De 30 mest efterspurgte k-kompetencer

Som nyuddannet og jobsøgende gælder det om at være helt skarp på ikke bare ens egne kompetencer, men også hvilke kompetencer der bliver efterspurgt blandt arbejdsgiverne. Men, hvornår er antallet af kompetencer, man skal have som kommunikationsmedarbejder, for voldsomt?
Ifølge jobopslag skal du som kommunikationsmedarbejder både have erfaring, SoMe-kompetencer, relevant uddannelse og være sprogligt stærk. Men hvad er det egentlig, du skal kunne, når der bliver skåret ind til benet? Foto: Getty Images
Ifølge jobopslag skal du som kommunikationsmedarbejder både have erfaring, SoMe-kompetencer, relevant uddannelse og være sprogligt stærk. Men hvad er det egentlig, du skal kunne, når der bliver skåret ind til benet? Foto: Getty Images

Kommunikationsfolk har om nogen fødderne på speederen. Det er simpelthen nødvendigt for at kunne følge med og være attraktiv inden for branchen. Det betyder også, at der bliver stillet enormt store krav til nye og grønne medarbejdere, som helst skal kunne mere og være mere med på beatet end deres forgænger. Men hvilke egenskaber og kompetencer er vigtige at besidde, når man gerne vil arbejde med kommunikation og marketing i år 2018? #REKLAMEPLADS# 

Det giver uddannelsesmediet Finduddannelse.dk, der er en del af Nordeuropas største søgemaskine for kompetenceudvikling, Educations Media Group, dig svaret på her. De har foretaget en analyse baseret på 1.300 jobannoncer inden for kommunikationsbranchen for at gøre dig klogere på, hvad arbejdsgiverne søger, når der skal ansættes nye kommunikationsmedarbejdere. Men, hvad siger de 30 mest efterspurgte kompetencer egentlig om branchen?

Top 30-kompetencer inden for kommunikation & marketing
Kompetencelisten er resultatet af en analyse af mere end 1.300 jobannoncer på Jobindex, Ofir og Jobbank.dk i marts 2018. Da mange af kompetencerne omtales på forskellig vis i de enkelte jobannoncer, kan analysen ikke betragtes som fuldstændig fyldestgørende, men den giver dog en god indikation af, hvad arbejdsgiverne efterspørger. Så, hvilke kompetencer er det, der skiller fårene fra bukkene på kommunikationsgangen?

 
Et produkt af tiden

Det ses tydeligt, at kompetencelisten er et produkt af sin tid, hvor virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier er altafgørende. SoMe-kompetencer efterspørges som aldrig før og nævnes altså i mere end halvdelen af de gennemgåede jobannoncer.

Det at kunne begå sig professionelt på de sociale medier er simpelthen en nødvendighed for nye kommunikationsmedarbejdere, da mange kommunikationsstillinger i dag har en eller anden grad af touch point med de sociale medier. #REKLAMEPLADS#

Store krav til jobsøgende kommunikatører
Udover at være SoMe-kyndig må den nye kommunikationsmedarbejder også være klar på at have en række andre kasketter på. Jobannoncer, hvor det både er nødvendigt at være en sublim copywriter, videoproducer og SEO-ekspert på én og samme tid, er bestemt ikke usædvanlige. Branchen er bred, og det afspejler sig i efterspørgslen af kompetencer.

Kompetencelisten giver altså et indblik i de mange og store krav, der bliver stillet til den jobsøgende, og giver os en fornemmelse af, hvorfor det kan være svært at få foden ind ad døren som helt ny. Når alle arbejdsgiverne går rundt og drømmer om en kommunikationsmedarbejder, der mestrer alt lige fra grafisk design, teknik og analyse, er der tale om helt urealistiske krav til den nyuddannede. Al erfaring kommer jo med tiden.

 
Er kommunikationsbranchen så fluffy, som alle går rundt og mener?

Man hører tit om, at kommunikation som felt måske er lidt fluffy for mange mennesker. Kan alle ikke bare sætte sig ned og skrive en pressemeddelelse? Lave et Facebookopslag? Eller skrive en søgemaskineoptimeret tekst?

Der har været, og er også stadig nogle steder, en forestilling om, at alle kan blive kommunikationsmedarbejder. Men de kompetencer, der bliver efterspurgt blandt arbejdsgiverne, er faktisk alt andet end fluffy.

Blandt de mange kompetenceanalyser som Finduddannelse.dk har lavet af forskellige fagområder, er kommunikationsbranchen et af de fagfelter, som har færrest fluffy ord, som selvstændighed, robust, positiv, ansvarlig og nysgerrig, i top 30. Se bare listen for ingeniører til en sammenligning.

 
Tag din faglighed alvorligt, og hold hovedet højt

Det kan indimellem være svært at holde hovedet højt, når alle mener, at de kan lave det samme som dig, og det, du er uddannet til. Men kompetencelisten viser netop, at det kan alle ikke. Der er virkelig mange arbejdsgivere derude, der søger efter lige præcis dén kompetence, du som kommunikationsmedarbejder har erfaring med. Ja, det er svært at komme ind som nyuddannet uden erfaring, og ja, arbejdsgiverne stiller alt for mange krav til, hvor mange ekspertroller en kommunikationsmedarbejder faktisk skal have på sig.

 Men hvis man skal slutte af med et positivt glimt i øjet, så siger listen også i høj grad noget om, hvor meget faglighed der ligger i kommunikationsfeltet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job