Aalunds PR-barometer 2017
Danmarksmesteren i presse er ....

Bankerne hitter, Lego not so much.. Scanpix/Bax Lindhardt

Skrevet af

Elisabeth Eskildsen
Journalist

2 artikler

0 indlæg

PR Barometer Business måler hvert år, hvilke danske virksomheder der er bedst til pressearbejde. I år er analyse- og rådgivningsfirmaet Aalund klar med hele fire lister frem for én samlet, og det har resulteret i to helt nye førstepladser og et styrtdyk for to mangeårige favoritter.
Det er 16. gang, firmaet Aalund rangerer danske virksomheder efter, hvor gode de er til pressearbejde. Listen baserer de på interviews med danske journalister, der arbejder med erhvervsstof, og som derfor er i direkte berøring med de kommunikationsafdelinger, det drejer sig om.
 
I alt 45 virksomheder er blevet bedømt. I år er der dog flere ting, der ser anderledes ud. Først og fremmest er der nu tale om fire lister frem for én.
 
Tabel over de højest rangerede i generel pressekontakt. Klik for større billede.
 
De fire temaer, der måles på, er den generelle pressekontakt, topledelse og image – og som noget nyt er proaktiv pressekontakt kommet med som tema.
 
 
Den proaktive pressekontakt dækker eksempelvis pressekontaktens evne til at pitche interessante historier til medierne, og selvom tallene for første gang offentliggøres, så er der siden 2015 blevet indsamlet besvarelser på de spørgsmål, der knytter sig til temaet.
Tidligere har Aalund samlet resultaterne fra generel pressekontakt, topledelse og image på én liste, og dermed har én virksomhed sat sig på en samlet førsteplads.
 
Sådan er det ikke i år.
 
Sydbank og Danske Bank ligger lige, men på hver deres liste
Når det gælder den generelle pressekontakt, er journalisterne blandt andet blevet spurgt om virksomhedernes åbenhed, hjælpsomhed, deres reaktionstid på henvendelser og deres eksperters evne til at udtale sig klart og forståeligt.
 
Her kommer Sydbank for første gang nogensinde på førstepladsen, efterfulgt af Danish Crown, mens sidste års nummer et, Arla, ligger på tredjepladsen.
 

Tryk på billedet, for at se det forstørret.
 
For Sydbank er det et spring fra ottendepladsen, og hvordan præsterer man lige det?
 
”Vi forsøger at have en relativt åben tilgang til tingene, og vi arbejder meget bevidst med at være til stede og være tilgængelige. Jeg ved ikke, om man kan sige, at der er en masse nyt i det, men det er vel det, der gør forskellen,” siger Dan Prangsgaard, der er kommunikationschef ved Sydbank.
 
Karen Frøsig, administrerende direktør hos Sydbank, fotograferet foran bankens hovedsæde i Aabenraa. Scanpix/Claus Fisker.
 
I år – ligesom i 2016 – får Sydbank særligt meget ros for den rolle, deres eksperter spiller i medierne. Alligevel kom det som lidt af en overraskelse, at de topper årets liste:
 
”De virksomheder, som vi ellers konkurrerer med på det her, har nok et stærkere brand, end vi har, og måske også en større eksponering, så det kom da lidt bag på os, men altså, vi har da omvendt også en klar fornemmelse af, at vi har en rigtig god relation til pressen og til de journalister, der følger det finansielle område,” siger Dan Prangsgaard.
 
Han nævner også en proaktiv tilgang som en måde at styrke samarbejdet med pressen, og på listen over proaktiv pressekontakt er Sydbank da også sprunget fra en 14. til en 6. plads.
 
Førstepladsen går dog til Danske Bank, der sidste år lå på en delt ottendeplads med Novozymes og DONG Energy, der begge er fulgt med op i toppen, hvor de deler en andenplads.
 

Klik på billedet, for at se det forstørret.
 
Pressechef Kenni Leth fortæller, at Danske Bank har en klar ambition om at være proaktiv og tilgængelig. Over de seneste par år har banken desuden arbejdet målrettet med at styrke relationen til medierne, og så peger Kenni Leth på et mere konkret område, hvor der er sket ændringer:
 
”Vi er også blevet bedre til at arbejde med data, som jo ofte også er interessant for medier at skrive om. Blandt andet udgav vi tidligere på året en publikation om danskernes økonomi baseret på egne kundedata,” siger han.
 
Thomas Lekfeldt/Scanpix.
 
I det hele taget rykker det på den digitale front i den finansielle sektor, og det skaber historier, som medierne tager op. Det ser han da også som en mulig forklaring på, at årets liste er domineret af banker.
 
På de fire forskellige top 10-lister får de to banker i top nemlig også selskab af Spar Nord, Arbejdernes Landsbank og Jyske Bank.
Generelt har bankbranchen haft et lidt problematisk år med sager om hvidvaskning og bidragssatser, men det har altså ikke skadet det gode pressearbejde hos en håndfuld danske banker.
 
LEGO og Novo Nordisk tager et dyk sammen
Irene Pollach er lektor ved Department of Management ved Aarhus Universitet. Hun arbejder blandt andet med virksomheders omdømme og kommunikation, og hun er særligt interesseret i samspillet mellem pressemeddelelser og medier, når finansnyheder bliver til.
 
Der er ikke noget på listerne, der overrasker hende. Måske kun, at hun ved første øjekast ikke kan få øje på LEGO.
 

Scanpix/Claus Fisker. 
 
Og det er også rigtigt, at LEGO ikke er at finde på listerne over generel og proaktiv pressekontakt. Under topledelse finder hun dog virksomheden på en tiendeplads – et fald fra førstepladsen i 2016.
 
Når det kommer til image, er LEGO dog stadig nummer et, også selvom virksomheden har en lavere score i år end sidste år. Novo Nordisk beholder også sin andenplads på image, men fra at ligge nummer to under topledelse er virksomheden slet ikke med på listen i år. Toppen udgøres i stedet af Grundfos og Danfoss på en delt førsteplads, fulgt af Danish Crown.
 

Klik på billedet, for at se det forstørret.
 
LEGO og Novo Nordisk har ellers domineret topledelsens top 2 i årevis.
 
Det pludselige fald kan meget vel skyldes, at begge virksomheder har haft udskiftninger på ledelsesniveau. Lars Rebien Sørensen, også kendt som verdens bedste direktør, stoppede efter 16 år ved Novo Nordisk i slutningen af 2016, og hos LEGO stoppede Jørgen Vig Knudstorp som administrerende direktør samme år.
 

Klik på billedet, for at se det forstørret.
 
”Hvis du ikke kender den nye topchef, ved du ikke, om han er troværdig, som der også bliver målt på. Han skal først bygge troværdigheden op, så det er måske ikke overraskende, at man ligger lavere på det parameter,” siger Irene Pollach.
 
Listen er et arbejdsredskab
Ifølge Irene Pollach bekræfter PR Barometer Business 2017, hvem de største danske virksomheder er.
 
”Listen medtager kun virksomheder, som er bedømt af minimum ti journalister, og ti journalister er mange i Danmarks medielandskab. Det er måske virksomheder, der har haft problemer eller bare dem, der er så store, at mange journalister skriver om dem,” siger hun og tilføjer, at det nærmest er umuligt for små virksomheder at komme med på en sådan rangeringsliste, medmindre de har været ude i en krise.
 
Men listerne kan også bruges af virksomhederne, store som små, til at blive klogere på, hvordan man opbygger et godt omdømme hos journalister, siger hun.
 
”Når vi taler pressekontakt, så synes jeg faktisk, at det, der er vigtigt for journalister, er afspejlet i de spørgsmål, Aalund stiller. At man er hjælpsom, svarer hurtigt og giver adgang. Så kan virksomhederne bruge spørgsmålene til at se på, hvilken måde de kan komme journalisterne i møde.”
 
Det er Kenni Leth og Dan Prangsgaard enige i. Begge kalder listen for en god markør og et arbejdsredskab, og Dan Prangsgaard uddyber:
 
”Det er måske den vigtigste tolkning for mig, at der er en gensidig respekt for arbejdsvilkårene, som de nu er. Vi respekterer, at journalisterne har nogle præmisser i deres arbejde, og de respekterer, at der er nogle præmisser i virksomheden. Så på den måde er jeg da enormt glad for, at det tilsyneladende går op i en højere enhed.”
 
Fakta:
  • 271 danske journalister, der dækker erhvervsstof, har deltaget i PR Barometer Business 2017.
  • Journalisterne er blevet bedt om at vurdere 4-5 virksomheder, som de har været i dialog med inden for det seneste år. Det har de gjort ved at placere virksomhederne på en skala fra 1 til 10 ud fra en række spørgsmål, der knytter sig til fire overordnede temaer: Generel pressekontakt, proaktiv pressekontakt, topledelse og image.
  • Alle rangerede virksomheder er blevet bedømt af minimum ti journalister. I alt 45 virksomheder er blevet bedømt.
  • Undersøgelsen gennemføres af analyse- og rådgivningsfirmaet Aalund – i år for 16. gang.

Relaterede artikler

Hvem er Danmarksmester i presse? Absolut Arla - Firmaet Aalund måler hvert år pressearbejdet i de største danske virksomheder. For 15. år i træk deler 264 erhvervsjourn...
Topledere elsker kommunikationsfolk - Kommunikation virker på bundlinjen og er en fast del af dagsordenen, når den øverste ledelse i de mellemstore virksomhed...
5 minutters guide til medietræning - Medietræningen er det dramatiske højdepunkt i kommunikationsrådgiverens arbejde. Det indholder alle elementer fra en sto...
Fire uundværlige råd før du går på scenen - Der er ingen vej uden om: Du bliver kun en stærk taler, hvis du investerer tid og energi i at blive bedre. Men hvordan k...
Uhyggelig dårlig responsstrategi? - Tivoli i København befinder sig netop nu i en shitstorm om forlystelsen Det hjemsøgte børnehjem, der er ganske interessa...
Kan erhvervsjournalister lide macarons? - Ja, erhvervsjournalister kan sikkert godt lide macarons. Men de vil meget hellere have serveret tal. Partner og kommunik...

Giv din stemme

13 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

KOM18

Ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 8. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.