|
|
Den vrede avis. Overblik over Facebook Reactions
Hvor vred er din avis?

Vi er meget vrede i Den Korte Avis og vi elsker alt og alle i Billed-Bladet og på Dagens. Kforums læsere er de gladeste.

Skrevet af
I februar fik vi Facebook Reactions - slut med like, nu skulle vi græde, grine, elske eller hade. Vi hader meget, og vi er meget vrede i vores medier.
Ifølge de første rapporter var der ikke mange, der hoppede på, men nogle danske medier har virkelig fået gang i FB-læsernes følelser. 
 
 
Vrede vinder
I sidste uge offentliggjorde Filip Wallberg fordelingen på likes og reactions for de mest benyttede facebooksider fra de større danske medier. Vi har kigget Wallbergs tal efter i sømmene. 

Klik for større billede. Wallbergs data er meget tydelige: Vrede virker.  De fleste af følelserne er nogenlunde de samme, lige meget hvilket medie man kigger på - men tabloidmedierne skiller sig ud på én bestemt måde: De har fat i de vrede læsere.
 
 
Det er simpelthen sådan, at blandt de ti mest følelsesladede medier - altså de ti hvis læsere bruger flest reactions - er angry den vigtigste følelse for de otte af dem.
 
Det er næsten udelukkede tabloidmedier. Folk er meget vrede inde på tabloidmediesiderne. Det overrasker næppe nogen, der kender de omtalte medier. Vrede aktiverer læserne.
 
Mere overraskende er det måske, at vrede er det eneste, der virker. Ingen af de andre reactions bliver talt særlig til af de undersøgte medier - med Kforum som en undtagelse. Den vender vi tilbage til.
 
Der er rimelig ensrettet hos tabloidpressen. Otte af de ti mest følelsesladede medier er primært drevet af vrede. Størrelsen angiver, hvor stærk reaktionen er.
 
De vredeste læsere har Den Korte Avis, hvor næsten en tredjedel af alle reaktioner er vrede. Det er helt uden sidestykke - de næstvredeste læsere har lokalavisen.dk - her er hver sjette læserreaktion vrede.
 
Mediernes moods
Ideen med Facebook Reactions er klar. Facebook vil gerne vide, hvad det egentlig var, vi mente - annoncerne sælger bedre, når de kan målrettes til den stemning, vi er i. Men for os andre er der en sideeffekt: Det er, som om vi alle pludselig er kommet med i Pixars Inderst Inde. Pludselig kan vi se Glæde, Triste, Vrede og alle de andre følelser. Vi kan se, om der er én af dem, der dominerer - eller om de har et godt venskab inderst inde.
 
Bias.nu har følt efter og inviterer dig med ind i følelsescockpittet på de danske medie-facebooksider.
 
 
Medierne i al almindelighed bruger hele paletten nogenlunde lige meget - men vreden er trods alt stærkest.
 
 
 
Vrede bestemmer på Den Korte Avis. De andre følelser kommer ikke rigtig i spil - jo måske godter man sig en smule, men den harmdirrende vrede over alt det dårlige, der vælter ind over os fra udlandet, er hovedsagen.
 
        
 
Kforums læsere kan lide et godt grin. Jovist - de er også interesserede i noget om, hvem der har fået hvilke gode jobs i spin-branchen, men når der er følelser på, så er det grinet. Kforum sætter faktisk en slags rekord i undersøgelsen - det er det medie blandt alle, der domineres mest af én følelse.
 
 
På Politiken har læserne mange forskellige følelser. Og ærligt talt, vi er lidt bekymrede for dem.  De er de eneste læsere i undersøgelsen, hvor den fremherskende følelse er, at de er kede af det.
 
 
De to store københavneraviser ligner hinanden - bortset fra, at borgerlige tuder mindre og er mere sure. De fleste andre mediesider ligner de to store aviser - det er lidt af det hele; hvis der er en følelse, der trods alt dominerer, er det vreden.
 
 
 
Men måske skulle vi alle til syvende og sidst være misundelige på Billed-Bladets Facebook-læsere: For inde i dem er der kun én ting, der tæller: kærlighed.
 

Relaterede artikler

Takt og tone for Facebook Reactions - Reactions på Facebook giver nye kommunikationsstrenge at spille på. Men også nye fælder, man uforvarende kan falde i. Se...
Er du også like-liderlig? - Mange gemmer deres likes til særlige anledninger – men ikke jeg. Jeg deler hele tiden likes ud med rund hånd af alle mul...
Er det ”Berlingsk”? - Berlingske er blevet redesignet. Denne gang har chefredaktør Tom Jensen fået hjælp fra den britiske kanon Mark Porter. D...
Gamle medier er også sociale - Gamle medier er også sociale. Ny ph.d.-afhandling tager fat på et par af de mest grundlæggende spørgsmål for mediebranch...
Avisens vej ud af krisen? Start et teleselskab - Mange mennesker har et sært forhold til aviser. Mens DR kan hævde, at licens er noget, vi giver til hinanden, så er hold...
Hurra! Vi kan afskaffe mediestøtten - Krisen i de danske medier er ved at være overstået. Ytringsfrihed vil blive suppleret med annonceringstvang – eller hvor...
Medieelitens monopol smuldrer - Danmark befinder sig både i en økonomisk og værdimæssig krise. Det ses tydeligst i kampen om medierne, hvor det ikke er ...
Det går jo godt for DR, rigtigt godt endda - DR er under angreb, som DR næsten altid har været det. Danske Medier fortsætter deres felttog, der blev igangsat i 2000,...
Russernes danske medie-katolik - Putin er et forbillede, yoga kan føre til dæmonbesættelse, og Vesten er ved at begå ”kulturelt selvmord”. Det skorter ik...
Velkommen til fake news i Danmark - Eksplosioner af voldtægter begået af flygtninge og antisemitiske angreb er nogle af de alternative fakta, som det nye 24...
Kampen mod clickbait - Hvorfor bliver vi ved med at klikke på clickbait-overskrifter? Og hvorfor forsøger flere og flere seriøse medier sig med...

Giv din stemme

11 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 20. december

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Projektleder

Frist: 19. december
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.