2.253 k-folk kan ikke tage fejl

Den hurtige forandring i kommunikationsbranchen udfordrer konstant medieorganisationer verden over. Nogle hævder endda, at massemedierne er ved at miste deres førende rolle som indflydelsesrig aktør i den offentlige meningsdannelse. Her er syv store udfordringer for k-branchen ifølge European Communication Monitor 2015.
Den årlige rapport fra European Communication Monitor er udkommet, og endnu engang klarlægger undersøgelsen de største trends i og udfordringer for kommunikationsbranchen baseret på 2.253 besvarelser fra kommunikationsfolk fra 41 forskellige lande. Vi bringer her de syv største udfordringer for den europæiske k-branche, som landet ligger lige nu.
 
Læs den fulde rapport ved at klikke på billedet.
 
 
Forretningsstrategi og kommunikationen er usammenhængende
Den største udfordring ifølge European Communication Monitor er præcis den samme som for et par år tilbage, nemlig at forbinde forretningsstrategi og kommunikationsarbejde. Godt 43% af respondenterne peger på netop denne udfordring som det største problem for medieorganisationer i Europa.
 
At forbinde forretningsstrategi og kommunikation er den største udfordring for K-branchen i Europa.
 
Den næststørste udfordring for branchen er at håndtere den digitale udvikling med især sociale medieplatforme, som over 37% af respondenterne tilkendegiver.
 
De fem største problemer i branchen vist over de sidste syv år. 
 
Teori hænger ikke sammen med praksis
Kommunikationsfolk i Europa opfatter koncepter som content strategy (håndteringen af indhold på forskellige platforme, der anvendes til at nå et specielt publikum), content marketing (at skabe og distribuere relevant indhold for at lokke nye kunder til), brand journalism (produktionen af  journalistisk indhold med nyhedsværdi, der promoverer brands) og native advertising (fx Facebook-reklamer) som yderst vigtige for deres organisationer.
 
Content strategy og content marketing er blandt de vigtigste koncepter. 
 
 
ECM’s måling viser dog, at der er en stor kløft mellem, hvad folk opfatter som vigtigt, og i hvor høj grad de reelt implementerer disse strategier. Som eksempel kan man se på content strategy, som 93% af respondenterne ser som vigtig for deres medieorganisation. Det er dog i virkeligheden kun 58%, der bruger denne strategi i praksis.
 
Bureau- og kundekonflikter
Bureauer, konsulenthuse og freelancere bliver flittigt brugt i kommunikationsbranchen. Der er dog ikke entydige opfattelser af, hvorfor organisationer og bureauer arbejder sammen, viser rapporten fra ECM. Selvom begge sider af bordet udtrykker vigtigheden af at integrere kreativitet, er bureauerne mere optimistiske omkring den overordnede værdi og deres bidrag til kundernes organisationer, end kunderne er i deres svar.
 
Kunder og bureauer har forskellige opfattelser af, hvorfor de samarbejder, viser rapporten fra ECM.
 
Der er også stor forskel på opfattelsen af, hvad der skaber konflikter mellem bureauer og kunder. Næsten tre fjerdedele af kunderne ser manglen på viden om deres firma som hovedårsagen til konflikter, mens 73% af respondenterne fra bureauerne mener, at uklare forventninger og målsætninger er hovedårsagen.
 
Kilden til konflikt mellem bureauer og kunder opfattes forskelligt af aktørerne.
 
Sort fremtid for massemedierne?
Kommunikatører i Europa forudser et skift fra en overvægt af massemedier til en overvægt af privatejede medier, når det handler om, hvem der har mest indflydelse på offentligheden. De privatejede medier har en tendens til at bruge mindre penge på reklame, men til gengæld ser de muligheder i at danne strategiske partnerskaber med massemedierne.
 
Kommunikatører forudser, at privatejede medier får større indflydelse på offentligheden end massemedierne.
 
Massemedierne får dog ikke dødsstødet – der er stadig godt 75% af respondenterne, der bruger massemedierne internt i organisationen til at overvåge nyhedsstrømmen og den offentlige mening.
 
Massemedierne bliver brugt internt i mange organisationer til at overvåge nyhedsstrømmen.
 
Dårligt integreret kommunikation
Kommunikationsfolk vurderer, at der stadig er behov for at integrere kommunikationen bedre til alle funktioner i en organisation.
 
Kommunikationsfolk ønsker generelt bedre integration af kommunikation, der har indflydelse på alle funktioner i en virksomhed.
 
Alligevel viser besvarelserne i den nye rapport, at der stort set ikke har været nogen progression på dette felt siden undersøgelsen i 2011. Båndene mellem kommunikationsfolkene og de forskellige funktioner er ikke styrket internt i medieorganisationerne, hvor det stadig i høj grad er CEO’en, andre medlemmer af ledelsen og marketingafdelingen, der er det tætteste på disse. 
 
Grafen viser, at båndene mellem de forskellige jobfunktioner ikke er styrket over de sidste fire år.
 
Ligestilling eksisterer ikke i K-branchen
Som de foregående år er der stadig forskel på, hvad mænd og kvinder tjener i kommunikationsbranchen. Mænd tjener generelt mere end kvinder i de samme kommunikationsstillinger. Der er næsten tre gange så mange mandlige ledere i topstillinger, der tjener mere end 150.000 €, end der er kvindelige topledere med samme løn. Modsat er der næsten dobbelt så mange kvindelige ledere, der tjener mindre end 30.000 €, sammenlignet med mænd i samme stillinger.
 
Mænd og kvinder i de samme topstillinger tjener ikke lige meget.
 
De økonomiske effekter af kommunikation bliver glemt
Når kommunikationsfolk skal forklare relevansen af den strategiske kommunikation til ledelsen, er det kun hver anden, der prøver at demonstrere den økonomiske effekt. Hele 80% derimod taler om kommunikationens gode indflydelse på firmaets ry, brand eller organisatoriske kultur.
 
Økonomien tilsidesættes, når kommunikatører skal forklare værdien af kommunikation i en organisation.
 
Der er ligeledes uoverensstemmelser mellem, hvad respondenterne siger, de gør, og hvad der reelt bliver målt. Størstedelen af de aktiviteter, der bliver tilbagerapporteret som værende bidragende til medieorganisationens mål, bliver slet ikke målt. Derfor kan det være svært for disse kommunikatører at forsvare og legitimere disse udsagn over for ledelsen. 
 
Kommunikationsfolk fokuserer mest på firmaets ry og branding, når de skal forklare vigtigheden af kommunikationsværdien. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også