|
Creative Circle Award 2016: Tanker fra et jurymedlem
Hvad vil du overhovedet med dit design!?

Design skal gøre en forskel. Vero Moda on-line pop up store.

Skrevet af

Kristina May Olsen

1 artikler

0 indlæg

Hvem er det, vi designer for? Hvis det er os selv, så er vi på rette spor, hvis ikke, så skal der ske en radikal ændring. Design bør ikke kun handle om smukke farver, former og typografier. Design skal kunne mærkes.
Det var med en snert af ærefrygt, en følelse af at være blevet fagligt voksen og en dyb respekt for branchens dygtigste profiler, at jeg takkede ja til en plads i Creative Circles designjury. Jeg havde gjort mig mange tanker inden og havde forventningerne tårnet højt over mig, både til mig selv, men også til branchen - design i Danmark.
 
Jeg elsker grafisk design, jeg elsker faget, værktøjerne, detaljerne, ja selv programmerne. Jeg kan tale om design i søvne, hvilket jeg også gør ind imellem, siges det. Men det, jeg elsker højest ved mit fag, er, hvordan design kan gøre en forskel. 
 
Design handler høj grad om den gode idé. Foto: Polfoto/Pablo Blasberg.
 
Jeg synes selvklart, at et logo kan være pænt, en farveskala med primære, sekundære og tertiære farver kan være udfordrende, en typografi kan være fortællende og poetisk. Men det, der virkelig får blodet til at pulsere i mig, er, når der er en klar, lysende ide bag det design, jeg iagttager, interagerer med, oplever eller mærker på min egen krop. Det er der, vi rykker, det er der, det giver mening. 
Og hvis ikke det er, hvad det drejer sig om, så er vi fucked. For nu er det muligt at købe en smuk hjemmeside for 5.000 kr. (som faktisk er, ja, smuk) og et logo for under 300 kr. på services som www.fiverr.com. 
 
Design er som sminke, som overflade, som krymmel på den lidt ufuldendte kage, det er nærmest gratis i vores digitale verden, hvor alle verdensborgere kan tappe ind og løse designopgaver med et snuptag. Så hvis det er det, vi i Danmark vil konkurrere på, så har vi allerede tabt.
 
På services som www.fiverr.com kan man købe smukke hjemmesider og logoer.
 
Tilbage til juryarbejdet. Der var mere end 63 indsendelser fordelt på 9 kategorier som: Product, Small Identity, Type Design osv. Alle sammen kategorier, som er relevante for designfaget, og som er superrelevante for mig som designer. Men det var, som om der manglede noget dybere. Hvilket netop er det, der til tider gav mig en smule hjertebanken, på den dårlige måde, over at stå der som designer og bedømme design og designets eventuelle impact udfra boards med smukt design på.
 
Kristina May Olsen sammen med jurymedlemmerne Jan Andersen og Jesper Von Wieding til Creative Circle Awards Jurydag 2016. Foto: Niels Busch.
 
Denne klumme er ikke et udtryk for utilfredshed med Creative Circle eller juryen, jeg sad i, for der blev arbejdet kompetent og seriøst. Men jeg synes, der er et behov for at diskutere, hvad der egentlig skal ses som udfordringen, vi står over for. Problemstillingen handler for mig om, hvad det er for et problem, designet skal løse, og i hvilket omfang vi fokuserer på løsninger, som binder kommunikation, strategi og design sammen. 
 
Jeg er jo ikke uenig i at vores håndværk - design og designværktøjerne - skal hyldes, at en designer skal belønnes, fordi han eller hun tegner en flot typografi og arbejder med en spændende lakering på overfladen af en fin corporate brand-bog. Men det er, når det kommer til stykket, ikke det, jeg oplever som særlig relevant i den verden, jeg begiver mig rundt i.
 
Design kan gøre en verden til forskel, for design i vores fag burde ikke bare være form og farver, det er tænkning, kommunikation, grundidé, historiefortælling, brandaktivering, strategi, servicedesign med mere.
 
At tale isoleret om design giver i mindre og mindre grad mening. Vi forsøger at isolere identiteter i en lukket kasse, vi kan kigge på, men der er jo tale om en brancheglidning, nu mere end nogensinde. For hvad er logoet uden aktiveringen, hvad er billedstilen uden social, hvad er et brand uden følgere. Vi må begynde at se på det gode design som en sammenhæng af løsninger, der tilsammen får brandet på rette vej. 
 
Design skal gøre en forskel, altid. Og her tænker jeg ikke på, at firmaet er blevet iført et nyt flot skilt på facaden, her tænker jeg på, hvad designprocessen har rykket ved i virksomheden, internt, eksternt, i maven på folk, i hjernerne. Ikke hos designerne, men hos brugerne. Der sidder min stolthed, det er det, jeg går på arbejde for, det er det, jeg prøver at lære videre til mine ansatte og kunderne, jeg møder.
 
Design skal betyde noget for at rykke ved noget. Derfor kan man reelt ikke bedømme en identitet på fem flade boards med smukt design, sat op strategisk korrekt ift. det gyldne snit og tidens trends taget i betragtning. For hvor er kunden henne i det her? Hvad hjalp det hele mon? Var det designprocessen værd? Blev de klogere? Tjener de mere nu? Synes deres følgere, de er troværdige, eller mistede de den brand value, de havde sparet op? 
 
Jurymedlemmerne Signe Bjerregaard og Britt Gundersen til Creative Cirle Awards Jurydag 2016. Foto: Niels Busch.
 
Hvordan får vi flere relevante indsendelser? Hvordan får vi lavet nye kategorier, der får os til at bedømme design ud fra konteksten? Hvordan får vi vores kunder i tale, så vi kan lære endnu mere om, hvorvidt vores anstrengelser bærer frugt? Hvordan kommer vi ind på direktionsgangene med vores kunnen, så vores arbejder virkelig batter og rykker for rigtige mennesker og ikke bare for os selv som designere?
 
Det er svært, det er en stor debat, det er jeg med på. Der er mange afkroge af den, men den er relevant, meget mere relevant nu end nogensinde, og jeg ser desværre Danmark som lidt bagud i bussen. 
 
Vi er så heldige, at Creative Circles ejer den bedst tænkelige platform for denne dialog. Vi har reelt et sted, hvor vi kan få bragt design derhen, hvor det fortjener at blive bedømt ud fra. Samt uddanne fremtidige designprojekter til at være endnu mere relevante. 
 
Al min respekt går til de folk, der kaster hundredvis af frivillige timer efter, at vi overhovedet har denne award, men de har brug for os, brug for at vi alle sammen hjælper, lægger timer, hjerte og faglighed i det, så byrden ikke hænger på et par ildsjæle alene.

Relaterede artikler

Byg dit eget bureau - Overvejer du at stifte dit eget bureau? Tre direktører – fra hver sit bureau – giver deres bedste råd til processen. Hva...
Insta-brand dig selv - Overskrift.dk lancerede i sidste uge Instagram-listen, der viser de mest populære instagrammere i Danmark. Det er en god...
10 tendenser i webdesign - Store baggrundsbilleder, responsivt design og spøgelsesknapper er nogle af de trends, vi finder inden for webdesign anno...
Hvilken kreatype er du? - Kreativitet har aldrig været mere efterspurgt, men det betyder ikke nødvendigvis, at den kreative branche kan se frem ti...
Nation-branding i designvirksomheder - Frankrig er et svært marked at komme ind på som dansk virksomhed på grund af den store konkurrence inden for branchen i...
Digitale agenter er det nye interface - Mark Zuckerbergs nytårsforsæt er stort: Han vil bygge sin egen intelligente assistent. Han fortæller, at den ud over at ...
Badwill branding Denmark - Landets omdømme er i bevægelse, mens vi prøver at skræmme mennesker væk fra vores land. Nu skal der skabes så meget badw...
Glem aktier. Invester i sneakers - Der er godt nyt til sneakers-lovers og private investorer. Nu er det slut med at ærgre sig over, at man aldrig fik købt ...
Sprint: Løb dig til bedre idéer - Hvis Gud skabte jorden og mennesket på seks dage, kan et godt koncept vel også blive til på en arbejdsuge. Ny tilgang ti...
Kortlæg din kunde - UX og CX bliver stadig større og vigtigere. Kunderne og brugerne er uomgængelige omdrejningspunkter i vores kommunikatio...
Willerslevs vilde logo-sviner - Nationalmuseets nye direktør, Rane Willerslev, vil have andre boller på suppen, og han starter med museets logo: "Der er...

Giv din stemme

15 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Konsulent

Frist: 24. oktober kl. 10.00

Kommunikatør

Frist: 30. oktober

Kommunikationsrådgivere

Frist: 17. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.