|
|
Højt at flyve, dybt at falde
Game Over, PewDiePie

Youtuberen PewDiePies har nået stjernestatus med sin provokerende og diskriminerende humor, men efter at han på det seneste har ageret mediedarling for nynazistiske grupper, bryder Disney og YouTube nu samarbejdet. Foto: Jeff Mint/Variety, manipuleret af Kforum.

Disney og YouTube valgte i sidste uge at klippe alle bånd til deres og vor tids største online-celebrity PewDiePie. Den 27-årige svensker, der længe været børnenes foretrukne, er kåret som den i verden med flest subscribers. Og så er han i øvrigt nynazisters og højreradikales mediedarling. Men det taler vi ikke om – før nu. Lidt sent, synes nogle. Andre harmes over, at de to medievirksomheder har tjent kassen, mens han diskriminerede og shamede hæmningsløst under radaren (i børnehøjde).
Han er verdens største YouTube-stjerne med over 53 millioner subscribers –  kendt for altid at gå til grænsen med sin ekstremt grove humor. Han joker om voldtægt, etnicitet, religion og seksualitet. Han smider med N-ordet og swiper sig igennem forskellige kendte menneskers ansigter og vurderer, om de skal sælges som slaver, slås ned eller slippe (i børnehøjde). Det var Wall Street Journals Jack Nicas, der råbte vagt i gevær.
 
PewDiePie er på det seneste blevet beskyldt for at prædike anti-semitiske synspunkter. Få en opsummering af sagens handlingsforløb i videoen ovenfor.
 
PewDiePie personificerer alt, hvad nettet elsker
Ifølge Wired Magazine er den svenske Felix Arvid Ulf Kjellberg, bedre kendt som PewDiePie, blevet så stor, fordi han personificerer alt, hvad internettet elsker: det skrupskøre, den uslebne autencitet og den ansigtsløse hån.
 
Og alt imens medier verden over står i kø for at proklamere PewDiePie for en falden stjerne – som Wired Magasine: ”The Fall of The LOL, JK” – opruster han til kamp. For ifølge PewDiePie er det ikke bare en kontrovers, der handler om ham som person, det er en kamp mellem nye og gamle medier.
 
"Jeg tror, de fleste internet-personligheder kan være enige med mig i, at medierne generelt ikke kan lide os," siger han til seerne i starten af sin 11-minutters forsvarsvideo og citerer en Variety-artikel fra 2013: ”Hvis PewDiePie er YouTubes toptalent, er vi alle dømt."
 
Kjellberg fortsætter: ”Det var min introduktion til medierne. Jeg tror ikke, jeg forstod det dengang, jeg tror, at det, denne artikel viste mere end noget andet, var, at old school medier hader Internet personligheder, fordi de er bange for os."
 
Man kunne fristes til at kalde det for storhedsvanvid, men nu forholder det sig bare sådan, at han har 1340 procent flere subscribers end Variety (der har 40.000) og The Wall Street Journal, der bragte artiklen, der forårsagede, at Disney opsagde samarbejdet med ham, har 700.000.
 
Andre medier, der har skrevet kritisk om hans hensynsløse humor, er for eksempel New York Times med 900.000 og The Financial Times med 405.000.
 
PewDiePie er populær, fordi han er kompromisløs og dyrker den mørke, provokative humor. I ovenstående video skinner misogynien igennem, da han ved synet af en kvinde udbryder: "Fuck Marzia (Hans kæreste, red.), I would fuck the shit out of that bitch".
 
PewDiePie er Hollywood 2.0
Det gør ikke hans diskriminerende ytringer mere rigtige, eller gør det? I en medieverden, hvor den, der har flest følgere, klik og likes, har mest magt, er det tydeligvis ikke bløde værdier som hensyn og empati – eller moral for den sags skyld – der vejer tungest.
 
 
Han har været en ualmindelig god forretning for Disney og YouTube. Han – blandt andre YouTube-giganter – har transformeret Hollywood til en ny industri; LA har fået navnet ”The Vlogging capital of The United States”. YouTube har i løbet af de seneste år indtaget eller måske snarere overtaget Hollywood med sine egne stjerner. Filmstjerner og supermodeller er skiftet ud med youtubere på billboards langs Sunset Boulevard.
 
Youtube-stjernerne overtager de billboards, som tidligere har været forbeholdt filmstjernerne.
 
Det er det Disney-ejede Maker Studio i Los Angeles, der har de nye superstjerner, eller som de også hedder ’the creators’ i stald. Tilsammen har de langt flere fans end de traditionelle platforme som for eksempel Nikelodeon, der ellers når ud til over 80 procent af alle husstande i USA. 
 
BBC-dokumentaren “The Rise of the Vlogger star” undersøger den enorme generationskløft mellem ikke bare gamle og nye medier, men også den voksne og den unge generation. Og ifølge dokumentaren er det ikke helt gået op for de traditionelle medier, hvor stor indflydelse YouTube-generationen har: ”De er de mest magtfulde individer på jorden.” 
 
Når det kommer til Gen Z, der ikke kunne drømme om at læse nyheder i New York Times eller i det hele taget acceptere et koncept, der hedder ’se nyheder’ klokken 19, så er der ingen tvivl om, at de – som PewDiePie – der intuitivt formår at forstå den digitale flokmentalitet, bliver de mest magtfulde, hvad angår evnen til at opnå opmærksomhed.
 
YouTube-lands nye genrer
Den korte version af historien er, at PewDiePie blev stor blandt Gen Z-gamerne, fordi han var en god gamer med de sjoveste, mest gakkede, vanvittige og alligevel relaterbare udbrud. Disse udbrud – eller ” Reactions” som det hedder i YouTube-land – har skabt en hel genre med subgenrer som: ”Try not to laugh”, ”Try not to cringe”, ”Try not to look away” og ”To be continued meme.”
 
De (pinlige) situationer med uforberedte følelsesudbrud, vi sjældent ser eller deler offentligt, er populære på YouTube. Der findes masser af eksempler på komikere, stand up-performere, TV-programmer med skjult kamera eller ’hjemmeoptagelser’, der har et humorfællesskab med disse ’Reactions’ på YouTube.
 
Men de kan bedst sammenlignes med de situationer, der engang hørte til i skolegården, hvor grov humor, mobning og diskriminerende sprogbrug og tabuer blev testet bag de voksnes ryg. Det er ikke kun de grove – nogle af de mest populære er også bare menneskelige reaktioner, der er lidt pinlige, fordi de sker uden for det private rum. En af de mest berømte er, da PewDiePie bryder sammen i gråd, mens han spiller Walking Death.
 
PewDiePie bliver skræmt fra vid og sans af computerspillet Walking Death.
 
Han har altid været utrolig grov i sin grænsesøgning – helt tilbage til dengang han postede sin første film for 7 år siden. Han har været med til at skabe og udfolde de mest ekstreme og populære YouTube-genrer, der i dag ses, afprøves og efterlignes af børn og unge verden over.
 
Og samtidig med at alvoren i cyberbullying og shaming langsomt er ved at gå op for os, begynder vi at få øje på, de enorme udfordringer, der ligger i Hollywood 2.0 og LOL, JK subkultur, som dagligt tiltrækker de yngste mediebrugere. Og netop derfor er det påfaldende, at det først er nu, Disney og YouTube reagerer.
 
PewDIePies fanskare tæller ikke kun gamers og LOL-hunters, det er ikke kun langt-ude-humor, der kan forsvares med et, ”det var jo bare for sjov”. Han er blevet højre radikales yndling, fordi han har kørt sig selv i stilling som et offer for politisk korrekthed. December 2016 påstod han, at "YouTube ønsker at fjerne min kanal. De vil have en anden på toppen. De vil have nogle, der minder om en kræftsvulst, ligesom Lilly Singh. Jeg er hvid, må jeg sige det? Det tror jeg ikke."
 
"Jeg er hvid, må jeg sige det?"
 
Nej, det må du ikke – og det er ifølge Whitney Phillips forfatter til bogen ”This Is Why We Can’t Have Nice Things: Mapping the Relationship Between Online Trolling and Internet Culture” det klassiske internet-problem.
 
“Offline får du kontekst clues. Du ved, hvis der er nogen, der skal til at slå dig i hovedet. Men på nettet kan du ikke nødvendigvis se, om intentionen er alvorlig eller sjov”. Og det, at der eksisterer krænkende humor gør tingende endnu mere komplicerede, understreger Phillips, for når nogen råber op og peger på diskriminering, bliver svaret, at det bare er sjov og intet har med had at gøre.
 
Lige nu er dét formuleringen PewDiePies fans bruger i deres forsvar for deres store helt. Og selvom PewDiePie har beklaget over for sine fans retter han sin frustration mod ”de traditionelle medier”, der ifølge ham ikke forstår en spøg og i øvrigt er bange for hans magt: "I'm still here. I'm still making videos. Nice try, Wall Street Journal. Try again, motherfuckers."
 
PewDiePies responderer på nazist-anklagerne og bruddet med Disney og YouTube.

Relaterede artikler

Er videohypen en myte? - Video går sin sejrsgang i medieverdenen. Hvis du ikke allerede er dus med videoen, er du alenlangt bagud, og de seje mil...
Her er mit fucked-up YouTube-liv - Hun blev mobbet, har haft en spiseforstyrrelse, været sammen med sociopatiske "fuck-boys" og tjent penge på at fortælle ...
Hva' så hvis jeg bedre kan lide mit online-jeg? - De bruger mere tid bag skærmen end på nogen anden aktivitet – udover søvn. De slår den garvede PR-agent, når det kommer ...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Youtube VIP-safari - Du har helt sikkert hørt om fænomenet youtubere, og hvis du har børn, der går i folkeskole eller gymnasiet, har du garan...
Who killed the video star? - De sidste måneder er der dukket rapporter og blogindlæg op på nettet, der konkluderer, at brugen af onlinevideo på ingen...
Lær video af Alien - Hvorfor sidder vi med hjertet oppe i halsen i to timer, når den sidste overlevende på et rumskib kæmper mod en uovervind...
Shame on Fie - Først rejste en moralsk mediestorm sig mod svenske PewDiePie. Nu er den danske youtuber Fie Laursen havnet i en storm om...
Min fede taber-træner - Når reality-stjerner som eksempelvis Gustav Salinas af principielle grunde siger nej tak til en fed lønseddel for at med...
Giv dog dit barn noget mere YouTube - YouTube-stjerner lærer børn at lege, game og lægge makeup. Og de er mere end børnenes idoler, de er også som en ven elle...

Giv din stemme

52 stemmer
1,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Pressekonsulent

Frist: 12. januar

Digital Marketing Manager

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.