Da broghurten kom til Danmark

Mangler der yoghurt til mænd i køledisken? Arla råbte om HJÆLP, og Danmark trådte i karakter på de sociale medier.
Af og til har man brug for en nej-mand. For eksempel når reklamefolk laver en kampagne, der består af et billede af dem selv, der prøver at se Mad Men-agtige ud.
 
Det var Arlas første fejl, at de prøvede at få lige netop DIT input til en ny yoghurt til mænd.
Den anden fejl var overhovedet at lave en mandeyoghurt, fordi: ad!
Og den tredje var at tro, vi ikke alle sammen er pisseligeglade med yoghurt.
 
To reklamemænd funderer over det virkelig svære spørgsmål: Har vi brug for en yoghurt til MÆND? Man kan se, det er et svært spørgsmål, fordi de begge har hånden tænksomt på hagen. Kilde: Arla/Facebook.
 
”Vi er i gang med at undersøge om der mangler en yoghurt til MÆND i køledisken”, skrev Arla Danmark på deres Facebook i søndags. De havde brug for hjælp, skrev de. Med store bogstaver endda. Og nedenfor havde de så billedet af to reklameagtige typer, der poserede på præcis samme fup-tænksomme måde, fordi det spørgsmål – mangler der en yoghurt til mænd? – åbenbart volder dem voldsomt besvær.
 
Heldigvis var folk meget hjælpsomme – bare ikke lige på den måde, Arla havde regnet med.
 
 
Komiker Rasmus Olsen gav Arla et slags svar. Kilde: Facebook. 
 
Dansk Kvindesamfund om annoncen. Kilde: Facebook.
 
Der blev også spurgt, om vi så også skal have smør og mælk specielt til mænd, men selvfølgelig skal vi ikke det. For hele sagen er uden tvivl startet med en undersøgelse, der viser, at det primært er kvinder, der lægger yoghurt i indkøbskurven. Og det vil Arla selvfølgelig gerne ændre på, fordi de jo lever af folk, der lægger deres varer i indkøbskurven. Og så har de tænkt: ”Det der Facebook er jo så godt til at komme i kontakt med den almindelige dansker™, så skal vi ikke lave noget der?”.
 
Hvem kunne have forudset, at yoghurt og kønsdebat kunne have noget med hinanden at gøre? Kilde: Twitter
 
Det var den fjerde fejl – altså at tro, at vi gider give input om fucking yoghurt. Jeg kan godt forstå, det er tillokkende, det der med at få feedback på sociale medier. Men måske skal vi til at spørge os selv, om virksomheder som Arla har brug for en Facebook-side?
 
Arlas respons på den livlige debat. Kilde: Facebook. 
 
Jeg er med på, at spørger man dem, der arbejder med SoMe, så er svaret et rungende ja, men tænk lige over det en ekstra gang. Facebook er fantastisk, fordi man kan dele oplevelser og holdninger - og fordi man kan tale om dem bagefter. Har du, hånden på hjertet, brug for at høre om de oplevelser, man har på Arla? Interesserer du dig virkelig så meget for din mælk, syrnet eller ej?
 
Kforums bud på en manghurt. Davidson Grafisk.
 
Jeg liker politikere helt ukritisk, fordi jeg gerne vil følge med i, hvad de, der bestemmer over os, siger og tænker. Og lidt fordi jeg er komiker, og folk som Martin Henriksen, Søren Pind og Joachim B. Olsen giver mig smør på brødet. Hvornår har du sidst liket et opslag fra Arla eller et lignende firma, uden at du kunne vinde noget?
 
Set med de øjne er det, Arla har lavet, måske noget af det mest interessante, vi nogensinde kommer til at se fra den hånd. Ikke fordi yoghurt er spændende – det er det vel højst ud fra et mikrobiologisk synspunkt – men fordi den samtale, det genererede, var både sjov og interessant. Læg for eksempel mærke til, at folk over en bred kam var helt enige i, at det var latterligt. Jeg har ikke set en eneste artikel, der for alvor fik det til at handle om onde feminister eller om, at man i Sverige har kønsneutrale børnehaver. Det var bare lidt ærgerligt, at den opmærksomhed, de skabte, ikke var med vilje.
 
Men når det er sagt, så kan jeg da love dig for, at jeg ville købe en yoghurt til mænd. For jeg kan nemlig huske, at der, da jeg var barn, kom en lakridsyoghurt på markedet, der hed Panserbasse. Den nåede jeg aldrig at smage, hvilket har ærgret mig lige siden. Men yoghurt med lakrids og en politimand på emballagen lyder lige præcis som noget, reklamefolk vil tænke er noget for mænd (eller raske drenge), så nu får jeg måske chancen. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også