Er du til junkfood eller regnbuer?

Dine emojis fortæller en hel del om dig og måske også det, du helst ville undgå blev fortalt. Fx om du er celeb-fikseret eller lummer. Og hvad med din smiley, er den med eller uden bindestregsnæse? Hvis den er uden, så scorer du mindre end gennemsnittet.
af Katrine K. Pedersen
Det er seks år siden, Apple lancerede det internationale tastatur med emoji-ikoner. Siden har de små farvede, funky, fjogede opturs- og nedtursudbrud infiltreret det digitale sprog. Og det kan godt være, at der hverken er grammatiske emoji-regler eller et særligt emoji-sprogsystem. Men din emoji-signalværdi blinker i neon!
 
Nogle nationer er mere lumre end andre. Vores emojicons afslører os som nation. 
 
Den lille næse i din smiley gør en stor forskel
Tyler Schnoebelen fra Stanford Universitet har undersøgt, hvordan brugen af ​​emoticons varierer efter geografi, alder, køn og socialklasse. I et interview til det amerikanske Time beskriver han det lille ikon som en slags "tåge af mening": "Du kan ikke præcist beskrive, hvad en bestemt emoji betyder". Det afhænger ifølge Schnoebelen af, hvilke ord den er repræsenteret med, eller hvilke øvrige emoji-ikoner den optræder sammen med.
 
Brugen af emojis er organisk og udvikles hele tiden, på samme måde som slang, humor og nye ord opstår på i nye gruppedannelser: "Man begynder at bruge nye humørikoner, ligesom man bruger forskellige ord, når man bevæger sig uden for sine sædvanlige sociale cirkler". I sin forskning fandt Schnoebelen fx en kløft mellem mennesker, der bruger bindestreg til at repræsentere en næse i smileyen :-), og folk, der bruger den kortere version uden bindestreg :): "Næsen er forbundet med det konventionelle," påpeger Schnoebelen, "personer, der bruger en næse, har tendens til at stave ord helt ud. De bruger færre forkortelser. Og folk, der ikke bruger næser i deres smiley, har tendens til at poste mere om Miley Cyrus og Justin Bieber. Der er en tendens til, at de har ungdommelige interesser og bekymringer, uanset alder".
 
Den lille næse har også fanget datingsitet Zoosks opmærksomhed: I en analyse af 4000 brugeres kommunikation fandt man, at mænd, der anvender smiley uden næse :) i deres beskeder,  generelt fik 66% færre svar - med næse steg sandsynligheden for et svar til +13%.
 
Datingsitet Zoosk giver os statistikken: Smileyer MED næse batter. Klik her for stort billede.
 
Emoji-semantik
Vi er stadig på hulemandsstadiet; i gang med at lære ansatserne til de mange detaljer i det digitale sprog at kende. Ikke desto mindre har Thomas Dimson fra Instagram Data Team forsøgt at lave et semantisk emoji-kort. Han har bl.a. undersøgt, hvordan emoji-forbruget har ændret folks ordforråd på Instagram - og ved at observere kombinationen af ord og emoji-ikoner har han altså udviklet et semantisk kort over emoji-brugen på Instagram:
 
 
“Man skal passe på ikke at læse for meget ind i illustrationen," siger Thomas Dimson. "Men det er klart, at der viser sig en form for semantik i vores udlægning”. Der synes at være bestemte sammensætninger såsom alkohol og bowling og sko og håndtasker, mens badetøj er tættere på vand og havdyr. Sammenhængen er det afgørende, og jo hyppigere den optræder, desto mere etableret bliver betydningen: aubergine-, fersken-, banan- eller kirsebær-emojis handler fx efterhånden ikke længere kun om grøntsager og frugt, men er udtryk for lummer humor. De har fået en helt anden betydning i nogle grupper, fordi de præsenteres i en kontekst, der konnoterer sex frem for madlavning. 
 
Auberginen står ikke kun for madlavning, men er udtryk for en lummer humor. 
 
Canadierne er dobbelt så lumre
Det er da også aubergine-, fersken-, banan- og kirsebær-emojien, der har givet canadierne en placering som det mest lumre folkefærd, hvis man altså læser landes kultur ud af befolkningens brug af emojis. Den engelske tech-virksomhed SwiftKey har undersøgt over en milliard emoji-data fra 16 forskellige lande. De fandt frem til, at canadierne, ud over for afførings-emojis, har en særlig forkærlighed for netop aubergine-, fersken-, banan- og kirsebær-emojis.
Canadierne er vilde med afførings-emojis og alle madvarer, der har et lummert udtryk. 
 
Om det er, fordi disse emojis ikke længere kan anvendes uden seksuelle undertoner, er ikke til at vide, men rapporten konkluderer, at "canadierne er dobbelt så lumre som alle andre lande". Men hvad nu hvis de bare generelt er pjattede med frugt og auberginer? Rapportens lidt lette konklusioner er i bedste fald et udtryk for, at emoji-universet langsomt er ved at etablere en sprogdimension og et betydningslag, der er indforstået og universelt. I værste fald understøtter de bare fjollede nationale fordomme.
 
Fx kan man vel diskutere, om følgende argumentation holder vand: Englænderne er tilbageholdende i brugen af peace-håndtegnet (der her er anvendt færre gange end under halvdelen af gennemsnittet), fordi “Englændere er ikke fans af det meget amerikanske peace-håndtegn”. Er det specielt amerikansk? Nuvel, det rimer på Paris Hilton og celeb-kultur, men jeg synes også, jeg kan mindes andre nationaliteter bruge det i flæng!?
Englænderne bruger ikke peace-håndtegnet meget når de SMS'er. Betyder det så, at de ikke kan lide det? 
 
SwiftKey konkluderer, at der synes at være nationale favoritter, når vi anvender emojis. Hvilket, hvis man ser bort fra de nationale fordomme, i og for sig er ganske underholdende: Spanierne bruger fx party time-emojis 72 % mere end gennemsnittet, tyskerne anvender påfaldende mange mus, og arabisktalende lande kameler og myrer.
 
Men kan man se landet i dets emojis? Vurder selv:
 
CANADIERE ER TIL AFFØRING, VÅBEN OG BESKIDT HUMOR.
 
Canadierne er vilde med den lille fyr ovenfor og ellers med emojis, der handler om penge, våben, kropsdele, sport og auberginer (aka lummer humor).
 
RUSSERE ER VILDE MED LUFTKYS, APPELSINER OG KOLDT VEJR
 
 
Russerne bruger tre gange så mange romantiske emojis som gennemsnittet - såsom luftkys og smileys med hjerteøjne, kærestebreve og par, der kysser. Og så er appelsiner og koldt vejr også højfrekvente i brugen af emojis i Rusland.
 
FRANKRIG ER TIL HJERTER
 
 
Franskmændene bruger fire gange så mange hjerte-emojis som andre lande. Frankrig er det land, der anvender flest positivt ladede emojis.
 
AUSTRALIEN ER TIL JUNKFOOD OG ALKOHOL
 
 
Australierne bruger dobbelt så mange alkohol- og junkfood-emojis, og de poster 60% flere ferie-emojis end andre lande.
 
 
AMERIKANERNE ER TIL KRANIER OG REGNBUER
 
 
Amerikanerne er vilde med kranier og royale emojis, fx en krone eller en prinsesse, og generelt ynder de at bruge emojis, der er pink (som den lyserøde sløjfe eller neglelak). Og de scorer højest i brugen af fødselsdagskager, regnbuer, kvinder eller mænd, der holder i hånd, brande, tech og kød.
 
ENGLÆNDERNE ER TIL BLINKENDE SMILEYS
 
 
Englænderne bruger dobbelt så mange blinkende smileys som gennemsnittet. Til gengæld er de tilbageholdende med brugen af peace-håndtegnet. SwiftKey skriver i deres rapport (http://swiftkey.com/en/blog/americans-love-skulls-brazilians-love-cats-swiftkey-emoji-meanings-report/): “Englændere er ikke fans af det ‘meget amerikanske’ peace-håndtegn”, der er anvendt  færre gange end under halvdelen af gennemsnittet
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job