|
Bandernes PR, branding og interne kommunikation
Outlaw-kommunikation

Alle kommunikerer, også bander. Læs, hvordan banderne kommunikerer med deres logo, deres interne koder og deres handlinger.

Hvis du blander traditionel machismo med NATO, 7-Eleven og generel våbenfascination, så ender du cirka ud med udtrykket hos nutidens outlaw-klubber og -grupperinger. Vi har set på rockernes bande-branding.
For små 25 år siden åbnede den amerikanske motorcykelklub Bandidos deres to første afdelinger - kaldet chapters - i Danmark og brød dermed det monopol som såkaldt »1%-motorcykelklub«, som Hells Angels, en anden amerikansk klub, havde opbygget i Danmark i løbet af 80’erne.
 
I knap et årti blev den danske outlaw-scene tegnet alene af Hells Angels og Bandidos, herunder gennem deres blodige konflikt, kaldet Den Store Nordiske Rockerkrig, fra 1994-1997, der kostede 11 livet og sårede 96. Den afsluttende fred omfattede blandt andet en territorial opdeling af Danmark mellem de to klubber.
 
Udtrykket 1%’er har i outlaw-sammenhæng ikke noget med Occupy Wall Street at gøre. Udtrykket refererer til en udtalelse fra The American Motorcycle Association (AMA) efter uroligheder i forbindelse med et motorcykelløb i 1947 i Hollister, Californien. AMA skulle angiveligt have udtalt, at 99% af amerikanske motorcykelklubber er lovlydige, men nægter dog at være ophavsmænd til citatet.
 
 
Rygmærkekommunikation og fastholdelse gennem ed
Inden for blot de sidste par år er antallet af organiserede aktører på outlaw-scenen eksploderet, så der nu er fem 1%-motorcykelklubber og mindst tre organiserede såkaldte gadebander af en vis volumen. Af de otte grupperinger er der seks internationale klubber, der har etableret afdelinger i Danmark. De to sidste er dansk grundlagt.
 
Først var det Gladsaxegrupperingen Værebros Hårde Kerne, der i 2014 blev optaget i den internationale 1%-motorcykelklub Satudarah, der er grundlagt i Holland. Siden rykkede den tyske 1%-klub Gremium ind i Haslev på Midtsjælland, en Satudarah-lokalafdeling i Brøndby skiftede til hollandske No Surrender MC, og grupperingen Brothas fra Mjølnerparken blev en del af den tyske klub Black Jackets.
 
I Sønderjylland har ligeledes tyske United Tribuns Forever slået sig ned. På rygtebasis spøger amerikanske Mongols MC og tyske Osmanen Germania i kulissen.
 
I starten var det Hells Angels og Bandidos, der havde monopol på rockertronen i Danmark, men i løbet af de seneste årtier er der kommer flere grupperinger til landet, blandt andet hollandske Saturarah. Polfoto/Jonas Olufson.
 
Hvor Hells Angels, Bandidos, Satudarah, Gremium og No Surrender alle er motorcykelklubber med forkortelsen MC som en del af navnet, så kræver medlemskab af Loyal To Familia, Black Jackets og United Tribuns ikke, at man ejer en motorcykel.
 
Til gengæld har Black Jackets, Black Army og United Tribuns overtaget MC-klubbernes klassiske lædervest med rygmærke. Loyal to Familia bruger også rygmærker, men indtil videre fortsat trykt på hættetrøjer.
 
Både Hells Angels, Bandidos og Satudarah har desuden støtteforeninger, hvor medlemskab ikke kræver en motorcykel. Hells Angels har gruppen AK81, Bandidos har Mexican Teamwork og Satudarah har Saudarah.
 
Bortset fra Loyal To Familia og Black Army, der måske nok er inspireret af de internationale klubber, men er dansk grundlagt, så kan de øvrige sammenlignes med 7-Eleven-franchises. Hvor 7-Eleven går efter hjørneejendomme og tilbyder et grydeklart koncept til franchisetagere, så går de internationale outlaw-grupperinger efter grupper af unge mænd, der søger et stærkt fællesskab, og tilbyder dem et lignende grydeklart koncept.
 
Det fælles, grundlæggende koncept for alle grupperingerne er, at medlemmerne har hinandens ryg. Konceptet kan illustreres med NATOs artikel 5 - den såkaldte musketer-ed:
 
  »(...)deltagerne er enige om, at et væbnet angreb mod en eller flere af dem skal betragtes som et angreb mod dem alle, og at hvis et angreb finder sted, skal hver af dem bistå den eller de således angrebne ved straks, hver for sig og i forståelse med de øvrige, at tage sådanne skridt, derunder anvendelsen af væbnet magt (...)« (Teksten er let redigeret af forståelseshensyn. Red.)
  
 Brandingstrategier
I de fleste andre brancher ville det være logisk, at aktørerne i et så tætpakket marked ydede en målrettet branding-indsats for at differentiere sig fra konkurrenterne. På markedet for outlaw-fællesskaber er det dog nærmest stik modsat. Bortset fra navne, logoer og farver, så er identitet, profil og image, værdier, æstetik og artefakter virkelig vanskelige at skelne fra hinanden.
 
Logoer fra: No Surrender, Hells Angels, Black Army, Bandidos, Familia BGP og Satudarah. 
 
Særligt de nyere klubber kopierer fra ældre aktører, og de grundlæggende værdier er stort set identiske på tværs af grupperinger: broderskab, loyalitet, respekt.
 
Den altoverskyggende målgruppe for samtlige grupperne er unge mænd. Både som genstand for medlemskommunikation, i forhold til rekruttering og i forhold til konkurrenter. Æstetik og symbolbrug kredser omkring traditionel machismo, og omfavner og dyrker desuden identitet, profil og image som outlaws.
 
Der er skydevåben i logoerne for Bandidos (samt en machete), No Surrender, Loyal To Familia og Black Army. United Tribuns har et par svulmende biceps i deres logo og Black Jackets en bulldog. Logoer og navnetræk er populære tatoveringer blandt medlemmerne, men kun blandt medlemmer, og de skal fjernes igen, hvis den tatoverede forlader klubben.
 
 
Hollandske No Surrender har en dansk afdeling på Vestegnen. Ligesom Bandidos, Loyal To Familia og Black Army har våben en prominent plads i logoet. 
 
»Black Army blev startet i 2013 som en hyggeklub i Odense, hvor broderskab, fællesskab, sammenhold og loyalitet var en del af klubben,« skriver Black Army på deres hjemmeside. 
 
De interne koder
MC-klubberne benytter sig alle af stort set samme uniform: veste med tredelte rygmærker (logo og en bue foroven og forneden), som erhverves trinvis, efterhånden som vestens bærer bliver fuldgyldigt medlem af klubben. Vesten er desuden udstyret med diverse mærker - kaldet patches - der ligesom spejdernes duelighedstegn fortæller noget om medlemmernes anciennitet og meritter.
 
Hvor spejderne således flasher kniv- og bålbevis på uniformen, så har for eksempel Hells Angels Frontline og Filthy Few-mærker, der fortæller, at han, der bærer mærket, har slået ihjel for klubben. Denne traditionelle MC-uniform bliver altså nu kopieret af de klubber, der ikke er samlet om motorcykler.
 
Hells Angels har fire forskellige mærker der kan blive sat på deres MC-uniform. De fire er: Dequiallo, Bastard Brigade, Filthy Few og Frontline. De første to betyder hhv. vold mod politiet og drabsforsøg, de sidste to betyder, at medlemmet har slået ihjel for klubben. 
 
På samme vis har de fleste af klubberne interne koder, som alle er brygget efter samme formel. Dels gennem talkoder, der repræsenterer bogstavernes plads i alfabetet. Førnævnte AK81 betyder Altid Klar Hells Angels (H og A er henholdsvis det første og ottende bogstav i alfabetet).
 
I Hells Angels hilser de med AFFA  (Angels Forever Forever Angels), i Black Jackets skriver de BJFFBJ, i Loyal To Familia FFFF (Familia Forever Forever Familia) og i Gremium siger de - ja, du gættede rigtigt - GFFG. Forkortelserne udtrykkes også ved hjælp af talkoderne, så GFFG bliver til 7667. Osv..
 
Nogle af de nyere grupper benytter desuden håndtegn, kendt fra bl.a. amerikansk ghetto-kultur, og har således et element af hybrid mellem motorcykelklub og for eksempel Crips og Bloods fra den amerikanske vestkyst over sig.
 
Black Jackets anvender mange håndtegn i deres musikvideo Black Jackets I North End Delmenhorst.
 
En lille sproglig variation i kodesproget er Satudarahs STTS, der står for »Satudarah Tetap Tetap Satudarah« (Satudarah for altid - for altid Satudarah). Satudarah er stiftet af hollændere med rødder i den tidligere hollandske koloni Molukkerne, der i dag er en del af Indonesien. Satudarah betyder »Et Blod« og Tetap »Stadig« på indonesisk, og en del af klubbens interne koder er på indonesisk. Herhjemme fik det i forsommeren en vis opmærksomhed, at rapperen A’typisk, der er signet hos Sony Music Denmark, lancerede nummeret og musikvideoen STTS.
 
I musikvideoen STTS optræder rapperen A'typisk i fuld Satudarah uniform. Titlen på sangen betyder: Satudarah for altid - for altid Satudarah. 
 
Visionen og missionen
Af indlysende grunde har denne skribent ikke indblik i eventuelle strategiske platforme hos grupperingerne, og det er nærliggende at antage, at de ikke har brugt meget tid på strategiseminarer, hvor de har formuleret den klassiske vision og mission for deres organisationer.
 
Set udefra kan missionen afkodes som noget med at opbygge det fedeste fællesskab, at rekruttere de mest loyale og parate medlemmer og at signalere til konkurrenter og omverden, at man er de sejeste og mest bad ass, og at man holder de bedste fester. De grundlæggende værdier er til gengæld meget synlige i den eksterne kommunikation og gennemsyrer bl.a. det delte indhold på Facebook.
 
De fleste af grupperne er med varierende engagement og strategier på Facebook. Hells Angels bruger for eksempel i høj grad kanalen til deres knap 20.000 følgere til markedsføring af merchandise - herunder deres energidrik Red And White Drink. De giver også en hånd med markedsføringen af Jørn ‘Jønke’ Nielsens bog om elgen Helge. Nå ja, og så er de ikke vilde med politiet i Hells Angels.
 
Hells Angels kan ikke lide politiet. Fra deres Facebookside. 
 
Bandidos bruger bl.a. deres Facebookside til at kommentere på mediehistorier. Vi antager, at det er et udtryk for sarkasme, når de kalder Pernille Skipper et »politisk geni«.
 
Altovervejende bruger grupperne dog deres Facebook-tilstedeværelse til at udtrykke værdier om broderskab, loyalitet og respekt - bl.a gennem hyppige gentagelser af forkortelser og talkoder og gennem en særlig afart af inspirational quotes som for eksempel »We ride together - we die together«. Hyppigt delt indhold afspejler grupperingernes kultur: fester, internationale besøg, fælles køreture til minde om afdøde medlemmer og medlemmer, der poserer med knyttede næver i en slags boksepositur.
 
 
Inspirational quotes er populære på outlaw-gruppernes Facebooksider. 
 
Der er ganske vist nuanceforskelle i brugen af Facebook grupperne imellem - herunder i professionalisme - ligesom der naturligvis er forskel på det delte indhold afhængigt af gennemsnitsalderen i gruppen. Blandt nogle de grupper med lavere gennemsnitsalder er billeder af klublokalernes bar og poolborde for eksempel meget hyppigt delt.
  
Se vores poolbord. Fra Black Armys Facebookside. 
 
Udenforstående og den omverden, der ikke enten er mål for fællesskabsfølelse, rekruttering, omsætning eller for afskrækkelse, fylder ikke ikke meget i gruppernes kommunikation på sociale medier.
 
Kvinder i særdeleshed vil nok have svært ved at spejle sig i kommunikationen fra grupperne, med mindre de er strippere eller pole dancers - eller drømmer om at blive det.
 
De multietniske og de store gamle
Overordnet set kan det som sagt være svært at skelne grupperingernes kommunikation. Hos de mere veletablerede MC-klubber er der dog markører, der skiller dem ud fra hinanden.
 
Satudarah er som den eneste af de nævnte grupperinger en erklæret multikulturel og multietnisk klub. Deres logo er et sort og hvidt »indianeransigt«, der symboliserer de brune og hvide medlemmer. På den måde skiller Satudarah sig både visuelt og budskabsmæssigt ud fra det noget ensartede udtryk, som de mange grupperinger ellers deler. Deri ligger måske også en del af forklaringen på, at klubben er gået fra en til tre-fire danske afdelinger på få år.
 
Med deres logo skiller Satudarah sig både visuelt og budskabsmæssigt ud fra det noget ensartede udtryk, som de mange grupperinger ellers deler. 
 
Hells Angels skiller sig ud med klubbens historie som den største og en af de ældste 1%-motorcykelklubber (stiftet i Californien i 1948) på verdensplan. Det har ikke mindst betydning for selvforståelsen, og klubben har da også en historie med at blande sig i samfundsdebatten. Senest i januar i år, hvor de blandede sig i flygtningedebatten.
 
Billedet er taget fra Hells Angels' hjemmeside.
 
I 2008 offentliggjorde klubbens deres såkaldte Sjakalmanifest, der gjorde nuværende justitsminister - ACAB-minister i Hells Angels-jargon - Søren Pind så begejstret, at han erklærede Hells Angels for samfundets beskyttere.
 
Dette billede er delt på Facebooksiden: Bandidos MC Denmark.
 
Selve Hells Angels' brand består af en række registrerede varemærker, såsom logo, navn og talkoden 81, som bl.a. anvendes i merchandise-forretningen Route 81. Skulle du formaste dig til at krænke Hells Angels' varemærker, så er det dog ikke bredskuldrede gorillaer, der kommer efter dig, men derimod  advokater med speciale i varemærkebeskyttelse. Selvom man er outlaw, behøver man jo ikke være for fin til at retsforfølge folk.
  

Relaterede artikler

No-marketing marketing - Forbrugerne hader reklame og marketing, men selvfølgelig er der en vej gennem krattet for branchen. Det handler om at om...
Sådan går du live med dit brand - Facebook gør det. YouTube gør det. Twitter gør det. Så hvorfor hopper du ikke bare med på bølgen af den nye digitale bra...
Tænk altid kommunikation som interaktion - Det er næsten hverdagskost at høre ledere i internationale virksomheder fortælle, hvordan de ønsker at differentiere sig...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Bliv en schweizerkniv nu - Med medialiseringen og indtoget af sociale medier er kommunikation efterhånden blevet allemandseje, samtidig med at komm...
Skilsmissebranding - Januar-tristesse, soundtrack i mol, skilsmisse og triste delebørn er ingredienserne, der skal få os til at se på brands ...
The Big Idea Is Dead - "Et brand er summen af alt, hvad brandet foretager sig på tværs af PR, kommunikation, marketing, CSR, HR, butikker, call...
Brand fuck ups 2016 - Alt gik galt i 2016 - vejret var for varmt, EM-fodbolden for kedelig og flere kæmpestore popstjerner alt, alt for døde. ...
Hvorfor skriver du det ikke bare? - Der er mindst 13 gode grunde til, at vi ikke bare skriver derudad, når vi sidder foran Word-arket. En bagvedliggende års...
Loyal to Familias voldskommunikation - De er inspirerede af amerikanske latino-gangstere, de er vokset fra at være kvarterets rødder til en grænseoverskridende...

Giv din stemme

17 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.