Twitter-tossen Trump

Ondskabsfuld, narcissistisk og underholdende. Sådan lyder de mest anvendte ingredienser i den p.t. mest succesfulde opskrift på en amerikansk valgkampagne på de sociale medier, der sigter frem mod næste års præsidentvalg. Manden bag er den excentriske milliardær Donald Trump, der mere end nogen anden af sine politiske modstandere har formået at mestre de sociale medier i sin politiske valgkamp.
Byggematadoren Donald Trump, der for tiden fører i meningsmålingerne om at blive republikanernes præsidentkandidat i 2016, har mere end nogen anden af sine politiske modstandere formået at mestre de sociale medier i den intense politiske valgkamp.
 
Trump mestrer de sociale medier i sin valgkamp. Kilde: Scanpix. 
 
Særligt Twitter udgør grundstenen i Trumps politiske univers. Ingen har som Trump formået at definere og anvende mediet som et middel til politisk promovering, angreb på modstanderne, distrahering og selviscenesættelse. Hvor øvrige politiske kandidater negligerer og uddelegerer varetagelsen af de maks. 140 tegns opdateringer til yngre kampagnemedarbejdere, så har Trump benyttet Twitter som en helt central del af sin præsidentkampagne.
 
Trump tweeter personligt i modsætning til mange af sine rivaler, hvilket kan mærkes på de hårde og kontante udmeldinger.
 
At de sociale medier er blevet et af valgkampens mest markante redskaber, kommer ikke som en overraskelse for nogen af de mange håbefulde kandidater. Siden de sociale medier for alvor slog igennem som en afgørende del af Barack Obamas valgkamp i 2008, har politikere og strateger været skarpt fokuseret på de mange muligheder, som den digitale medieplatform kan tilbyde i en valgkamp.
 
Obama var den første præsident til at bruge de sociale medier strategisk i en valgkamp. 

Det store felt af kandidater til kampen om at blive USA’s 45. præsident har således også for længst taget de sociale medier til sig. YouTube, Facebook, Twitter, Instagram m.m. er centrale kraftværker i de fleste kandidaters forsøg på at tiltrække flest mulige vælgere. Men ingen af kandidaterne kommer tilnærmelsesvis tæt på at nå den opmærksomhed og succes, som Trumps selvhøjtidelige onlinepersonlighed høster.

Trump lever stringent efter filosofien om, at ”der ikke findes dårlig omtale”. Hans ofte ondskabsfulde personangreb mod de politiske modstandere, et åbenlyst verbalt slagsmål med den konservative TV-station FOX News og hans gentagne kritiske udtalelser om mexicanske immigranter tjener alle det formål at trække opmærksomheden over på sin egen person, som fokuspunkt på den politiske agenda.
 
Trump lægger ikke skjul på sin holdning til Mexico på Twitter. Kilde: Twitter. 
 
Trumps kontroversielle handlinger og meninger har først og fremmest til formål at sikre, at medierne, vælgerne og de øvrige politikere taler om ham.
 
Donald Trumps kontroversielle tweet om den kvindelige vært Megyn Kelly fra Fox News, som han kom i verbalt slagsmål med. Kilde: Twitter.

For længst har Trump erfaret, at den bredere amerikanske befolkning ikke interesserer sig for lange politiske planer og udredninger på de sociale medier. På de digitale platforme er den politiske valgkamp i stigende grad et show. Et show, hvor provokation vægter højere end information. Et kort og kontant statement egner sig bedre til de sociale mediebrugeres interesse.
 
Provokation vægter højere end information i Trumps tweets. Her et personangreb på hans politiske modstander Rand Paul. Kilde: Twitter. 

For de politisk uinteresserede er der en langt større underholdningsværdi i et verbalt slagsmål end en politisk debat – og hans mange år i reality-TV og showbiz har gjort Trump til en mester i at begå sig i denne form for kontroversiel politisk underholdning.
 
 
Endnu et personligt angreb på den republikanske konkurrent Jeb Bush på Twitter. Kilde: Twitter. 
 
Da Trump tilbage i juni offentliggjorde sit kandidatur til præsidentposten, blev han ikke levnet mange chancer for at vinde. Han kunne måske bringe lidt underholdning og kant ind i valgkampen, men en seriøs kandidat var han ikke, mente de fleste politiske eksperter.

Selvom Trump ikke rigtig leverer megen konkret politisk substans til valgkampen, så har han alligevel formået at stille sig i spidsen for den store gruppe af vælgere, som er ramt af politikerlede og ønsker en kandidat, der tør udfordre det politiske etablissement. Gennem sin popularitet på de sociale medier formår Trump at udbrede sine politiske holdninger og planer – mere overfladiske end velbegrundede – til en enorm følgerskare.
 
Donald Trumps Twitter-profil.
 
Præsidenten for Twitter
Alene på Twitter følger næsten 4.8 millioner med i hans utallige bombastiske tweets, der med stor hyppighed rammer den digitale flade. Til sammenligning har Trumps nærmeste republikanske konkurrenter, Ben Carson og Marco Rubio, mindre end en million følgere hver på Twitter. Demokraternes nuværende favorit til præsidentposten, Hillary Clinton, samler 4.5 millioner følgere.
 
Trump har brugt Twitter som en central del af sin præsidentkampagne, som han selv styrer. Og hans tweets får ikke for lidt. Kilde: Scanpix.
 
Også på Facebook tiltrækker Trump et imponerende følge på knap 4.2 millioner - kun overgået af Ben Carsons næsten 4.7 millioner. Til sammenligning har en af de republikanske forhåndsfavoritter, Jeb Bush, mindre end 300.000 følgere på Facebook.
 
”Trumps dominans på de sociale medier er slående”, som den amerikanske avis New York Times udtrykte det. Han retweetes og nævnes med mange gange den dobbelte hyppighed sammenlignet med sine politiske konkurrenter på de sociale medier.
 
Trump får langt mere opmærksomhed, når han tweeter, end hans konkurrenter gør, viser en optælling. Kilde: New York Times

Den store support på de sociale medier spreder sig som ringe i vandet for den 69-årige Trump. Når pressen eller hans politiske modstandere kritiserer ham for hans manglende politiske erfaring eller grænseoverskridende kommentarer, som da han f.eks. ytrede om modkandidaten Carly Fiorinas: ”Look at that face”, og fortsatte: ”Would anybody vote for that?”, forsvares han i bred udstrækning af sine mange supportere, der bidrager til at udbrede hans onlinepersona. Og alt dette sikrer, at han forbliver i centrum af befolkningens og mediernes fokus.

Hadefulde tweets = stor vælgertilslutning
Mange politiske kommentatorer har flere gange argumenteret for, at det blot er et spørgsmål om tid, før rigmanden begår så massiv en fejl eller kommer med så kontroversiel en udtalelse, at han vil miste sin vælgertilslutning. Men kontroversielle og decideret hadefulde udtalelser, der traditionelt ville skræmme vælgere bort, får et nyt liv på de sociale medier. På et medie som Twitter gør den slags kun Trump mere berømt. Hans simple, men skarptungede tweets og opslag deles, likes og fremhæves i udpræget grad igen og igen på de sociale medieplatforme.
 
Et direkte angreb på Obama efter terrorangrebet i Paris. Kilde: Twitter.
 
Trump har ramt en stemning, der udbreder sig via de sociale medier, i det amerikanske samfund. Hans narcissistiske fremtoning og gentagne fornærmelser af sine modkandidaters personlighed eller udseende giver Trump karakter af at være underholdende, samtidig med at han er en værdig udfordrer til den politiske elite. De sociale medier har dannet grobund for en ny politisk diskurs, og Trump bliver kun mere populær af at udfordre den gængse måde, hvorpå traditionel politik tænkes. 
 
Selvom de politiske analytikere vurderer, at Trump gentagne gange står tilbage som en af taberne i de store TV-debatter, så sker det uden en egentlig negativ effekt for ham. Han falder ikke i målinger, for Trump behøver ikke vinde de sporadiske TV-debatter, når han konstant vinder slaget på de sociale medier.
 
Man behøver da ikke vinde TV-debatterne, når man gang på gang vinder slaget på Twitter. Kilde: Scanpix. 

Analytikerne og Trumps modstandere vurderer ham stadig ud fra den traditionelle politiske målestok. Og ud fra den vil han da også tabe. Trump har ikke et perfekt poleret TV-image og besidder ikke de store politiske debatevner, men analytikerne overser hans jerngreb om de sociale digitale kontaktflader, hvor den slags ikke rummer den store betydning.

Selvtilliden mangler Trump ikke på Twitter. Kilde: Twitter.
 
Succes på de sociale medier er en flygtig størrelse og kan lige så hurtigt fordufte, som den i første omgang opstod. Men så længe Trump formår at være underholdende og yderst aktiv på de sociale medier, så behøver han ikke spendere mange midler på eksempelvis TV-reklamer. Folk ved allerede, hvem han er, og hans agenda følges tæt af både offentligheden, de politiske interessenter og pressen.
 
De politiske analytikere og eksperter betragter stadig ikke Trump som favorit til at blive USA’s 45. præsident, og han må da også stadig betegnes som en kæmpe overraskelse, såfremt han vinder den republikanske nominering. Men man må dog alligevel betragte Trumps måde at føre valgkamp på som værende nyskabende. Fremtidige politiske kandidater vil måske gøre klogt i at bygge deres valgkampagner op ud fra den erfaring, de kan erhverve ved at studere Trumps succes med at mestre de 140 tegn.
 
--------------------------------------------------------------
Du kan også blive en del af K-gruppen for social media-ansvarlige 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også