5 råd fra Instagram til danske annoncører
Kick ass Insta-ads

Skrevet af
I dag klipper Instagram snoren for reklamer på platformen. Nu kan danske annoncører også markere sig på det sociale medie – og de får et par ord med på vejen.
Så er døren åbnet, og annoncørerne budt indenfor af Instagram. På en lang række markeder, herunder Norden, er der nu mulighed for at annoncere, og derfor stillede Amy Cole sig kortvarigt til rådighed med et par gode råd til danske annoncører.
 
En Instagram-annonce vil blive vist i folks Instagram-nyheder sammen med billeder, der deles af deres venner, familie og andre Instagram-konti, som de følger. 
 
Amy Cole er Head of Brand Development EMEA og i øvrigt blot den femte person, som kom med på Instagram-holdet i sin tid. Hun arbejder tæt sammen med brands og organisationer, hvor hun inspirerer til og informerer om kreativ strategi. Amy er med til at sikre, at annoncørernes indhold er af høj kvalitet og på linje med deres målsætninger. 
 
 
Amy Cole, Head of Brand Development EMEA hos Instagram.
 
Lad os først tage et par facts om Instagram:
  • Instagrams community tæller nu 400 mio. brugere – heraf ca. 900.000 i Danmark (Kilde: IUM). 
  • 75 pct. af brugerne er at finde uden for USA – altså et globalt medie
  • Annoncer på Instagram har hidtil været en mulighed for nogle udvalgte brands på få udvalgte markeder
  • Af de 400 kampagner, Instagram har målt på, oplevede 97 pct. af annoncørerne en betydelig stigning i ad recall.
Reklamer på Instagram viser sig som billeder og film, hvor annoncerne fremgår som 'sponsoreret'. 
 
Amy Coles råd til danske annoncører:
  1. Bare kom i gang. SAS og Volvo er nogle af de nordiske brands, der er med fra begyndelsen.
     
  2. Kend mediet og situationen. Det er mobilt og visuelt. Billederne på Instagram kommer især fra brugernes mobiler – der er følelser involveret, og det er som at være der selv.
     
  3. Vær autentisk – eller rettere nærværende. Instagram er et personligt medie, og derfor skal virksomhederne også være klar til at vise en mere personlig side af sig selv.
     
  4. Fortæl en historie – og vær bevidst om formålet med den. Og vær vedholdende.
     
  5. Vælg ud. Eller med et finere ord: Vær kuraterende. Det er instagrammers, og de forventer intet mindre af dig. Man kan snildt tage 50 billeder på en dag, men man deler lige præcis det ene, der bedst fanger dét, man vil fortælle.
Til sidst understreger Amy Cole, at "det er den samlede viden – inkl. at kende oplevelsen og mindsettet i Instagram – der gør sig gældende", når en annoncør skal gebærde sig autentisk og selektivt på Instagram.
 
 

Relaterede artikler

#DELDITKBH - Vi husker det, som om vi begge ville blive glade, hvis bare vi nåede 50 billeder. Nu har københavnerne delt knap 20.000 ...
Instagram uden filter - Kræft er ikke et glansbillede. Følger du #ugensfighter på Kræftens Bekæmpelses Instagramprofil, er det ærlige billeder a...
Hvad er din Micro Content-strategi? - Micro Content er god strategisk kommunikation, der består af små bidder, som hurtigt kan læses og deles blandt din virks...
Snip snap snude - dobbelthagerne er ude - Det handler om at være grim. Det står i skarp kontrast til det pæne og polerede på Instagram. Det er flygtigt, useriøst ...
Instagram er ikke for børn - Børn og unge bruger i dag mere tid på medier og særligt sociale medier end nogen anden aktivitet – udover søvn. Ikke des...
Bliv strategisk selfiestjerne - Selfies er meget mere end selvoptaget billedspam. Se her, hvordan I kan bruge selfien som et strategisk led i jeres mark...
Insta-brand dig selv - Overskrift.dk lancerede i sidste uge Instagram-listen, der viser de mest populære instagrammere i Danmark. Det er en god...
Finstagram: Digitale dobbeltliv - Alle de seje børn gør det. Millenials, Gen Zs, hipsters, cutesters, norm-cores og yuccies. De er så ægte, at de går fake...
Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...
Insights fra Instagrams maskinrum - Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, m...

Giv din stemme

8 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

Konsulentstilling

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Journalist

Frist: 28. februar kl. 12.00

Presseansvarlig

Frist: 28. februar

Kommunikationschef

Frist: 15. marts kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Tag med til K-dag

Skab en mere effektiv kommunikations-strategi

14. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.