Må man sælge kampfly med outdoor?

Valg af kampfly handler ikke kun om Danmarks forsvar. Det handler også om, hvad der ellers kan bruges penge på. Valgkampen er gået i luften, og ifølge Boeing er deres F/A-18 kampfly et tocifret milliard-beløb værd. I sidste ende er valget af vingerne dog op til politikerne, så hvorfor gør Boeing kur til danskerne?
af Andreas Krog
I bedste valgkampsstil har flyproducenten Boeing rullet en landsdækkende reklamekampagne ud for at fortælle danskerne, at Danmark skal vælge Boeings Super Hornet som landets nye kampfly. Men hvorfor gør Boeing det, når den menige dansker ikke har indflydelse på valget af kampfly?
 
Torsdag i sidste uge blev det pludselig meget tydeligt for en stor del af befolkningen, at en række flyproducenter netop nu arbejder ihærdigt på at sælge Danmark nye kampfly for mellem 20 og 30 mia. kroner.
 
Her skød Boeing nemlig en storstilet reklamekampagne i gang, hvor de i avisannoncer og radiospots samt på nettet og i busskure fortæller om fordelene ved at vælge lige netop deres F/A-18 Super Hornet-fly. En kampagne, der i omfang minder om en valgkampagne fra et af de helt store partier, og som vurderes at koste den amerikanske flyproducent omkring 10 millioner kroner.
 
Sådan ser det ud, når Boeing ruller charmeoffensiven ud i Københavns gader. 
 
Men hvorfor ruller Boeing det helt store kampagneapparat ud og taler direkte til danskerne, når beslutningen om, hvilket kampfly der skal afløse de aldrende F-16 fly, vil blive truffet i en snæver kreds blandt partierne bag forsvarsforliget?
 
Det er der en række gode grunde til.
 
Boeings vidunderbarn, kampflyet F/A-18 Super Hornet-fly, der er på alles læber - og alle busstoppesteder - for tiden. 
 
Påvirkelige politikere
For det første fordi der er udsigt til en bred debat om indkøbet, inden beslutningen tages. Efter et forløb på mere end 10 år forventes regeringen i løbet af foråret at komme med sin indstilling til, hvilket fly vi skal vælge, hvor mange fly vi skal have, og hvor pengene skal komme fra.
 
Regeringen fremlægger desuden det beslutningsgrundlag, som et kontor under Forsvarsministeriet har arbejdet på i mere end tre år. På den måde får alle danskere mulighed for at nærstudere det materiale, som ligger bag indstillingen. Herefter har forsvarsminister Peter Christensen lovet en ”stor, herlig og skøn” offentlig debat. Og det er den debat, som Boeing nu forsøger at lægge grundlaget for.
 
Forsvarsminister Peter Christensen lovede tilbage i november, at beslutningen om Danmarks nye kampfly vil falde i starten af dette år. Foto: Polfoto/Lars Just
 
En debat, som Boeing håber vil tage udgangspunkt i de temaer, som flyproducenten lancerer i sin kampagne. Det handler om, at flyet skal virke fra dag ét, og om at kende driftsomkostningerne. Og så handler det ifølge Boeing også om, hvor mange arbejdspladser indkøbet kan være med til at skabe.
 
De parametre håber Boeing på, at de to andre kandidater vil blive målt på, når debatten går i gang. At det er det, som politikerne skal forholde sig til, når de skal forsvare beslutningen. Og politikere er jo som bekendt påvirkelige af folkestemninger.
 
Der er tre kandidater i stilling til at overtage arbejdet for de efterhånden afdankede F-16 kampfly. Læs blå bog over rivalerne her.
 
F/A-18 Super Hornet skulle efter sigende koste 20 mia. mindre at holde i luften end konkurrenternes kampfly. 
 
Mere smart end desperat
For det andet handler Boeings kampagne om, at flyet er ”underdog”, og at vi er inde i den absolut afsluttende fase. Nu kaster de ”alle mand frem” i et sidste angreb, som af nogle er blevet betegnet som desperat. Personligt finder jeg det dog i første omgang mere smart end desperat. De får sat dagsordenen for debatten, og de kommer ud med deres budskaber udenom journalisternes normale filter. Direkte ud til de skatteydere, som skal betale gildet. Men også ud til nogle af de politikere, som ikke er tæt involveret i beslutningen, men som alligevel har noget at skulle have sagt.
 
Allerede på kampagnens anden dag så man da også Socialdemokratiets Magnus Heunicke på Twitter udtrykke begejstring for Boeings budskab om, at flyet skal virke fra dag ét. Annoncen med det budskab var nemlig suppleret af et billede af fire IC4-tog. Og er der noget den tidligere transportminister gerne vil undgå, så er det at vi køber et ”flyvende IC4-tog”. Og det kan mange sikkert give ham ret i. Den tidligere ministers tweet blev da også flittigt delt og ”liket” af hans mere end 20.000 følgere.
 
At begå fejl er kun menneskeligt. At begå den samme fejl to gange er direkte dumt - og i dette tilfælde sådan helt vildt dyrt.  
 
Nu er Boeing i hvert fald sikker på, at mindst ét socialdemokratisk folketingsmedlem opfatter flyet som det modsatte af IC4. Heunicke vil derfor muligvis spørge ind til risikoen for at vælge et ”flyvende IC4-tog”, når hans partifælle, Socialdemokratiets forsvarsordfører Henrik Dam Kristensen, på et gruppemøde skal forklare, hvorfor partiet støtter, at man køber F-35 fra Lockheed Martin. Det er nemlig det fly, som er favoritten i den danske konkurrence.
 
 
Det flyvende IC4-tog
Her ligger den tredje forklaring på Boeings kampagne. Der kan nemlig med rette drages stærke paralleller mellem F-35 og det forkætrede IC4-tog. En ustabil motor og ufærdigt software er bare nogle af de problemer, som det store udviklingsprojekt kæmper med. Det er en nyere generation af fly end F/A-18 Super Hornet, men det har endnu ikke været i kamp og forventes først at være fuldt operativt et godt stykke inde i næste årti.
 
IC4-sammenligningen er Lockheed Martin og F-35's særligt danske akilleshæl. Frygten for at vælge det ”flyvende IC4-tog” ligger dybt i politikerne og er i realiteten Boeings stærkeste kort. Det er Magnus Heunickes tweet et godt eksempel på. Boeing nævner slet ikke IC4, men bruger blot et billede af toget.
 
F-35 fra Lockheed Martin ligger lunt i svinget som det gamle F-16 flys lillebror, men mangler stadig at bestå manddomsprøven. 
 
At F-35 alligevel er favorit skyldes, at flyet er købt af de lande, som vi normalt går i krig med, og som vi siden 1970'erne succesfuldt har samarbejdet med omkring vedligeholdelse og opdatering af F-16, nemlig USA, Storbritannien, Holland og Norge. Og så er det det fly, som Washington forventer, at en nær allieret som Danmark køber. At vælge europæiske Eurofighter vil sat på spidsen være et fundamentalt skifte i Danmarks sikkerhedspolitik, som stort siden Anden Verdenskrig har orienteret sig mod USA.
 
Give genlyd over hele verden
For det fjerde handler kampagnen om mere end bare at sælge kampfly til Danmark. Det handler også om fremtiden for F/A-18's produktionslinje og om at sælge kampfly i andre lande. Små bestillinger fra US Navy er lige akkurat med til at holde F/A-18 produktionen i gang med to fly om måneden. Boeing har brug for en dansk ordre for at holde produktionslinjen kørende. For uden en aktiv produktionslinje så bliver det meget svært at sælge flyet i andre lande. Det er netop hvad Boeing gerne vil.
 
Salget af F/A-18 i Danmark skal for Boeing virke som katalysator for salget til andre EU-lande. 
 
De vil i første omgang gerne sælge kampfly til Belgien og Finland. Og her vil man stå meget stærkere, hvis et andet europæisk land også har valgt F/A-18, som i dag kun bruges af US Navy og Australien. Her kunne Danmark blive det europæiske brohoved, som Boeing behøver for bedre at kunne sælge flyet i Europa.
 
En Boeing-sejr i Danmark ville give genlyd over hele verden, da Danmark siden 1997 har været partner i F-35 projektet. Hvis Boeing kunne slå Lockheed Martin og F-35 i et partnerland, som mange mener på forhånd har valgt F-35, så ville det åbne døre over hele verden. I denne sammenhæng er de 10 millioner kroner, som kampagnen vurderes at have kostet, småpenge. Det samme er det trecifrede millionbeløb, som Boeing siden 2008 har brugt på at føre kampagne i Danmark. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job