De intelligente agenter vinder frem
Digitale agenter er det nye interface

Skrevet af
Mark Zuckerbergs nytårsforsæt er stort: Han vil bygge sin egen intelligente assistent. Han fortæller, at den ud over at styre temperatur, lys og musik i hans hus også skal trænes til at forstå hans stemme og benytte ansigtsgenkendelse. Men er vi klar til de smarte agenter - og hvordan kommer de til at ændre vores verden?
Mark Zuckerberg bygger ovenpå noget, vi allerede kender, nemlig de digitale hjælpere. De har søde navne, og de virker da også uskyldigt naive de mange nye digitale intelligente agenter, som sniger sig ind på vores hverdag. De tager alle spørgsmål bogstaveligt og har ingen forståelse for idiomer og dobbeltbetydninger af ord. De agerer i verden som servile autister, der aldrig rigtig forstår, hvad der foregår, og hvor de stort set altid ender med at være ufrivilligt morsomme.
 
Men skal man dømme efter retningen af R&D investeringerne i Silicon Valley, så har alle de store teknologivirksomheder forstået, at den intelligente agent er fremtidens slagmark for teknologisk dominans. Apples Siri, Microsofts Cortana, Amazons Alexa, Facebooks M og Googles Now er alle forsøg på at skabe den intelligente agent, som vil blive den dominerende platform på fremtidens digitale enheder.
 
De digitale assistenter er lige nu små venlige, digitale butlere - men potentialet er stort.
 
Men tag ikke fejl af agenterne! De virker måske uskyldige og hjælpeløse i deres nuværende form, men om ikke mange år vil agenterne have ændret verden i en grad, så vi næsten ikke vil kunne huske dengang, hvor internettet var et sted, hvor man selv skulle gøre en indsats for at finde relevant information. Agenterne vil ikke længere være små digitale butlere, der kan hjælpe med at opdatere kalenderen og komme med venlige påmindelser. De bliver den nye platform med stort ”P”.
 
 
Platformen hvorom alting sig drejer, måden hvorpå vi deler information, løser opgaver, køber produkter og interagerer med hinanden. De bliver det nye styresystem til din computer og smartphone/watch, og de bliver brugergrænsefladen, som giver dig adgang til internettet.
 
Det gnidningsfri liv
Alle disse virksomheder har travlt med at fortælle historien om, hvordan de intelligente agenter kommer til at ændre forbrugerens liv på internettet. Polerede videoer i sci-fi-agtige scener illustrerer, hvordan mennesker gnidningsfrit styrer deres intelligente hjem, bestiller varer og finder informationer ved hjælp af deres intelligente agent.
 
Googles agent, Now.
 
Men et nok så interessant – og langt mindre belyst – spørgsmål er, hvordan de intelligente agenter kommer til at ændre verden for alle os, der arbejder med at formidle information og bygge services for brugeren på internettet. For hvis den intelligente agent er det nye interface eller det nye styresystem, så vil der ikke længere være noget, der hedder websider og apps, og der vil ikke være brug for designere, tekstforfattere og informationsarkitekter – i hvert fald ikke i den form, som vi kender dem i dag.
 
 
Forestil dig en ikke så fjern fremtid, hvor du har brug for et boliglån. I gamle dage ville du have googlet ”boliglån” og så have besøgt forskellige bankers hjemmesider eller have besøgt en side som Mybanker, hvor man manuelt har samlet informationer om forskellige bankers lånetyper og sammenlignet dem på en overskuelig måde.
 
Truslen mod medieverdenen
I den ikke så fjerne fremtid vil du i stedet fortælle den intelligente agent, at du har brug for et boliglån ”som passer til din økonomi og dine fremtidige planer”, hvorefter agenten selv kommer med en anbefaling, og hvis den kender dig rigtig godt, ved den, at du godt kan lide en grad af autonomi, hvorfor den giver dig tre forskellige valgmuligheder (hvor den allerede har regnet ud, hvilken du vil vælge).
 
Eller forestil dig, at du i samme nære fremtid har 10 minutter til at læse nyheder. I stedet for at klikke dig ind på dr.dk og navigere i en uoverskuelig, kaotisk side fyldt med irrelevant information, fortæller du din agent, at du har 10 minutter, og at du gerne vil have de mest relevante nyheder. Agenten sammenstykker herefter din personlige ”avis”, hvor det ikke bare er udvælgelsen af historier, der er skræddersyet til dig, men også selve indholdet. Agenten skriver rent faktisk de enkelte nyhedshistorier, så de passer specifikt til dig. Og sidder du i bilen, bliver de naturligvis læst op.
 
I fremtiden kan personlige assistenter blive lige så kloge som HAL 9000, men forhåbentlig knap så viljestærke. 
 
I de intelligente agenters verden vil brugerne ikke længere besøge websider eller bruge apps. I stedet vil de have fuld tillid til, at virksomhedernes information og data er til rådighed på en måde, så de intelligente agenter kan finde det og præsentere det på en relevant, personaliseret og forståelig måde. Fantastisk for forbrugeren, men arbejder man med kommunikation, journalistik og markedsføring, er det en verden, hvor der stort set ikke er brug for nogle af disse professioners traditionelle kompetencer.
 
Det er som bekendt svært at spå om fremtiden, men allerede nu begynder man at kunne ane konturerne af den ikke så fjerne fremtid, hvor agenterne er blevet den nye platform. For folk i kommunikationsbranchen er der fem scenarier, man skal være opmærksom på:
 
1. Præsentationslaget bliver ligegyldigt
Det bliver agentens opgave at præsentere data og information på en overskuelig, letforståelig, personaliseret og relevant måde. Agenter er ligeglade med fancy webdesign eller informationsarkitektur lavet til mennesker. De vil bare have brugbar data, som er læselig og forståelig for en maskine. Den vigtigste opgave for fremtidens virksomheder bliver derfor ikke at lave lækre websider for mennesker, men derimod at stille data til rådighed på en måde, så de kan læses af maskiner. Med andre ord vil der i store træk ikke længere være brug for professioner, der beskæftiger sig med at lave design til mennesker. Sig farvel til dine webdesignere, dine informationsarkitekter og dine interface-udviklere!
 
2. Tekstforfattere og nyhedsjournalister bliver overflødige
I en verden med intelligente agenter gider ingen brugere at læse tekster, som ikke er skræddersyet til dem. Agenterne finder selv nyheder og data og skriver tekster, som er udvalgt ud fra brugerens behov, men også skrevet i et lixtal, som passer til brugeren. Fremtidens virksomheder behøver derfor ikke besvære sig med at formulere indhold på en måde, så det er forståeligt for brugerne – igen skal de bare sørge for at stille data og rå facts til rådighed på en måde, så de intelligente agenter kan læse dem. Sig farvel til dine tekstforfattere og nyhedsjournalister! 
 
3. Design for maskiner
Kunsten for fremtidens kommunikationsfolk bliver at præsentere data, så de bliver forståelige for maskiner. Nogle data som f.eks. regnskabstal eller meteorologiske data er relativt entydige, mens andre typer af data, som f.eks. politiske nyheder kan være langt sværere at gøre forståelige for maskiner. Kommunikationsfolk har traditionelt været gode til at forstå, hvordan mennesker tænker. I fremtiden skal kommunikationsfolk være gode til at forstå, hvordan maskiner tænker og præsentere data på en maskinvenlig måde. I dag laver vi brugertests på mennesker – i fremtiden kan man forestille sig, at vi begynder at lave brugertests på maskiner for at se, hvordan de tolker og videreformidler vores data.
 
4. Metadata bliver design
Data om data bliver det nye design. Hvis vi skal have maskiner til at forstå vores data, bliver vi nødt til at fodre dem med data, som forklarer vores data – metadata. Fremtidens webdesigner er ikke en grafisk uddannet Photoshop-jockey, men derimod en metadatadesigner, som forstår, hvordan maskiner læser data på samme måde, som en dygtig webdesigner i dag forstår, hvordan en bruger læser websider. 
 
5. Manipulation af og kendskab til agenterne bliver afgørende faglige kompetencer
Allerede i dag ser vi, hvordan kendskab til Google’s algoritmer er vigtige kompetencer for kommunikationsfolk. I fremtiden vil denne type kompetence blive endnu mere vigtig. Agenterne vil blive gatekeeperne til, hvordan fremtidens brugere møder og interagerer med virksomhedens data, og derfor vil indgående kendskab til agentens algoritmer være en nødvendig faglig kompetence for fremtidens kommunikationsfolk.
 
Hvis det lyder som en kold, kedelig og automatiseret fremtidsverden, så er det fordi, det er lige præcis, hvad det er. Agenternes verden er en verden, hvor vi taler til maskiner og maskiner taler til os. Traditionel kreativitet og gnisten af menneskelighed er forsvundet ud af ligningen, men til gengæld får vi også en bedre og mere effektiv verden, hvor viden er tilgængelig for langt flere mennesker og på en måde, som er personaliseret og brugbar, som vi aldrig nogensinde har set det tidligere. 
 
Og kreativiteten og gnisten af menneskelighed forsvinder ikke ud af vores verden på grund af agenterne. Der vil stadig være behov for virksomheder, hvor mennesker og kreative løsninger spiller den væsentlige rolle. Se bare på, hvordan sociale medier har fået virksomheder til igen at opdage at ”business is personal”, og at man sagtens kan automatisere samtidig med, at man bringer levende mennesker helt frem i mødet med kunderne.
 
Fremtiden vil tilhøre de virksomheder, der forstår, hvornår de skal tale med maskiner, og hvornår de skal tale med mennesker.
 

Relaterede artikler

Google Glass er død eller... - Google annoncerede forleden at de lukker og slukker for Google Glass. Sådan blev det i hvert fald fortolket i medierne. ...
Sci-fi eller tech-trends? - Computere, der kan lære af egne fejl, organer i en chip og et flyvende skateboard. Det er bare nogle af de teknologiske ...
Teknologipyramiden - Hvorfor udvikler vi den teknologi vi gør? Og hvordan sørger vi for at den bliver en gave til fremtidige generationer? De...
Don’t be evil - be BIG - Inden for kort tid kan både Google, Apple, Facebook og Amazon rykke ind i spritnye lokaler tegnet af en håndfuld af denn...
Fra fjollede feeds til det perfekte verdensmedie - Nyheder er ikke længere noget, man ser på TV eller læser i aviser og på deres hjemmesider. Så hvem står ved roret, når h...
Facebook-filantrokapitalisme - Den 3. december annoncerede Mark Zuckerberg og hans kone Priscilla Chan, at de i løbet af deres levetid vil donere 99 pc...
De 16 vigtigste trends i 2016 - Føj for et ondt år. 2015 var død, ødelæggelse og uløselige konflikter. Det blev et meget mørkt, trist og mystisk år. Vi ...
De 10 vigtigste digitale trends i 2016 - Pentia har kigget i den digitale krystalkugle, og her er deres bud på 10 af de vigtigste digitale trends i 2016.
360 grader rundt om omnichannel - Arbejder du med at knytte tætte forbindelser mellem den fysiske verden og den digitale verden? Så er du PHYGITAL. Omnich...
Hvad vil du overhovedet med dit design!? - Hvem er det, vi designer for? Hvis det er os selv, så er vi på rette spor, hvis ikke, så skal der ske en radikal ændring...
Er webdesigneren på vej i graven? - Webdesignerne skal til at se sig over skulderen. En revolutionerende platform med fokus på produktion af hjemmesider har...

Giv din stemme

12 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Ugens profil

Niels Ditlev

Niels Ditlev skifter 1. maj fra kommunikations- og pressechef chef i WWF Verdensnaturfonden til kommunikationschef i Danske Regioner.

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.