Er spindoktorerne vor tids sofister?
Er spindoktorerne vor tids sofister?

Sokrates og sofisterne

Der er noget genkendeligt ved spindoktorernes blakkede ry og omtale. Det er den selvsamme svada, det gamle Grækenlands sofister lå under for for mere end 1500 år siden. Er de lingvistiske jonglører kilden til et politisk forvrænget verdensbillede, eller er det i virkeligheden et spørgsmål om dårlig branding?
Spindoktorer bliver ofte omtalt som en trussel mod demokratiet – som nogle, der står i vejen for det sande, rene budskab, som politikerne forsøger at formidle til befolkningen. Og det ligger da også implicit i ordet spin, at de særlige rådgiveres fornemmeste opgave er at greje pressen og (for)dreje budskabet i en gunstig retning for den politiker, som de er ansat under.
 
Men er spindoktorerne i virkeligheden ikke blot retoriske specialister, der får politikernes holdninger ud på en pænere, klarere og mere tiltalende måde?
 
Kritikken af spindoktorernes rolle i det moderne demokrati lyder bekendt og leder tankerne hen på kritikken af sofisternes rolle i demokratiets vugge, den græske bystat.
 
Fra Athen til borgen
At sofisterne står med et blakket ry i filosofihistorierne, er vist ikke til at komme udenom. Det afspejler sig ikke mindst i den moderne forståelse af en sofisme som værende et forsøg på at argumentere med intentionen om at dække over sandheden eller måske endda føre den, man forsøger at overbevise, bag lyset.
 
Hvis man i dag skulle kaste et blik på den uheldige konnotation, som sofisterne har, ville man nok nøjes med at konstatere, at de blot har været lidt uheldige i brandingen af sig selv.
 
Sofisterne tog deres navn efter det gamle græske ord for visdom, sofia. Og der tog de nok munden lidt for fuld. De græske filosoffer havde det i hvert fald svært med, at sofisterne tilsyneladende havde valgt at tage patent på (og penge for) visdommen, og navnlig Sokrates var, ifølge Platon, skeptisk og erklærede ydmygt, at han i hvert fald ikke kunne lære nogen noget, men blot få dem til at tænke.
 
 
 
Retorisk elegance, overbevisende argumentation og evnen til at adressere en forsamling var blandt de primære ydelser, som sofisterne leverede til de grækere, der havde råd til en personlig læremester. Og det var afgørende egenskaber i Athens spæde demokrati, hvor man, i det hav af ideer, der blev præsenteret på byens ekklesia, skulle formå at skille sig ud fra flokken og blive hørt.
 
Selvom sofisterne havde valgt et ambitiøst navn, havde de ikke som det ypperste formål at undervise deres elever i indholdsrige, moralske dyder eller belære dem om, hvordan de skulle leve deres liv. Et af kritikpunkterne mod sofisterne, som blandt andet Platon fremlagde, var da også, at de gik for højt op i at appellere til folkestemningen fremfor at hjælpe folk i deres søgen efter sandheden eller meningen med livet.
Men for sofisterne handlede det om at give deres elever nogle værktøjer til at få elevernes egne budskaber ud på bedst mulig vis.
 
En sløjfe om de politiske budskaber
På trods af, at det er mere end 1500 år siden, at man kunne møde sofisterne i Athens støvede gader, er forestillingen om en retorisk læremester eller en særlig rådgiver, som før nævnt, slet ikke fremmed i moderne politik. Og kritikken af spindoktorerne minder i særdeleshed om den ældgamle kritik af de græske sofister.
 
Ligesom sofisterne lever de særlige rådgivere af at pakke politiske budskaber ind som indbydende gaver til vælgere og forbrugere.
 
Og ligesom sofisterne har de et blakket ry. De beskyldes for at pynte på den politiske sandhed, æstetisere den eller direkte forvrænge den. Og i de helt grelle tilfælde afleder de fokus fra sagens kerne og iscenesætter perfide personangreb – altså tager den moderne definition af sofismen helt bogstaveligt.
 
Men hverken de gamle eller moderne sofister behøver at leve med en evig plet på attesten. I stedet kunne man, som branche, overveje at give den klassiske sofisme en renæssance og samtidig give neo-sofisterne en moralsk opløftning.  Måske de moderne sofister skal besinde sig på at få deres elever til at mestre argumenterne bag deres idealer på bedst mulig vis og samtidig insistere på, at de ikke drukner i en beskidt politisk mudderkamp.
 

Relaterede artikler

De prætentiøse er bedre, klogere og mere kreative - Det er helt i orden at være prætentiøs, hævder ny bog. Men hvad nu? Har vi taget eklatant fejl, når vi stemplede alle de...
10 hurtige til Vestagers spindoktor - Udover at være EU-kommissær i Bruxelles er Margrethe Vestager hele Danmarks titaner, der er blevet kåret til at være bla...

Giv din stemme

23 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 15. december

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Senior kommunikationsrådgiver

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.