|
Anden, guldtuberne og generationskløften
Gossip om Guldtuben

Her får du en insiders gossip om Guldtuben 2017, Andens roasting og generationskløften.

Guldtuben 2017 viser en big bang-eksplosion, der har skabt en ny medieverden langt fra public service og reklamefri idealer. SoMe-stjernerne har vundet kampen om de unges opmærksomhed, og generationskløften har aldrig været større. Men sidst i showet kom Anders Matthesen den ældre generation til undsætning og gav et tiltrængt indblik i en YouTube-verden, hvor den, der er mest populær, tilsyneladende har mest ret til at disse andre.
”Kristine, Kristine, Kristine.” ”Armin, Armin, Armin.” ”Fie, Fie, Fie.”
 
En skare af tweens og teens bevæbnet med smartphones kalder på SoMe-stjernerne. Guldtuben 2017 er lige slut, vinderne er kåret, rampelyset er slukket, og flere tusinde tilskuere har forladt Royal Arena.
 
De mest ihærdige fans hober sig op foran den såkaldte ”Faxe Kondi Lounge” – en sponsoreret VIP-lounge midt i Royal Arena. Loungen minder om en stor lukket boksering midt i en sportshal. Kristine Sloth, Armin og Fie Laursen er nogle af de stjerner, der forlader loungen.
 
Smartphone-skaren uden for ringen drømmer alle om at få den digitale tids svar på en autograf: en selfie sammen med deres favorityoutuber. Men nu har guldtuberne været i gang i flere timer – det er måske hundrede selfies senere – så det er kun enkelte fans, der er så heldige at få en selfie. En selfie sammen med stjernen er en valuta, der giver status på sociale medier.
 
 
I opmærksomhedsøkonomien har den en markant højere værdi end et billede af stjernen alene, især hvis stjernen tager billedet. Du skal ikke bare dokumentere, du har set stjernen. Stjernen skal også have set dig.
 
”Jeg dør, hvis jeg ikke får et billede,” hører jeg en pige sige. Hendes favorityoutuber, Kristine Sloth, har lige forladt VIP-loungen og er gået forbi sine fans mod udgangen. Pigen har våde øjne og klemmer med den ene hånd om sin smartphone. Hun er 14 år. ”Det er min fødselsdag i dag,” siger hun trist.
 
Senere ser jeg Kristine Sloth tilbage i VIP-loungen. Hun skulle bare på toilettet, fortæller pigen mig. Der er stadig håb for en selfie. ”Sig til Kristine, det er din fødselsdag, når hun går forbi igen. Det må virke,” siger jeg til pigen og går videre til afterparty.
 

Fans venter foran Faxe Kondi-loungen. Foto: Camilla Mehlsen
 
På vejen følges jeg med youtuberne Eiqu Miller og Stupid Aagaard. ”Er det altid sådan, at I skal tage selfies med jeres fans, eller er det bare, fordi det er Guldtuben?” spørger jeg. De har henholdsvis ca. 223.000 og ca. 173.000 followers på deres kanaler. De fortæller, det faktisk altid er sådan, at børn stopper dem på gaden. Det er en del af pakken.
 
Big Bang i mediebranchen
Det er tredje år, at Guldtuben løber af stablen. Guldtuben 2017 er årets største danske awardshow, og med temaet ”Big Bang” demonstrerer det kæmpe show, at youtuberne er de største idoler for en digital generation af børn og unge. Der var ikke plads nok på Det Kongelige Teater, hvor Guldtuben var i 2016, så showet flyttede i år til det nye Royal Arena i København, hvor der kan være 16.000.
 
For den traditionelle mediebranche vidner Guldtuben 2017 også om et Big Bang – en eksplosion, der er ved at skabe en ny verden. Nu kan mediebranchen ikke længere lukke øjnene for, at SoMe-stjernerne har vundet kampen om den unge generations opmærksomhed.
 
DR Medieforsknings årlige rapport viste for eksempel i januar i år, at 70 procent af de 7-12-årige ser YouTube dagligt, hvilket næsten er en fordobling på to år. Samtidig taber DR Ultra seere.
 
Samme tendens går igen blandt de 3-6-årige, hvor det er omkring hver tredje, der ser YouTube dagligt, mens DR Ramasjang taber seere (Ramasjang er dog stadig mere populær end YouTube). Og blandt de 15-29-årige er YouTube den største broadcaster i Danmark.
 
Generationskløften er det største tema i dette års rapport fra DR Medieforskning. Men én ting er at se tallene i et regneark eller i en rapport. En helt anden ting er at opleve tallene in real life, hvor tallene bliver til mennesker, følelser og drømme. Og det er den oplevelse, der eksploderer under Guldtuben 2017 og i kølvandet på det store awardshow.
 
Engagementet er så stort, at de fleste voksne må stå tilbage og tænke: ”Hvad skete der lige? Og hvad fanden gør vi?” For kommer vi til at sende en generation i favnen på idoler, der i bedste fald serverer tomme kalorier og i værste fald påvirker dem med kommercielle budskaber og forskruede idealer? Hvad blev der af public service?
 
Hej fra farvefjernsynet
Generationskløften er det mest tydelige tema under Guldtuben, og den bliver også flittigt italesat af koryfæer kendt fra DR. Det sker for eksempel, da Jacob Riising indtager scenen med sin mor og et ”hej, det er mig fra farvefjernsynet”, eller da Thomas Skov velmenende opfordrer unge til at lægge deres smartphone fra sig en gang imellem og ”se hinanden i øjnene”.
 
Eller da en skuffet Thomas Blachmann holder en brandtale og forkynder, at youtube-generationen skal bruge deres hoveder (”det eneste guld i dette land”) og den nye platform (”I har skabt et fantastisk medie”) til noget større.
 

Blachmans brandtale. Foto: Camilla Mehlsen
 
”Hva’ så, rumvæsner!” lyder det fra Blachman, da han med armene udbredt som en Jesus-figur træder ind på scenen og begynder sin peptalk og appel om større idéer. ”Jeg er færdig i showbiz, og I tager bare over og snakker makeup, og hvor mange kager man kan æde. Hvad rager det mig. Jeg er skuffet!”
 
”I kan flyve! I skal kunne flyve op over de grå skyer af triste, negative informationer og kunne skue over en blå himmel, hvor I skal kunne se jer selv som en generation, der har mod til at løse alverdens problemer, fordi I er motiverede. I er ikke en skid motiverede.”
 
Jeg kunne ikke være mere enig med Skov og Blachmann, men virker de budskaber fra en generation til en anden sådan en aften, hvor idolerne hyldes? Sætter de tanker og handlinger i gang? Det er tvivlsomt.
 
Et langt mere effektivt middel er snarere at tage generationens egne kommunikationsmidler i brug. Det er, hvad der sker, da generationskløften kulminerer, ved at Anders Matthesen indtager scenen som fiktiv youtuber i skikkelse af BØV, den forsmåede Jannik Rundholdt med fedtet hår og omvendt kasket, og begynder sin roast, hvor han disser de nominerede til Årets Bedste på YouTube (Astrid Olsen, Fie Laursen, Alexander Husum, Julia Sofia, Rasmus Brohave) og enkelte af de andre nominerede youtubers (bl.a. årets instagrammer Uffe Holm og Albert Dyrlund).
 
”Fie-pigen,” indleder Anden med, da turen kommer til Fie Laursen, der er kendt for at være hudløst ærlig, men så alligevel har indrømmet, at det hele var en iscenesættelse. ”Jeg skal ikke stå heroppe og sige, du ligner Super Mario uden overskæg. Jeg synes, du er en smuk pige. Jeg synes, du er en dygtig pige. Jeg synes, du er en pige, der har noget på hjerte. Og fra nu af vil jeg være ærlig.”
 
Det er tydeligt, at publikum er i tvivl om, hvad der foregår. Hvem er Jannik Rundholdt, og hvilken ret har han til at disse de nominerede?  Folk er forvirrede, og de mange børn i salen ved ikke helt, om de skal grine eller buhe. Og Anden går vitterlig over stregen. Især da han opfordrer Astrid Olsen til at lave en video fra en pornobutik.
 

Anden som Jannik Rundholdt. Foto: Camilla Mehlsen
 
Jannik Rundholdt
Andens sketch har siden været det største samtaleemne i kølvandet på Guldtuben, og det har startet en tiltrængt debat med youtuberne og ”voksengenerationen” om, hvad man kan tillade sig at sige til andre, hvem der kan disse hvem, og hvad der er egnet indhold til børn. For hvordan ved den enkelte seer, om en YouTube-video er alderssvarende? Det er der p.t. ingen kriterier for.
 
Efter Guldtuben har Fie Laursen taget til genmæle med en kritik af, at Andens satire ikke er egnet til børn. Hun er den første til at kritisere Andens aggressive tone og anklage ham for, at små børn ikke forstår det. Andre youtubere som Kristine Sloth og Rasmus Brohave har dog også udtalt sig siden og mener omvendt, at Andens roast var sjov.
 
Men hvis Anden er over stregen, hvad er så Fie Laursens videoer, hvor hun eksempelvis fortæller om, hvor fedt det er at  sugardate og modtage gaver fra mænd, der kunne være hendes far? Fie Laursen ynder også at disse andre i sine videoer, både kendte youtubere og tilfældige drenge, som hun finder i Musically-videoer. Ironien skriger til himlen.
 
Det er netop fra youtuberne selv, at Anden har hentet inspiration, for der hersker en trend med at disse hinanden, for eksempel i sange. Det er Johnni Gade bl.a. kendt for, og han vandt Årets virale hit under Guldtuben for den hårde ’Fie Laursen Diss Track’. Med over to millioner visninger på YouTube er sangen også nået frem til de yngre børn.
 

Johnni Gades diss-track om Fie Laursen.
 
Et eksempel på, at målgruppen også er børn: For en måneds tid begyndte min 8-årige datter at synge brudstykker af en sang, hun havde lært i skolen. Hun havde ikke set videoen. Jeg fandt frem til, at det netop var Johnni Gades Fie Laursen Diss Track med formuleringer som: ”Despacito. Kneppede mig selv med en kæmpe dildo. Gjorde det så hårdt at jeg flækkede i to. Optog det hele på en hjemmevideo.”
 
Fie Laursen er den første til at give Johnni Gade en krammer, da han kommer ned fra podiet efter at have modtaget sin pris under Guldtuben. Men Anders Matthesen må ikke disse hende og guldtuberne. Hvorfor mon?
 
Jeg vil mene, at den allerbedste form for ”at disse” er den venskabelige – når begge parter er indforstået med den, og man griner med hinanden, ikke af hinanden. Den værste form er, at den mest populære disser den mindre populære ved at hænge vedkommende ud offentligt.
 

Fie Laursen krammer Johnni Gade. Foto: Camilla Mehlsen​​​​​​​
 
For Fie Laursen er det imidlertid en modsat logik: I hendes univers har den mest populære person også mest ret til at disse. De mindre populære må tilsyneladende tie stille og tage imod. Det svarer til, at klassens mest populære dreng/pige har mest ret til at gøre grin med den mindst populære foran resten af klassen.
 
I sin video SVINET TIL GULDTUBEN? :(  forklarer hun logikken.
 
”Astrid har større succes end Anders Matthesen. Se på hans visninger,” siger hun og mener dermed, at Anders Matthesen ingen ret har til at lave en roast på Astrid Olsen. Ifølge Fie Laursen er Anden også mindre populær end årets instagrammer, Uffe Holm, der er kendt for at have sin datter med på sin instaprofil. Ham gav Anden en roast ved at sige: ”Lad mig sende et shoutout til Uffe, årets instagrammer. Det er fedt at se, at en på 40 også kan vinde. Det beviser, at man behøver ikke være et barn for at vinde, bare man har et barn.”
 
Men det forstår Fie Laursen ikke:
 
”Uffe har jo haft kæmpe succes, og det har han stadig. Og der fik han en roast på, at han er gammel og kun har fået succes på grund af hans datter. Det synes jeg også var lidt latterligt. For Uffe Holm ser jeg som én, der har langt større succes end Anders Matthesen, hvor jeg tænkte sådan der: Aj, hvis man skal throwe shade, så skal man også kunne banke over og være lidt højere end den person,” siger Fie Laursen og viser med sin højre hånd, at Uffe Holm er højt oppe, og med den venstre hånd, at Anders Matthesen er lavere i popularitet (jeg vil gætte på, at Fie Laursens skala går på antal visninger og likes på sociale medier).
 
 

Fie Laursen forklarer shade-kastesystemet.
 
”Personligt synes jeg bare ikke, at man skal throwe shade, hvis man ikke ligger højere end den person. Og det synes jeg virkelig, at Uffe Holm gør. Han ligger højere end Anders Matthesen.”
 
Og det er lige præcis her, at jeg får lyst til at klamre mig fast til et godt gammelt bonmot fra Astrid Lindgrens Pippi: ”Den, som er meget stærk, må også være meget rar.”
 
De stærke til Guldtuben 2017 er de unge stjerner. De er guldtuberne, der har en kæmpe indflydelse på, hvad danske børn drømmer om – og det forpligter.
 
Hvis vi skal gøre os nogle forhåbninger om, at børn ser alderssvarende indhold, må voksengenerationen på banen og hjælpe med at overkomme den generationskløft, som Guldtuben 2017 har demonstreret.
 
Anders Matthesen har selv udtalt til bl.a. TV 2, at hans mission var at gå ind i de unges eget univers og få dem til at grine, ikke mindst sammen med deres ellers uforstående forældre. Som voksen dur det ikke at vende ryggen til børnenes liv på YouTube og affeje det som noget, man ikke forstår.  
 
”Jeg har fået utrolig meget respons fra især forældre, der syntes, at ”endelig var der noget for os her til sidst”. Og det er da den rene integration. Det kan da ikke blive bedre,” siger Anders Matthesen.
 
Børn og unges liv på sociale medier og dyrkelse af YouTube-stjerner er en verden, der ofte er langt fra forældre og andre voksne. Voksne ved derfor ikke nødvendigvis, om en video er alderssvarende, eller kender til omfanget af ”at disse hinanden” og throwe shade i YouTube-verdenen. Det fænomen kaster Anders Matthesens sketch i den grad spot på, når han spejler dem.
 
Forhåbentlig kan det give en refleksion på tværs af generationer om grænser og også et særdeles tiltrængt kig ind i YouTube-verdenen.

Relaterede artikler

Her er mit fucked-up YouTube-liv - Hun blev mobbet, har haft en spiseforstyrrelse, været sammen med sociopatiske "fuck-boys" og tjent penge på at fortælle ...
Shame on Fie - Først rejste en moralsk mediestorm sig mod svenske PewDiePie. Nu er den danske youtuber Fie Laursen havnet i en storm om...
Hvornår har dine følgere sidst sagt, at de elsker dig? - Tre ud af fire unge danskere har den sidste uge brugt Snapchat, og så skulle man vel tro, at det væltede med brands, org...
Influencer marketing på Youtube - Dette speciale undersøger YouTuberes kommercielle samarbejder, og hvilken betydning disse har for følgernes opfattelse a...
Den troværdige Youtuber - Så du Guldtuben i lørdags? Her kan du blive lidt klogere på, hvordan vi lader os påvirke af influencers, og hvad der er ...

Giv din stemme

18 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Studentermedhjælper

Frist: 1. november

Senior Communication Consultant

Frist: 20. september
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Employee Advocacy

Få værktøjer og viden til at arbejde med medarbejder-ambassadører

8. november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.