|
Den naturlige, politiserede krop
Normbod er det nye

Skrevet af
En ny nøgenhed florerer. Den består af dig og mig, mennesker med lidt for høj fedtprocent og lidt for lidt solkysset hud. Den er vokset op i protest mod parolen "sex sælger" og argumenterer for naturlighed, selvtillid og komfort i eget legeme. Den nøgne krop er blevet et politisk brand, lærred for protester og opråb. Den Nye Nøgenhed er normbod.
Ingen slår sig længere til tåls med en kvinde, der argumenterer for fri amning og retten til appelsinhud, hvis hun gør det i rullekrave. Vi skal smide tøjet, hvis vi virkelig mener det – og vise os frem i al vores uperfekte pragt, ar og deller intakt.
 
 
Dadbod og mombod i skøn forening. Normbod er det nye. Kilde: Sygeforsikring.dk. 
 
Nøgenhedens mange formål
Bedst som vi havde vænnet os til, at kroppen i det offentlige rum skulle være med spray tan og photoshop, vender tallerkenen, og vi står med Den Nye Nøgenhed, der som et andet talentshow handler om helt almindelige mennesker. Til forskel fra samtlige sprut-, energidrik- og undertøjsreklamer bærer Den Nye Nøgenhed budskaber som mangfoldighed og naturlighed og fremelsker devisen om, at vores kroppe er gode nok, som de er. Den gode tvilling til dårlig selvtillid og ”sex sælger” er her. Den Nye Nøgenhed er allerede meget udbredt, og nye initiativer blomstrer regelmæssigt, alle med deres særegne retoriske formål.

Den Oplysende Nøgenhed
Her har vi at gøre med en nøgenhed, der vil vise os, at noget, vi tror er sandt, ikke er sandt. Den ligger og vipper på grænsen mellem at være logisk funderet (I troede noget, jeg viser jer det modsatte) og at handle om værdier (jeg synes godt, man kan kalde sig sundhedsprinsesse, selvom man lever af kage).

Et nyt eksempel fra Danmark er sundhedsbloggeren Morten Svanes initiativ #fitwithoutabs, hvor danske kvindelige sundheds- og fitnessbloggere optræder i undertøj for at formidle, at trænede kvinder ikke nødvendigvis har synlige mavemuskler.
 
I Den Oplysende Nøgenhed er man interesseret i at bryde med forestillinger og fordomme, og initiativerne er mestendels nonprofit.
I #fitwithoutabs klæder bloggerinder sig af for at vise den kropslige mangfoldighed blandt veltrænede kvinder. Initiativtager Morten Svane siger selv, at ligheden med Dove-reklamerne er overlagt. Foto: Irfaan Khan. 
 
Den Modsvarende Nøgenhed
Nøgenheden bliver også brugt som modsvar, når – hovedsageligt kvinder – bliver sat i bås af virksomheder, der sælger deres produkter med sex.
 
Seneste eksempel er naturligvis britiske Protein Worlds 'Beach Body Ready'-kampagne. Til plakaten af en slank kvinde i bikini svarede de britiske kvinder igen med masser af gennemsnitlig nøgenhed, både IRL og online. Reklamen endte med at blive forbudt i UK som beskrevet af Kforum.

Et lidt ældre eksempel er #ammegate, hvor en kvinde blev bortvist for at have ammet på en café. Det mundede ud i offentlig masseamning og en flod af mælkebryster på alle platforme, igen med kroppens autonomi som modsvar.
Den Modsvarende Nøgenhed er reaktionen på en aktuel begivenhed, der på en eller anden måde kompromitterer en gruppe, som derefter tager til genmæle ved at smide tøjet. Kilde: Twitter. 
 
Den Argumenterende Nøgenhed
Man kunne argumentere for, at laid-back typer, som gladeligt flasher topmave og skønhedsfejl, ikke har nogen bagvedliggende agenda med deres nøgenhed. Imidlertid er netop behovet for at flashe, online såvel som offline, et argument i sig selv. Skjult under ”jeg har det bare så godt i den her helt almindelige, temmelig utrænede, rimelig medtagede, blegfede krop” ligger tilføjelsen: ”MEN I skal alligevel lige huske at smide et like og en kommentar om, hvor pæn jeg er, ellers kan jeg ikke agere så comfy casual”. 
 
Først kom dadbod, så kom mombod. Kilde: Instagram.  
 
Dermed ikke sagt, at man ikke kan have det godt i sin krop. Men så snart man involverer andre i denne haven-det-godt, bliver det argumenterende.
 
Eksempler på Den Argumenterende Nøgenhed er set med #dadbod (beskrevet af Kforum), der hylder det normale som det sexede, og #mombod (som du får en udførlig opskrift på af Ditte Giese), der er #dadbod bare med lange bryster og fødselsar oven i hatten.
 
Den Argumenterende Nøgenhed skal overbevise os om, at vi skal udvide vores begreber til at favne chubby fædre og ubarberede mødre som sexede og tiltrækkende kroppe. 
 
På Instagram er fødselsmaven akkompagneret af #confident og #happy, der skal understøtte, at selvom man kunne tro, at kvinden på billedet er ked af sin mave, så er hun det slet ikke. Hun er nemlig #yummymummy. Kilde: Buzzfeed.
 
Til Den Argumenterende Nøgenhed hører også trends, der er særligt knyttet til en bestemt gruppe af normale, f.eks. overvægtige, der praktiserer yoga i #curvyyoga, og bikiniklædte med stomipose i #getyourbellyout-kampagnen. Selvom sidstnævnte ikke omhandler den helt almindelige krop, er det alligevel med til at understrege pointen: at kroppen bliver brugt til at overbevise, mere end den bliver brugt til bare at vise.

Den Underholdende Nøgenhed
Udover #dadbod-trenden er der ikke meget mand at finde i Den Nye Nøgenhed. Men ikke overraskende er det hér, i den mindre feministisk-aktivistiske sektion, vi finder mændene.
 
Mænds kroppe er åbenbart bare bedre til at formidle det sjove og lette end det alvorstunge. Humor er en jævnligt benyttet ingrediens i de fleste nøgensammenhænge, men Den Underholdende Nøgenhed er kendetegnet ved at have fornøjelse som sit primære formål.
 
Blandt de populæreste kropsdele i Den Underholdende Nøgenhed er mænds maver – gerne i relation til gravide kvinders ditto – hvor der kan tilknyttes begreber som ølmave og foodbaby.
En klassiker i kategorien er nøgenløbet på Roskilde Festival, hvor afklædte herrer og damer dyster om at komme først, iklædt intet andet end gyngende, dinglende lemmer og fornuftige sko. Løbet er en fast bestanddel af camping-oplevelsen på festivalen og har intet andet formål end at fornøje og glæde – og hylde den nøgne menneskekrop.
 
En lidt off-topic (læs: påklædt) version af Den Underholdende Nøgenhed er finnen Iiu Susirajas selfies, der, udover at have et højaktuelt politisk islæt, er hvinende sjove og selvironiske. 

Den Velgørende Nøgenhed
Endelig er der Den Velgørende Nøgenhed. Her handler det ikke om kroppens almindelighed, men om at være et navn og ikke mindst én, andre mennesker gerne vil se nøgen.
 
Bombshell-blondinen Pamela Anderson er et godt eksempel på én, man gerne vil (og som det har været svært at undgå at) se nøgen, og som gerne stiller op for en god sag. Her poserer hun som en anden Eva for det amerikanske veganer-initiativ PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) med det – formodede – formål at få flere til at blive vegetarer.
 
 

Når du begiver dig ud i Den Velgørende Nøgenhed, er det bedst, hvis du allerede er et etableret sexsymbol, der evt. er kendt for aktivisme udi veganisme, kræftforebyggelse eller en anden god sag. Kilde: Peta.com.
 
Den Velgørende Nøgenhed er kendetegnet ved brugen af de kendte, smukke og sexede, og den adskiller sig fra de andre kategorier ved ikke direkte at omhandle kropslighed. Kroppen er mere et redskab, der skal skabe opmærksomhed om en sag.
 
Herhjemme er Medina dronningen af nøgenhed. Hun har smidt tøjet i velgørenhedssammenhænge flere gange, f.eks. da hun blev malet af Tal R, og maleriet blev solgt på auktion til fordel for voldsramte familier.
 
Men det er ikke kun kendte, der benytter sig af nøgenhed i den gode sags tjeneste. For nylig afholdt Røde Kors og TV 2 en større kampagne under parolen ”Smid tøjet Danmark”, der havde til formål at samle tøj ind til Røde Kors’ genbrugsbutikker. Trods navnet var der dog ikke meget nøgenhed involveret i kampagnen. Det rådede DF Ungdom bod på ved at uploade en video med unge og friske piger, der smed tøjet – som støtte til Røde Kors og branding af ungdomspartiet.

I videoen, som kan ses herunder, er vi nærmest vidner til et decideret stripshow – dog ganske bly udført af de villige politikerspirer.
 
DF Ungdom bakker med naturlige kroppe op om en god sag til "Smid tøjet Danmark"  og brander samtidig sig selv. Kilde: YouTube. 
 
 
Den Transhistoriske Nøgenhed
Vi har længe smidt tøjet i protest mod verdens ondskab. I 1970'erne var det på Ø-lejr, i 1980'erne og 90'erne var det i de mere grænsesøgende musikvideoer og sidenhen i de mere åbenlyst profitsøgende øjemed. Og vi har altid smidt tøjet for at få vores vilje.
 
Den nøgne krop som politisk område i 1970'erne. 

Hvad der imidlertid gør Den Nye Nøgenhed særlig, er selvfølgelig den store, potentielt globale eksponering af en sag og en nøgen krop, der ligger i brugen af sociale medier og i denne forbindelse særligt hashtaggenes magiske miniuniverser.
 
Men som med så meget andet beror Den Nye Nøgenheds eksistens på kontrasten. For hver bikiniklædt babe, der poserer i den londonske undergrund, er der en husmor, der tager et billede af sin kejsersnitsmave, og for hver mand, der tjekker ind i Fitness World, er der en far, der lader maven strutte og smiler ind i kameraet. Som med så meget andet er Den Nye Nøgenhed vokset ud af sin egen kontrast. Og netop derfor slipper vi nok ikke af med hverken den eller dens sexfikserede tvilling lige foreløbig.
 

Relaterede artikler

For tynd til virkeligheden - Modeuge igen - og den lignede sig selv. Desværre. Mode- og skønhedsbranchen lever sit eget liv og synes fortsat upåvirke...
Tynde modeller er ikke modebranchens største problem - Det er den samme historie om og om igen. Endnu en overstået modeuge og medfølgende overskrifter om for tynde modeller. M...
COVERstormen - Bliver modeller mindre tynde af, at vi råber op på sociale medier? Vrede ord har floreret på sociale medier siden i går,...
Covergate: The one that didn’t get away - Torsdag den 19. februar var ikke nogen god dag for modebranchen. Cover ”kommer til” at bringe et billede af en 16-årig p...
En våd drøm om det magre og modløse - Modebranchens spritnye etiske charter rokker ikke ved det problem, at branchens definition af ”meget tynd” ikke svarer t...
Tabuer på Twitter - De sidste dage har tusindvis af danske kvinder brugt hashtagget #jegharoplevet til at dele beretninger om overgreb og se...
Er din skodkrop strandklar? - Beach Body-reklamen fra det britiske firma Protein World blev torsdag d. 31. april forbudt i Storbritannien. UK’s Advert...
Hvil i din bamseform - Dadbod – farkrop – er noget af det mest hotte, mænd kan have lige nu. Trenden rammer høj og lav – men hvorfor er det sex...
Taberkroppens hemmelige lidelser - Lider du af udslæt og inkontinens, eller har du bare brug for en penisring? Så kan du flere steder på nettet få leveret ...
Wellness-syndromet - Nutidens sundhedsdyrkelse har udviklet sig til en sundhedssyge, der gør os til angste, stressede og passive nihilister. ...
Forbandede sunddom - Alle taler om sundhed. Sundhed på arbejdspladsen, i institutionerne, på hospitalet. Men både politikerne og den generell...
Sikker sexting for de nøgenstolte - Sexting er kommet for at blive. Rigtig mange sender vovede billeder eller pikante film til kærester og andre interessere...
Hvor dumme har vi lov at være? - Gang på gang falder vi kommunikationsfolk i gryden. Vi, som skulle sikre vores kunder en solid indtjening, ejerskab af d...
Hvilken træningstype er du? - De sidste par år har fitnesskrigen raset i hele landet. For træning er ikke bare træning. Det er både en livsstil og en ...
#onefingerchallenge - En ny, vovet udfordring har set dagens lys. Betegnelsen er #onefingerchallenge, der basalt set beskriver udfordringens f...
Hyg dig med en fuld finne i underbukser - Hygge er ikke hyggelig længere. Verden er blevet for uhyggelig. Hygge er blevet social tvang og konforme krav. Hygge er ...
Vindere har velstandsvom - Glem alt om sixpack – succesfulde mænd har en tyk tegnebog og en blød mave. Velkommen til endnu et uopnåeligt kropsideal...

Giv din stemme

14 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Faglig formidler

Frist: 22. november

Kommunikationsrådgiver

Frist: 30. november

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.