En undersøgelse af netværkssider, der faciliterer p2p-deleøkonomi. Med GoMore som den primære case
Lad os dele! Sociale medier baner vejen for deleøkonomien

Skrevet af
Internettets teknologi og kultur er med til at bane vejen for et voksende deleøkonomisk forbrugsfænomen. Særligt de sociale mediers store udbredelse gavner deleøkonomien, blandt andet fordi de sociale medier i årevis har promoveret det ”at dele” som en naturlig, positiv og social handling.
At dele forbrugsvarer med andre er ikke et nyt fænomen, men den informationsteknologiske udvikling har gjort det mere nemt, bekvemt og sikkert at deltage i et deleøkonomisk forbrug. Mobiltelefoner med internet og GPS, sikre online betalingssystemer samt en internetkultur, der har lært folk at dele oplysninger og kommunikere med fremmede, er alle elementer, der er med til at bære deleøkonomien frem.
 
Internettet er altså helt afgørende for det deleøkonomiske forbrugsfænomen nuværende succes og vækst. Både på et teknologisk niveau, men også på en sociokulturelt niveau. Populære deleøkonomiske virksomheder, som amerikanske Airbnb og danske GoMore, kunne ikke nyde grad af succes uden den teknologi og online dele-kultur som særligt sociale netværkssider (SNS), eks. Facebook, er karakteriseret ved.
Specialet er en genreanalyse af 14 udvalgte hjemmesider og apps, der faciliterer deleøkonomi mellem private forbrugere, og analysen undersøger, hvordan disse kan sammenlignes med SNS. Specialets empiriske analyse har et særligt dansk fokus, og GoMore.dk har status som den primære case.
 
Deleøkonomiske medier ligner sociale medier
Analysen viser, at størstedelen af de undersøgte deleøkonomiske netværkssider indeholder fire centrale elementer: personlige brugerprofiler, mulighed for interaktiv indholdsskabelse (online deling), en-til-en kommunikation og interne brugerevalueringssystemer. Det er fire elementer har markante ligheder med SNS-genrens tilsvarende: personlige brugerprofiler, interaktiv indholdsskabelse (online deling), en-til-en kommunikation og interne netværks-/vennelister. Det gør, at deleøkonomiske netværkssider har så mange væsentlige fællestræk, at de kan beskrives som en selvstændig genre med tætte bånd til SNS-genren.
 
Udover de tekniske og æstetiske ligheder mellem SNS og deleøkonomiske netværkssider peger analysen også på en række indirekte sammenhænge. Én af dem er en fælles positiv forståelse af deling som et nøglebegreb, der beskriver, hvad det vil sige at deltage i en både online og offline social verden. Mange sociale mediers opfordring til at dele private og abstrakte forhold, som eks. ”oplevelser” og ”dit liv”, har forandret skellet mellem, hvad SoMe-brugerne opfatter som privat og offentligt. Og brugernes erfaring og ”oplæring” i denne forståelse af delehandlingen er med til at fremme en deleøkonomisk forbrugskultur, hvor on demand-adgang prioriteres over traditionelt ejerskab.
 
Specialet er skrevet af Caroline Thing Baltzar Lundsteen, cand.mag. i medievidenskab ved Københavns Universitet og er bedømt med karakteren 10.
 
Læs hele specialet her
 
 

Relaterede artikler

Bytte-bytte-købmand - Den unge generation har de sidste ti år været forgangsmænd for at dele ud af deres private erfaringer, sindstilstande og...
Kunsten at ride på den kollaborerende bølge - Klimaforandringer, CO2-udslip og ressourcespild har været skurkene i diverse skræmmekampagner de seneste år, og konsekve...
Fremtiden er Airb2b - Deleøkonomiens peer to peer-tankegang, hvor private udveksler for eksempel lejligheder eller biler, breder sig nu til fo...
Deleøkonomien giver superkapitalisterne alt - Økonomen Jeremy Rifkin har spået, at kapitalismen med nye online muligheder snart effektiviserer sig selv til døde, mens...
Uberficeringen under lup - Den teknologiske udvikling har givet mulighed for, at deleøkonomiske ordninger kan vokse til stor skala. Koncepter som A...
Skal vi dele min seng? - Über, verdens største taxaselskab, ejer ikke et køretøj. Facebook, verdens mest populære medie, skaber ikke selv indhold...

Giv din stemme

9 stemmer
3,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikatør

Frist: 6. november kl. 16.00

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.