig, hvilket undrer mig. Bogen har taget flere år at skrive, og det grafiske design ligner det modsatte.

Jeg fornemmer Trine-Marias personlighed med det samme på de første sider. Hun virker begavet, orienteret og på trods af, at hun på side 58 påstår, hun ikke har indbygget venlighed i sin personlighed, virker hun som et smilende, glad og varmt menneske.

Det perfekte værn mod kedsomhed
Hun er selv meget aktiv på sociale medier og deler flittigt ud af sit eget liv, feed og netværk. Og bare det, at så mange (ukendte og kendte) har hjulpet hende med at skrive denne bog, vidner om, at Trine-Maria er vellidt og respekteret på de sociale medier. My loss, at jeg først lærer Trine-Maria at kende nu.

Da Trine-Maria selv har fået meget ud af sociale medier og fagligt har skabt sig en karriere på den baggrund, mener hun, det er mærkeligt, at vi ikke taler mere om, hvad sociale medier egner sig til, og hvordan nogle mennesker får mere ud af sociale medier. Derfor har hun skrevet denne bog.

Jeg reflekterer for første gang over, om jeg (personligt) udnytter sociale medier nok. Om mit liv kunne blive sjovere, nemmere eller mere interessant, hvis jeg brugte mere tid på sociale medier. Eller at den tid, jeg brugte, kunne bruges mere effektivt. Og da jeg også har nysgerrig i ascendanten, som Trine-Maria så poetisk beskriver sig selv som værende, glæder jeg mig altid til at få udvidet min horisont.

Bogen er meget struktureret og delt op i fem temaer:

Personligheden
  • Hvilken rolle spiller vores personlighed i den måde, vi agerer på sociale medier?
Nærheden
  • Hvordan kan sociale medier bruges i vores familie og med vores nærmeste venner?
Venligheden
  • Hvordan kan det være, at vi er så venlige over for fremmede relationer på sociale medier?
Fagligheden
  • Hvordan anvender vi fagligt sociale medier, eksempelvis på vores arbejdsplads?
Offentligheden
  • Hvordan får vi mere ud af medierne, politikerne og de kendte på sociale medier? Og hvordan håndterer vi det?

Bogen har mange interessante vinkler på, hvordan vi bevæger os på sociale medier. Men det er på de sider, hvor hun beskriver nærhed, at du som læser virkelig kan mærke bogens relevans. For hvordan bevarer vi nærheden, når vi ikke fysisk er sammen? Har sociale medier overtaget de lange telefonsamtaler, vi havde førhen, eller er sociale medier bare det perfekte værn mod kedsomhed?

Ansvaret på sociale medier
Bogen anskuer forskellige former af nærhed og kommer derfor naturligt ind på emnet dating, og hvordan man kan finde kærlighed på sociale medier. Og også på det, der kommer efter, at man har fundet kærligheden, nemlig jalousien. Jalousien, der kan opstå, som fører til tjek af kærestens telefon og nødvendigheden af regler, der gør, at vores partner ikke føler sig udstillet på sociale medier. Vi har alle forskellige grænser, og Trine-Maria eksemplificerer grundigt, hvor forskellige vi mennesker er, og hvordan man kan tage det i opløbet, inden det udvikler sig.

Temaet nærhed rørte mig dybt, for her indså jeg, at sociale medier er så tæt forbundet med følelser, at det kræver, at vi alle reflekterer over, hvordan vi bruger de sociale medier hensigtsmæssigt.

Trine-Maria har kurateret sine eksempler på medmenneskelig opførsel så præcist, at ingen kan undgå med jævne mellemrum ikke at blive rørt. Hun skriver med sikker hånd om håbløse bedsteforældre, mobning blandt børn, og hvordan man på sociale medier håndterer sygdom eller tabet af et barn.

Hun beskriver, hvordan vi menneskers ringe kendskab til sociale medier kan føre til misforståelser og i sidste ende dårlig opførsel.

Specielt dårlig opførsel på sociale medier støder alle på med jævne mellemrum. Men hvad med dårlig opførsel, som er kommet af, at de fleste af os stadigvæk har begrænset kendskab til sociale medier, og hvad god SoMe-skik er?

Vi må alle tage et ansvar. Alternativt lærer vi (og ikke mindst vores børn) det på den hårde måde, og det kan medføre smertefulde oplevelser og dybe ar.

Vi må som ansvarsfulde borgere og forældre sørge for, at vi opfører os ordenligt og er gode rollemodeller for alle omkring os. Og her er Trine-Marias bog et godt eksempel på én, der tager ansvar. Hun beskriver de udfordringer, der kan opstå, og giver klare tydelige råd til, hvordan man håndterer dem. Både når det drejer sig om arbejdssituationer, online mobning og kæresteforhold.

Kærligheden er blevet lettere og sværere
Trine-Marias imponerende research og erfaring gør hendes tips og råd relevante og eksekverbare. Hun bruger sit netværk, sine venner og sig selv som kilde til indhold i bogen. Det er en kombination som på smukkest vis også demonstrerer, hvad man kan bruge sociale medier til - at blive klog.

Jeg må erkende, at Trine-Maria har god grund til at undres over, at vi ikke reflekterer mere over vores muligheder på sociale medier. Det kræver, at vi retter blikket mod sociale medier og forstår kræfterne, der både kan bygge bro mellem mennesker, men som også kan rive dem ned. Og Trine-Marias bog et godt og meget brugbart våben mod ignorance på sociale medier.

Gennem hele bogen følte jeg mig oplyst og underholdt. Selv de steder, hvor man som fagperson måske kender eller kan forudsige de pointer, som Trine-Maria kommer med. Bogen giver mere, end den tager, og alene af den grund bør du læse den.

Og hvem er du så? Ja, hvis du stadig læser med lige nu, er du nok enten interesseret i sociale medier eller kender Trine-Maria. Begge dele er grund nok til at læse bogen. Og når du så har læst den færdig, bør du give den videre. Gerne til en uden for branchen. For bogen er nok i virkeligheden mest til dem uden for branchen. Og du er sikkert vant til at sprede godt content, ikke? For Trine-Marias bog fortjener at blive spredt. Giv den til dine forældre, dine børn eller en, der mangler et job eller en kæreste.

Så føler du dig nogle gange lost, er Trine-Marias bog et godt redskab til at lære at navigere på sociale medier. Og det kan vi alle have brug for. Specielt fordi sociale medier simultant har simplificeret og besværliggjort dating, sex og alt det imellem.