Enigma: Nyt k-museum på trapperne
Et kommunikations-museum uden k-afdeling

Hvordan skaber man magi med emnet kommunikation? ENIGMA driver museum på en helt ny måde. GettyImages/Julija Felajn.

Skrevet af

Jane Sandberg

1 artikler

0 indlæg

Hvordan laver man et museum for kommunikation, når man hverken vil ansætte kommunikationsmedarbejdere eller museumsinspektører - og når udstillinger ikke er noget, man prioriterer? Jane Sandberg, CEO for det nye post- og kommunikationsmuseum, ENIGMA, fortæller.
For præcis et år siden drejede vi nøglen om i museets gamle lokaler i Købmagergade for at gå i udviklingsmode. Indtil den dag hed vi Post & Tele Museum. Vi fungerede som et traditionelt museum med tusindvis af museumsgenstande i montrer, og vi havde selvfølgelig kommunikation defineret som en medarbejders ansvarsområde.
 
Indtil den dag arbejdede vi med formidling af vores viden som de fleste andre kulturinstitutioner; vi forsøgte os med pressemeddelelser, vi inviterede pressen på forpremierebesøg, og vi var glade, når vi kunne levere en glad lille kulturnyhed der endte som notits i Politikens 2. sektion.
 
Enigma var en elektromekanisk maskine, som blev brugt af de fleste tyske militærstyrker til både kryptering og dekryptering af meddelelser. Nu er det også navnet på et kommunikationsmuseum.
 
Siden da har vi gjort noget andet. Og paradoksalt nok har vi det seneste år været mere i pressen end i de år, hvor museet rent faktisk eksisterede som fysisk sted med udstillinger og formidlingsaktiviteter. Vi har fået nyt navn, ny adresse og snart åbner vi Danmarks første kommunikationsmuseum. Vel at mærke uden kommunikationsafdeling med k-chef og k-medarbejdere.
 
Redaktører - ikke inspektører
De historier vi har haft held til at trænge igennem med, har ikke været de traditionelle kulturnyheder eller foromtaler for arrangementer. I stedet har vi satset på at levere debat og baggrund for agendaer, som – for nu at blive i Politiken-terminologien – finder vej til 1. sektion. Samfundsstof med historisk perspektiv.
 
Vores forskning har vi vinklet som nyhedsstof eller debat, og vores transformationsproces har vi brugt som rampe for debat om museumsinstitutionen som led i samfundets værdikæde. Vi har bl.a. blandet os i debat om en af museets stiftervirksomheders vilkår – PostNord - og i debatten om museernes økonomiske vilkår, og vi bruger vores blog som afsæt for de agendaer, vi ønsker at påvirke.
 
ENIGMA, Post- og kommunikationsmuseum på Trianglen. Museet åbner i denne bygning 6. januar 2017. Prospekt af Bertelsen & Scheving Arkitekter.
I museumsverdenen er en faglig medarbejder oftest ansat som inspektør. Men ikke hos os. Inspirationen til en ny organisation har vi hentet i medieverdenen, og i dag er inspektørtitlen udskiftet med titlen som redaktør. For en faglig medarbejders fornemste opgave er jo netop at redigere i sit stof og vælge den rigtige platform at formidle fra.
 
Normalerweise i museumsverdenen er en udstilling den fornemste kanal at udkomme igennem. Hos os er udstillinger noget vi laver, når vi beskæftiger os med en strømning eller en tendens. Men den virkelighed vi som museum for kommunikation forholder os til, har mange kanaler at udtrykke sig igennem, og virkeligheden er i konstant flux. Den kan ikke vente på, at vi får sammensat en stor udstilling.
 
Live-samtaler fremfor udstillinger
Derfor introducerer vi den 6. januar 2017 formatet ENIGMA Scene, der er paraplyen over alle museets formidlingsaktiviteter. Her inviterer vi museets publikum til at opleve og deltage aktivt i arrangementer som fra forskellige perspektiver formidler og debatterer kommunikation.
 
Vores fornemste formål er at invitere til samtale og dialog, som når vi hver fredag morgen inviterer til ”Morgenbud”, hvor nichemedier giver deres take på nyhedsformidling. En tilpas forstyrrelse i den brede nyhedsstrøm, som kan nås over en kop morgenkaffe, inden kontoret kalder. Eller ”Ting der taler”, hvor eksperter fortæller og formidler fortid og samtid gennem konkrete museumsgenstande, for nu blot at nævne et par.
 
Pointen er selvfølgelig, at arbejder man på kommunikationsmuseet, er man kommunikatør. By heart. Og så meget, at det er umuligt ikke at udkomme på en eller anden platform med sin viden. Udfordringen ligger i at vælge den rigtige kanal, og for os selvfølgelig at sikre, at ligegyldigt hvad vi gør, så er implicit en invitation til samtale. På museet og ude i vores omverden.

Relaterede artikler

Museer mangler mission - Danskernes interesse for historien er stor, men de gider ikke gå på kulturhistoriske museer. Måske fordi det velkendte k...
Giv dem byens bedste oplevelser - Vil du skabe mindeværdige oplevelser for dine besøgende? Her er syv uundværlige råd til dig, som arbejder med at skabe o...
Er du til hård Helvetica eller en grånende Garamond? - En invitation til et rave-party i Times New Roman har udseendet imod sit budskab, og en nekrolog sat op i Comic Sans mis...
Dét er god kommunikation - I sidste uge blev både Public Relations Branchens PR-Tiger og Dansk Kommunikationsforenings KomPris’14 givet til nogle a...
Kvikke kampagner kæmper for samfundet - Reklamebranchens svar på Oscar-statuetten blev uddelt i sidste uge og vinderne blev 'Den Kvikke Vej' og 'Digital Post'. ...
Alt om medier og kultur - I hvilke artikler kan du finde viden om kultur og medier? Kforum giver dig overblikket her. Fx: Hvad sker der, når små b...
Nu vil alle eje ingenting - Ting fylder og er irriterende. Vi vil have oplevelser, der fylder noget i vores liv (og Instagram feeds). Og det er der ...
Undskyld, men må vi remixe dit indhold? - Nutidens brugere vil dele, genfortolke, sammensætte, omforme og digte videre på dit indhold ofte uden respekt for dets o...
Bomber med budskaber - Sprængfarlige skyttegravsjulekort, dødbringende påskeæg til Hitler og eksplosive postkort fra Paris til IS. Bomber bruge...
Sådan går du live med dit brand - Facebook gør det. YouTube gør det. Twitter gør det. Så hvorfor hopper du ikke bare med på bølgen af den nye digitale bra...
2710 k-chefer er fortabte - Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...
Vejen til de gamle kultursnobbers lommer - De gamle hippier og slumstormere er blevet – ja, gamle. Indeni er de imidlertid unge som vårharer, og de er lige så imma...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Bliv en schweizerkniv nu - Med medialiseringen og indtoget af sociale medier er kommunikation efterhånden blevet allemandseje, samtidig med at komm...
Hvad skal brandet hedde? - Der er mere i brand-navngivning end brainstorm-leg med post-its, ordkombinations-bingo og opslag i synonymordbogen. Det ...
The BIG secret - Spørgsmål: Hvorfor er tegnestuen BIG og dens førstemand Bjarke Ingels overalt i medierne?  Hvorfor er BIG det eneste ark...

Giv din stemme

22 stemmer
4,0/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

KOM17

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

4. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.