Her kan man se ledelsesrutiner for visuel kommunikation i europæiske organisationer. Hele 72.3 % outsourcer processerne pga. manglende kompetencer, ressourcer etc.
Så selvom der hersker en næsten fuldkommen enighed om vigtigheden af det visuelle indhold, er det endnu ikke noget, organisationerne implementerer i de interne processer. Klik for stort billede
To bot or not to bot?
I k-branchen er det smart at kunne tale med om de seneste trends fra forbrugeruniverset, populærkulturen, tidens sprogbrug og især teknologien. Bots er det seneste nye hot topic i adskillige kommercielle sammenhænge. Alle taler om bots. Men det er de færreste i kommunikationsverdenen, der ved, hvad de skal stille op med dem. Nogle ved end ikke, hvad social bots er.
Ved udsagnet “Jeg har fulgt debatten om social bots” er der lige mange, der udviser uenighed som enighed. Hele 15.9 % har ingen viden overhovedet om emnet. Der er ingen entydig tendens her, udover at bots deler vandene og ikke helt har vundet indpas i Europas k-branche endnu. Klik for stort billede.
Der er ikke en lige så stor tørst efter ’botterne’ i kommunikationsregi som i de kommercielle og politiske sammenhænge. Kun 6,2 % anvender social bots til strategisk kommunikation, og sølle 8,5 % har planer om at anvende dem ved 2018. De kommunikationsorganisationer ,der anvender social bots, bruger dem mestendels til automatiserede svar eller til at identificere og følge virksomheder og folk på sociale medier. Brugen af bots i virksomhedssammenhænge er dog stadig i det spæde stadie, og den brede befolkning ved heller ikke, hvordan de skal bruges. Klik for stort billede.
Benchmarking
Benchmarking har revolutioneret Vestens forretningskultur og måden, hvorpå forretning organiseres og ledes. Benchmarking betyder, at man systematisk og kontinuerligt skal måle ydeevne sammenlignet med andre virksomheder.
Hele praksissen med at måle performance via benchmarking har været forsømt i k-branchen i nogen tid. Der er generelt færre kvalitetssikringsprocesser inden for kommunikation sammenlignet med andre funktioner såsom marketing, salg og service. Det kan skyldes en mangel på standardiserede tilgange til at samle og sammenligne data om budgetter, personale og strukturer.
Når kommunikationsafdelinger og -organisationer benytter benchmarking, så er tendensen dog, at der fokuseres mere på at måle det egentlige kommunikative arbejde end eksempelvis interne og eksterne processer.