|
|
|
Speciale om strategisk komunikation i netværksssamfundet
Et studie af Dagbladet Zetland

I specialet undersøges udviklingen af medier som et socioteknisk felt af teknologi og kultur. Kilde: Getty Images

Markus Mohrs speciale undersøger det voksende felt af relationsøkonomi i kontekst af ‘participatory journalism’ ved at fokusere på, hvordan dette etablerer et ‘corporate brand’ for medieorganisationen Zetland som resultat af et stærkt narrativ, der både tiltrækker og afskrækker interessenter.
‘Post-truth’ blev af Oxford Dictionary udnævnt til årets ord i 2016. Årsagen til, at dette ord blev valgt, skyldes, at det er gået fra at ligge i periferien af det offentlige ordforråd til at være et centralt begreb, der bliver anvendt i mediernes overskrifter. At post-truth har vundet indpas i populærsproget er symptomatisk for den postmoderne tid, vi lever i. Mediernes præmisser for at kommunikere har forandret sig i takt med, at alle kan producere information og publicere sig selv på internettet, og samtidig er er vi i højere grad begyndt at betvivle, hvad der er sandt og falskt.
 
Nogle af de strategier, journalistikken har adopteret for at imødekomme den forandrede kontekst, er slow journalism. Slow journalism omfavner en mere selvreflekterende journalistik. Den dyrker kvalitet frem for kvantitet og eksperimenterer med andre forretningsmodeller, som for eksempel baseres på crowdfunding eller at droppe annoncering som indtægtskilde. En parallel strategi er participatory journalism, hvor journalistens rolle som producent af information og læserens som forbruger gentænkes og bliver mindre opdelt. I stedet bliver læseren medskaber.
 
Det er formålet med dette speciale at bruge Zetlands som case til at kortlægge disse tendenser og bibringe ny viden om, hvordan organisationen bliver kommunikativt konstitueret inden for det involverende relationsparadigme samt forstå og problematisere den forandrede relation mellem producent og forbruger af journalistik, som Zetland repræsenterer. 
 
Specialet er skrevet af Markus Mohr fra Roskilde Universitet og blev bedømt til et 12-tal.
 
Læs hele specialet her.

Relaterede artikler

Er Zetland mediernes svar på Alternativet? - Pakket ind i Danmarks lækreste design og baseret på nogle af de sundeste redaktionelle principper er Zetland sprunget ud...
Hvad er 299 kr. om måneden mellem venner? - Tænk tilbage. For blot fire år siden var så godt som alt journalistisk indhold online gratis. Men det var dengang, og pr...
Er det slutland for Zetland? - Zetland er et vildt medie og interessant af flere årsager. Det repræsenterer en helt ny måde at drive medie på og er bem...
Podcast er avisernes nye stemme - Podcasts er som et fremadstormende nichemedie ved at indtage en særlig plads i udviklingen af digital journalistik. Spec...
Zetlands selvmål - Det unge digitale avismagasin Zetland har spændt sig for den store idealistiske vogn. Det kan læses i visionen på deres ...
Unges forhold til TV Avisen - Sofie Mathilde Munks speciale undersøger den unge, digitale generations forhold til TV Avisen samt hvordan man kunne udv...
Ridser i Zetlakken - Konceptet bag Zetland er hverken særlig nyt eller særlig originalt. Spørgsmålet er, om indholdet er særlig godt og økono...
Licens i en brydningstid - Specialet handler om, hvordan licens bliver kommunikeret fra DR's side, samt hvordan licens (og kommunikationen herom) b...

Giv din stemme

7 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november

Kommunikationsstudent

Frist: 26. november

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.