|
Coop trækker øko-annonce tilbage
Spiser du pesticider til morgenmad?

Sprøjtemidler er hverdagskost, hævder Samvirke – og det er tilsyneladende for hård kost for det konventionelle landbrug.

Skrevet af

Zandra Damsgaard
Journalist

5 artikler

0 indlæg

En kampagne om økologiske fødevarer som et pesticidfrit alternativ har vakt så megen opstandelse, at Coop nu sætter annonceringen på standby. Kampagnen fortsætter dog ufortrødent.
Med sin landsdækkende økologikampagne har Coop fået omtale som sjældent før, og fødevarekæden har nu valgt at skrinlægge denne uges planlagte annoncering i kampagnen, som Konstellation & Republica står bag.
 
Det bekræfter Coops informationschef Jens Juul Nielsen.
 
Meddelelsen kommer i kølvandet på den røre, som kampagnen sammen med oktobernummeret af medlemsbladet Samvirke har vakt, men skyldes ifølge Jens Juul Nielsen primært sparehensyn.
 
Forsiden på det omstridte Samvirke-nummer.
 
”Vi havde planlagt én annonce i de landsdækkende dagblade i denne uge for at gøre opmærksomme på vores kampagne, Øktober. I lyset af den omfattende opmærksomhed, der er kommet som følge af debatten om Samvirkes forside, har vi valgt at spare den væk.”
 
For som han konstaterer:
 
”Vi har vurderet, at alle var klar over, at kampagnen var der.”
 
Kampagnen fortsætter
Økologikampagnen, som Coop kører sammen med Danmarks Naturfredningsforening i hele oktober, har til formål at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.
 
Bag kampagnen står Coops overordnede bureau Konstellation & Republica.
 
Og skrinlægningen af ugens annoncering er ikke en skrinlægning af kampagnen, fastslår Jens Juul Nielsen – den kommer til at ”fortsætte fuldstændig som planlagt måneden ud” med aktiviteter i butikkerne, tilbud, udstillinger smagsprøver m.v.
 
Landbruget raser
Samvirke-temaet ’Sprøjtegift er hverdagskost’ fik i sidste uge landsbrugets organisationer til at rasle med sablerne over for Coop, ligesom en række af kædens egne brugsuddelere har stillet sig på bagbenene.
 
Stridspunktet er primært bladets billedside, hvor modeller illustrativt spiser konventionelle fødevarer iklædt beskyttelsesdragter og gasmasker. Dette sammen med øko-kampagnens opfordring til at droppe sprøjtegifte og ”gøre oktober til øktober” har i den grad fået landbruget op af stolene.
 
Landbrug & Fødevarers formand Martin Merrild har kaldt kampagnen ”hysterisk”, mens foreningen Bæredygtigt Landbrug ligefrem har opfordret til en boykot af Coop på baggrund af, hvad man kalder for ”en skræmmekampagne”.
 
 
 
 
 

Relaterede artikler

Tuborg ... selvfølgelig ikke - Man skal være ganske varsom med at udtale sig om kvaliteten af en pay-off, indtil man kender den kampagne, den skal bakk...
Hvis du vasker dit hår i feminisme, vil alle røre ved det - Beyoncé er det. Tøjmærket Monki er det. Bianco er det. Kommercielle? Ja. Feministiske? På samme tid? Ja. I hvert fald, h...
Redwashing Pepsi: Revolutionen er IKKE en Pepsi - Pepsi er havnet i en veritabel shitstorm. Først lancerede de blockbuster-reklamen ”Jump in” som en del af den globale ka...
Der er PR i PRide - Copenhagen Pride er en hyldest til seksuelle minoriteter og en reminder om, at alt for mange stadig lider under undertry...
Branding Bad igen og igen - ANALYSE. Rebranding er forbundet med fornyelse, men også med risikoen for at fejle. Benzinkæden OIL! tank & go (ja, hvem...
Grrrrrr: Find din indre PR-Tiger frem - Nyhed: Har du PR-arbejdet, der kan konkurrere om den omstridte PR-Tiger, og i bedste fald snuppe en Tiger med hjem for b...
Lunde fisker efter troværdighed - Esben Lunde Larsen og hans ministerium har brug for ny troværdighed. Hans departementschef Henrik Studsgaard, der hele t...
Bell Pottingers PR-selvmål - Storbritanniens største PR-bureau, Bell Pottinger, er i total opløsning efter at have spekuleret i raceuroligheder.

Giv din stemme

7 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.