|
Bulletin og borgerjournalistik
Facebook og Google i krig om de lokale medier

Google og Facebook har i forvejen et solidt tag i medierne. Nu går de efter de små.

Skrevet af

Jacob Christian Eriksen
Journalist

1 artikler

0 indlæg

​​​​​​​Med deres indtog i lokaljournalistikken vil Facebook og Google styrke deres dominans i nyhedsbranchen ved at stramme grebet i en helt ny retning. Mere borgerjournalistik og mindre gennemskuelighed i interessestrukturerne kan blive konsekvensen. Men hvad så med fake news - som Facebook for nylig har lovet at gøre noget ved?
Efter i årevis at have udvidet deres indflydelse over nyhedsbranchen annoncerede Facebook og Google i slutningen af januar to nye teknologier, der gør det nemmere for giganterne at trænge ind i lokaljournalistikken.
 
Udviklingen kunne betyde, at vi en dag vil se lokalmedier som Kanal HovedstadenFyns Amts Avis eller Radio Karen danne partnerskab med Facebook og uploade deres udsendelser gennem Googles nye app. På den måde kunne Radio Karen måske langt nemmere nå ud til sine lyttere i Sydhavnen, end de kan via den gamle FM-frekvens de bruger i dag
 
På kort sigt kunne det være en tiltrængt saltvandsindsprøjtning for de lokale medier. På lang sigt kunne det blive det endelige tab af kontrol over dagsordenen for de danske medier.
 
Den 25. januar lancerede Google Bulletin; en ny app, der fokuserer på ’hyper local stories’, hvor alle brugere kan skrive lokale nyheder, de kan dele på sociale medier eller udgive via de etablerede, lokale medier, som Google har partnerskaber med. Projektet er stadig i opstartsfasen og kører i øjeblikket kun i Nashville og Oakland i USA.
 
En nyhed via Google Bulletin. Kilde: Google
 
29. januar annoncerede Facebook så en ny ’Today In’-sektion, der sorterer brugernes nyhedsfeed, så man udelukkende ser lokale nyheder og begivenheder. De annoncerede også, at lokale nyheder - ligesom venners opslag - vil rangere højere i brugernes nyhedsfeed. Teknologien testes lige nu i seks byer i USA, hvor Facebook samarbejder direkte med de lokale medier for at sikre, at de er ’troværdige kilder’.
Today In-sektionen ser sådan her ud. Kilde: Facebook
 
Ændringen kommer i kølvandet på diskussionen om ’Fake News’ efter det amerikanske valg, hvor særligt Facebook har været under kritik for at være med til at sprede falske, russisk-sponsorerede nyheder til gavn for Trumps valgkampagne i 2016.

Nye græsgange til giganterne
Ifølge Mark Zuckerberg planlægger Facebook at rulle Today In ud i flere andre lande i løbet af året, og selvom Google endnu ikke har offentliggjort deres plan for Bulletin, må det formodes, at vi også kommer til at se appen i Danmark inden for den nærmeste fremtid.

»På kort sigt kunne det være en tiltrængt saltvandsindsprøjtning for de lokale medier. På lang sigt kunne det blive det endelige tab af kontrol over dagsordenen for de danske medier.«


Der er altså alt god grund til at overveje præcis, hvilken betydning disse nye teknologier kan få, og hvordan de danske medier bør reagere.
 
Lokaljournalistikken tilbyder nye græsgange for Facebook og Google, hvor de kan eksponere alverdens lokalradioer for deres annoncørers reklamer. Og på lang sigt kan de skaffe endnu mere detaljeret data, om præcis hvilken købmand Radio Karens lyttere handler hos, hvilket kan betyde meget for købmanden, når han skal vurdere, om han vil betale for et reklamespot i lokalradioen.
 
De lokale medier tilbyder altså et nyt marked med nye indtægtsmuligheder, men det udgør også en del af journalistikken, hvor Google og Facebook ikke har haft nær så stor indflydelse. 


”Move Fast and Break Things”
Facebooks gamle motto ”Move Fast and Break Things” blev ændret i 2014, men Mark Zuckerberg har utvivlsomt stadig ordene med i bagagen.

I den sidste måneds tid har Facebook skabt overskrifter, efter det sociale netværk ændrede deres algoritme til at prioritere venners historier højere end nyheder. De medier, der har gjort Facebook til en essentiel del af deres forretningsmodel, er nu nødt til at betale ekstra for at komme igennem til brugerne – en bivirkning, der bestemt ikke har været utilsigtet fra Facebooks side.
 
Den faldende trafik fra Facebook er ikke kun startet med den nye algoritme; faktisk er trafikken fra Facebook til de danske medier tilsyneladende faldet i halvandet år. Den ikkeeksisterende gennemsigtighed og den pludselige ændring i forholdene illustrerer faren for medierne i at blive afhængige af at udgive via Facebook.
 
Med den nye ’Today In’-sektion og den øvrige justering af algoritmen er der lagt op til endnu en omvæltning for medierne. Hvor stor betydning, den nye faktor får i regnestykket, vides endnu ikke, og det er heller ikke til at sige, hvordan Facebook vil skaffe ressourcer til at tjekke op på, hvilke Facebook-sider der repræsenterer ægte, lokale medier.
 
Infografik fra Facebooks pressemeddelelse om deres større prioritering af lokalnyheder. Kilde: Facebook
 
Samarbejdet med de lokale medier kunne umiddelbart ligne et sympatisk Robin Hood-projekt: Hvem synes ikke, Radio Karen fortjener lidt trafik frem for de store medier? Hvem kan ikke unde, at de store medier punger lidt mere ud for den store trafik? Og hvis Facebook på en eller anden måde er i stand til at tjekke hvert et lokalt nyhedsmedie, så mindsker det også risikoen for virale, falske historier.
 
Selvom der er en vis altruisme i projektet, så gør Facebook det ikke kun for vores blå øjnes skyld.
 
Strategien skal ses i sammenhæng med etableringen af deres ’Marketplace’-sektion, hvor man kan købe og sælge privat i lokalområdet, og endnu en app, der bliver testet i USA; ’Facebook Local’, der fokuserer på events, restauranter og lignende i nærheden af brugeren.
 
Facebook går stærkt efter at etablere sig som et centralt element i måden, vi navigerer i vores lokalområder. Lykkes deres journalistiske strategi, vil virksomheden have styrket sin position i nyhedsbranchen, med hvad der umiddelbart ligner et sympatisk projekt til gavn for Radio Karen – selvom ændringen samtidig flår de nationale mediers pengepung i det skjulte. Det er ren win-win.


Hyper local stories
Vi ved ikke meget om Bulletins design og virkemåde, eftersom appen stadig holdes delvist skjult i opstartsfasen.

På baggrund af en amatørvideo fra lanceringen i Nashville fremgår det dog, at appen kan bruge alle medietyper, at den fungerer som en del af en form for blogportal eller socialt netværk, og brugerne skal kunne udgive i samarbejde med allerede etablerede medier.
 
 
Fremfor alt skal nyhederne nemt kunne blive delt og skabt af hvem som helst –  uden at de skal downloade en decideret app, da det hele fungerer i en internetbrowser.
 
Allerede nu er der bekymringer om, hvorvidt den nye app kan lede til flere falske nyheder på nettet. Hvis alle kan skrive en nyhed, så er der god mulighed for, at de selvsamme ‘trolls’, der i øjeblikket bruger Twitter-bots, vil kunne sprede falske nyheder gennem Bulletin. Tiden må vise om Googles sikkerhedssystem vil være godt nok til at tage sig af forsøgene på at udnytte platformen.
 
Bulletin minder en del om tidligere forsøg på såkaldt borgerjournalistik, hvor borgerne er direkte med til at lave medieproduktionerne, der så bliver brugt som en del af nyhedsproduktionerne. Den slags demokratiserende initiativer har været omtalt i årevis, men er før blevet mødt med en vis skepticisme.
 
Selvom borgerjournalistik aldrig helt er slået igennem, så er der ingen tvivl om, at Google er ét af de firmaer i verden, der om muligt kan få det til at fungere.
 
Ifølge Google skal Bulletin bruges til at skabe “hyper local stories” fra lokalområdet, men der er også lagt op til, at journalister skal bruge appen. Og med YouTube klar ved hånden, kan Google integrere Bulletin i tonsvis af influencers’ og vloggers’ værktøjskasse.
 
Hvis Google lykkes med at etablere Bulletin som et succesfuldt værktøj, kan det meget vel få stor betydning for lokaljournalistikkens fremtid. Hvis den først bliver taget ind hos brugerne og dernæst de lokale medier, så er der mulighed for, at teknologien kan blive en del af nyhedernes vej op til det nationale niveau.


Hvad gør de danske medier nu?
Med en Today In-algoritme fra Facebook, der i højere grad prioriterer lokalstof og venners interesser, vil der formentlig være større motivation for medierne til at ramme ind i de mindre interessefællesskaber frem for at satse på de store virale hits.

Og med Googles Bulletin kan YouTube-generationens ’bottle flips’ og andre trends ryge ud i æteren via det grå gulds lokalradioer, hvilket alt andet lige må siges at være en spændende symbiose, der kan give de etablerede lokale medier relevans i en internetdomineret verden.
 
Ja, der er rig mulighed for, at ændringerne kan føre en masse positive omvæltninger med sig.
 
Tiltagene viser i hvert fald med al tydelighed, at Google og Facebook ikke har i sinde at trække sig fra at spille en større rolle i nyhedsbilledet efter ‘Fake News’-kritikken. Derfor vil de danske medier stadig være nødt til konstant at omlægge deres strategi efter IT-giganternes skiftende luner, så længe de fortsat vil bruge internetplatformene.
 
Vi er så småt ved at nå et vendepunkt, hvor Google og Facebook for alvor cementerer deres dominans i journalistikken. Hvis de danske medier i fremtiden vil være i stand til at skabe en fælles dansk dagsorden i stedet for ekkokamrene på Facebook og Google, så er medierne nødt til at overveje, hvordan de kan skære de amerikanske giganter ud af ligningen.
 
Om en sådan løsning udarter sig bedst som en fælles nyhedsplatform, en abonnementsservice a la Netflix eller noget helt tredje er svært at sige. Men én ting er sikker: Hvis selv Radio Karen ender med at rette deres produktion efter Facebook og Googles standarder, så har giganterne for alvor vundet magten over den danske journalistik.

Relaterede artikler

Tag kontrollen over dine data tilbage - Den store udfordring i 2018 i forhold til data bliver at bevare tilliden til staten, til virksomhederne og til hinanden....
Google overvåger dit barn - I 2007 solgte vi pausen til Apple, og ved indgangen til 2018 solgte vi vores børns uddannelse til Google. Tidligere ment...
Sådan overlever medierne Facebooks apokalypse - Facebook annoncerede i sidste uge, at SoMe-giganten havde i sinde at ændre på sin algoritme, så man fremover prioriterer...
Det store SoMe-paradigmeskifte - Den digitale tidsalders pushere hedder Snapchat, Instagram og Facebook, og vi har fingrene så langt nede i kagedåsen, at...
Kommunikatørens death-fight med SoMe - Engagement, deling og rækkevidde? Ak ja, det hele var nu så hyggeligt i gamle dage. Vi inddeler nu verden i før og efter...
Facebooks fake fake news-kamp - Falske nyheder i søgesvar på Google eller i opslag på Facebook har længe været udpeget som årsag til de vestlige demokra...
Insights fra Instagrams maskinrum - Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, m...
Farvel Facebook - hej nyhedsbrev? - Den 12. januar ændrede Facebook sin algoritme, så venner og familie bliver prioriteret og firmaer nedprioriteret. Kort s...
Hvilken gud skal din iPhone tro på? - Digitale assistenter svarer effektivt på faktuelle spørgsmål om alt fra vejrudsigter til regnestykker. Men når Siri udvi...
Den journalistiske forbandelse - Journalistisk arrogance og manglende forbindelse mellem medier og læsere er skyld i mediekrisen. Ny debatbog af Søren Sc...
Firmaet, der legede med psykologien i et helt land - Barndomstraumer, race, køn, intelligens og seksuel orientering: Analysefirmaet Cambridge Analytica, der har arbejdet for...
Mea culpa: Vi er alle skyldige i Facebooks datasynder - Imens et hylende kor af opportunistiske ådselsædere er i gang med at fortære Mark Zuckerbergs indvolde, er det måske på ...
-
Pyyyyh for en PR-opgave - Facebooks CEO, Mark Zuckerberg, har i over et årti lænet sig op ad den 57-årige advokat Elliot Schrage, der sidder på de...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Intern Advocacy

Se alle job Indryk job

Job

Digital kommunikatør

Frist: 20. september

Kommunikations- og presserådgiver

Frist: 20. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 19. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.