|
|
Design efter brutale principper
Det skal være brutalt!

Brutalismen - voldsomt og pågående design - har en lang historie bag sig. Nu lever den i bedste velgående i moderne website-design.

Skrevet af

Holger Dahl
Kommunikationschef

51 artikler

21 indlæg

Har du lige bestilt et nyt website? State of the art? Responsivt? Brugervenligt med React eller Angular? - så har du gjort det helt forkert, hvis du vil være med på beatet! For det nye er - endnu engang - det primitive. Det smadrede, rodede og grimme. Brutalismen er tilbage - in a fucking big way.
Det sker med jævne mellemrum, som det er sket flere gange i de seneste hundrede år. Når vi synes, vi har nået en form for perfektion - lige når vi synes, at nu KAN kunsten, musikken, moden, eller hvad det nu er, ikke blive lækrere - så kommer der en smadremand og siger stop. ‘Æstetik er en maske, det smukke er en slags parfumeret død - vi må tilbage til ærligheden!’
 
Allerede i 1908 holdt arkitekten Adolf Loos sit senere så berømte foredrag ‘Ornament und Verbrechen’ (Ornament og forbrydelse): Et rasende angreb på enhver form for pynt. Ifølge Loos var det pyntens natur at blive umoderne, og det var derfor en forbrydelse at ofre tid på udvendig lækkerhed, når den kun havde den effekt at forkorte det bagvedliggende objekts holdbarhed.
 
Goldman und Salatsch - en smart tøjforretning i Wien var Loos’ egen idé om en upyntet bygning. Den ligger lige overfor kejserpaladset i Wien. Ifølge overleveringen var den så provokerende i sin samtid, at den østrigske kejser nægtede at forlade sit slot gennem fordøren, efter at Loos’ bygning blev færdig.
 
Loos’ foredrag og essay (publiceret i 1910) blev en slags urtekst for al senere saglighed og funktionalisme i kunst og design, men som det altid går, så blev selv det prunkløse til stil - og til noget, der måtte angribes.
 
I populærkulturen har vi i de seneste 60 år set de samme fluktuationer: Først da rock’n’roll blev opfundet, og senere da punken kom væltende. I begge tilfælde var populærmusikken blevet alt for stor og overlæsset, og helt naturligt kom der nogle uskolede lømler med ild i hjertet og sparkede til den møre bygning, så den væltede. ‘We mean it man’ som Johnny Rotten vrængede det til hele verden. Siden er det sket et antal gange indenfor alle kunstformer - en slags rensning er det, der foregår, når brutalismen kommer i fokus.
 
Jamie Reids ikoniske cover til 'Never Mind the Bollocks' - brutalisme lige midt i en parfumeret prog rock-tid - post til tiden
 
Brutalisme er også et begreb, der stammer fra arkitekturen, angiveligt først brugt af den svenske superarkitekt Gunnar Asplund i en beskrivelse af en ‘Villa Göth’ i Uppsala fra 1949. (Nybrutalisme kaldte han det faktisk allerede dengang). Begrebet brutalisme dækker i en ekstrem grad Adolf Loos’ ønsker til arkitekturen: en upyntet, ren arkitektur, der blotlægger sin struktur og konstruktion, og selv om ordet nemt får en lidt skræmmende eller negativ klang, er et dækkende synonym lige så vel ‘ærlig’ eller ‘enkel’.
 
Brutalismen vinder altid frem, når kunsten er blevet for optaget af sig selv - når den er blevet for kunstlet. Når vi begynder at synes, at der er for meget vat omkring vores ting.
 
 
Inden for grafisk design og kunst fulgte brutalismen med punkens store bundvending: De unge vilde malere, den nøgne musik og det tilfældige, bevidst grimme design passede som fod i hose til sluthalvfjerdsernes følelse af indelukket overproduktion. Der måtte frisk luft til, og da Sex Pistols med den ikoniske' Never Mind the Bollocks' både musikalsk og visuelt gik til angreb på pænheden, var scenen sat.
 
Efter den indledende eksplosion gik der også æstetik i 80'erne. Den sorte æstetik fandt sin egen romantiske saftighed, og blandt de grafiske designere var Neville Brody i de år kongen med sin gennemkomponerede superæstetiske neo-Bauhaus-approach.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Relaterede artikler

De otte største digitale trends i 2017 - Her er Pentias bud på otte af de største digitale trends i 2017:
Mode og identitet: De nye statusmarkører - Mode bliver politisk, når vi forhandler social status til omverden gennem vores ydre. Hver morgen komponerer vi udgaver ...
The BIG secret - Spørgsmål: Hvorfor er tegnestuen BIG og dens førstemand Bjarke Ingels overalt i medierne?  Hvorfor er BIG det eneste ark...
Bureau-numerologi - Hvilke tankeassociationer får du, når du hører ordene Zupa, Bocca, Heyday, Friday, No Zebra og Fireball? De færreste vil...
Du er din T-shirt - Vi kender den. Vi ejer alle sammen mindst én. T-shirten. Dette stykke beklædning er alle vegne og kan stort set alting: ...
Willerslevs vilde logo-sviner - Nationalmuseets nye direktør, Rane Willerslev, vil have andre boller på suppen, og han starter med museets logo: "Der er...
Kommunikations-strategiens facitliste - Vi kan alle blive enige om, at der spildes mange timer i den kreative klasse. Hundredvis af daglige e-mails skal læses o...

Giv din stemme

9 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 6. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.