Er du en digital wannabe?

De farlige digitale fake-typer er overalt. Ser du mere digital ud, end du er? Er du altså lidt af en digital wannabe? Test dig selv. Jo flere krydser du kan sætte, jo mere wannabe er du. Jo færre krydser, jo mere er du en digital poster boy. Måske er du helt langt ude og digitalt dødsdømt.
af Claus Dahl
1. Din digitale kommunikation er bare en glorificeret brochure
Din chef har bedt dig sørge for, at I ser megagodt ud på nettet – og du har givet hende præcis det, hun bad om: En rigtig pæn hjemmeside – logoet er kæmpestort. Det giver point hos chefen. Men ingen andre steder. Der er aldrig nogen, der kommer til at kigge på det website, for det er bare en brochure, og ingen gider læse din brochure. Dit bedste svar på, hvad man egentlig kan få ud af at besøge websitet er, at man kan finde jeres adresse, hvis man leder længe nok.
 
Tip: De sociale medier er relationsmaskiner – måske efterhånden mere marketingmaskiner. Der er ingen, der bliver glade af at blive inviteret til at have noget med dig at gøre og så få en brochure i hånden.

Digital kommunikation er ikke bare en pæn hjemmeside og annoncer på Facebook. Gør noget andet – gør noget nyt, der giver kunderne det, de efterspørger. 
 
Måske er du interesseret i at øge jeres kendthed, så du annoncerer på Facebook med links til websitet, men du kunne med stort held bruge nogle andre medier – for du har ingen plan med dit publikum, efter du har gjort dig besværet med at få fat i dem. Du burde købe noget tv- eller spalteplads.
 
 
2. Din samtalemarketing er tom snak
Formodentlig vil du gerne engagere dit sociale medie-publikum i mere end bare samtale. Enten i en transaktion – du vil have et eller andet af dem, ofte penge – eller en relation. Uanset hvad skal du nok i gang med at tilbyde publikum en eller anden form for service. Den laver du – med næsten garanti – ikke bedst på de sociale medier. 
 
Og selv om du måske er tilfreds med hyggesnak, tør jeg godt love, at dit publikum i hvert fald regner med, at du vil noget med dem. Når du så ikke kan leve op til det, ender du i den situation, Russell Davies har beskrevet:
 
"[...] They've spent money on making their marketing digital, not their processes. They've got good at social media rather than service design. They've invested in conversations, not services, so now they spend their whole time having conversations about how shit their services are".
 
Tip: Selv hvis du egentlig kun er interesseret i, at de ved, hvem du er, kan services virke fantastisk. Tænk på, hvor meget bedre MobilePay er for Danske Banks image end brochure-løsningen New Normal.
 
Giv dine kunder en service – lad være med bare at stikke dem en brochure i hånden. Kilde: Polfoto/Rasmus Flindt Pedersen. 
 
3. Dine overfladiske mål giver overfladisk kommunikation
De sociale medier er jo smarte – de sprøjter tal ud. Men kun for den del af din forretning, de kan hjælpe dig med: at generere den første kontakt. Det er den slags mål, Lean-bevægelsen kalder 'forfængelighedsmål'. Og som Bill Packard fra Hewlett-Packard er berømt for at sige, så bliver man det, man måler: Din organisation bliver forfængeligDet er hverken sundt for din organisation eller til glæde for dem, du taler med. Du smadrer lige så langsomt dit image og din anseelse med stadig mere desperate forsøg på at skabe bare en eller anden opmærksomhed.
 
Tip: Start med de mål, der betyder noget for dig. Nye kunder i din butik, mere salg eller nye medlemmer i din forening. Arbejd baglæns. Hvis du ikke kan få dem til at hænge sammen med din snak på de sociale medier, så har du et problem.
 
4. Du aner ikke, hvad forretningen egentlig skal med dit publikum
Måske måler du på likes, fordi du simpelthen ikke aner, hvad du ellers skulle måle? I sin udmærkede lynintroduktion til digital strategi, som du burde læse, skriver Morten Gade:
 
"Først og fremmest skal der være en tæt sammenhæng mellem den digitale kommunikation og forretningen. Opfylder den digitale kommunikation ikke en strategisk målsætning for virksomheden, er det svært at forsvare, hvorfor man skal bruge ressourcer på kommunikationen". 
 
Det er svært at få noget ud af sin digitale kommunikation uden at have planlagt sig til det først.
 
Tip: Det handler om to ting. For det første: Tal direkte med dit publikum om, hvad din organisation vil med dem. Det skal være let for dit publikum at se, hvad de kan få ud af at have noget med dig at gøre. For det andet: Vær klar til at levere varen. Din organisation skal være digital nok til, at dit publikum faktisk får det, kommunikationen lover dem.
 
5. Du har digitalt hockeyhår
Den sidste farlige fake er den værste – for den er sikkert uden for din kontrol. I ser digitale ud, men bagved er der et filtret rod af analoge processer. Måske gør I alt det rigtige i kommunikationen: I møder publikum, hvor de er, og I giver dem nogle gode tilbud. De kan nære deres nyvundne interesse i, hvad I har på programmet på websitet – men så stopper det der. I har glemt at digitalisere i bund – og jeres service lider under det.
 
Groupcare, der laver digitale løsninger til medlemsorganisationer og foreninger, lavede for nylig en stor undersøgelse af den digitale parathed inden for den sektor, og undersøgelsen tyder på, at det ofte er lige præcis her, det halter.
 
Over halvdelen af organisationerne møder medlemmerne digitalt  men kun en fjerdedel af dem kan faktisk leve op til det digitale løfte. Kilde: Groupcare. 
 
Næsten to tredjedele af alle organisationerne tilbyder i det mindste en eller anden form for service online. Mere sølle ser det ud, når det kommer til interne processer. Hvis man eksempelvis ser på selve indmeldelsen og udmeldelsen af foreningen, ser det skidt ud med de digitale processer: Over halvdelen af de tilsyneladende digitale organisationer smider den digitale tilmelding over bord og udfører faktisk service i hånden, når man først kommer ind bag hjemmesiden.
 
Det er ikke nogen fed opgave at bygge digitale kulisser foran et analogt rodekontor. Hvis du gerne vil vinde på lang sigt, må du have resten af organisationen med på digitaliseringen. Kulissen bryder sammen, lige så snart medlemmerne vil noget andet end lige det, kulissen er bygget til.
 
Tip: Stil dig ikke tilfreds med at være organisationens digitale alibi. Forlad din comfort zone. Sidder du for eksempel i en medlemsorganisation, så forklar internt, hvor meget gladere medlemmerne bliver, når de ikke skal vente i telefonkøen for at lave om på medlemskabet. I sparer også en masse penge på sagshåndtering, når alt ikke skal laves i hånden.
 
Forlad comfort zonen: Ændr gamle procedurer og analoge processer.
 
Hver eneste af de fem digitale faldgruber kan dødsdømme din digitale kommunikation. Til gengæld er potentialet enormt, hvis du kan få din organisation til at leve op til den digitale kommunikations løfter.
 
Morten Gade leder Kontrapunkts digitale praksis - og deler flittigt sin enorme viden om digital kommunikation og hvordan man får værdi ud af sin digitale indsats. Du kan læse mere på hans website mortengade.dkVi anbefaler især de to store overbliksressourcer: Digitale medier & strategisk kommunikation og Manual til digital strategi. Hvis du arbejder i en medlemsorganisation kan du også stadig nå at tilmelde dig konferencen Den Digitale Medlemsorganisation i begyndelsen af oktober - hvor Morten Gade giver sit syn på hvordan man får hele den digitale del af en organisation til at hænge sammen.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også