Guide: 5 LinkedIn-indsprøjtninger
Har din LinkedIn-profil brug for førstehjælp?

Du er topkvalificeret, men din LinkedIn-profil er skrantende. Her får du 5 vitaminindsprøjtninger, der kan bringe dit LinkedIn-game til det næste niveau.

Skrevet af
Du er den skarpeste pen i skuffen. Dit CV bugner af fed kommunikationserfaring. Du er et spændende og kreativt menneske. Men din overskrift på LinkedIn siger: Kommunikationskonsulent hos Corporate A/S. Det er med andre ord på tide at gå i behandling. Få en vitaminindsprøjtning af LinkedIn-specialist Morten Vium.
Diagnosen ”kedelig kommunikationsprofil” er ret udbredt i det danske LinkedIn-landskab.
 
Blandt symptomerne er:
  • Kun få profilvisninger
  • Uklarhed omkring dine kompetencer
  • Ingen henvendelser fra spændende nye relationer, kunder og arbejdsgivere.
 
Hvis det ikke behandles, kan ”kedelig kommunikationsprofil” få fatale konsekvenser for din karriere og forretning. Den gode nyhed er, at din profil blot har brug for 5 indsprøjtninger for at blive helt frisk.
 
1. Din overskrift
Din overskrift skal fortælle, hvad du arbejder med/interesserer dig for.
 
 
Nøgleordsmodellen:
Supplér din titel med relevante nøgleord.
 
På den måde viser du din ekspertise, hvilket gør din profil mere interessant, og samtidig styrker du din position i LinkedIns søgeresultater, hvis nogen søger efter et af dine nøgleord. Begge dele vil give flere relevante besøg til din profil.
 
Eksempel:
Projektleder hos Fiktivia | Influencer marketing | Partnerskaber | Content marketing
 
Værdimodellen:
Supplér din titel med et værditilbud – altså, hvordan du skaber værdi.
 
Eksempel:
Copywriter hos Bureau – flytter adfærd med ord
 
2. Profilbillede
Du ved det godt. Dit profilbillede er en vigtig del af det førstehåndsindtryk, du giver, når andre ser din profil.
 
Mange gør sig ikke umage nok med profilbilledet. Få taget et professionelt billede, hvor du er tæt på, smiler og har øjenkontakt, så vi kan mærke dig på den anden side af skærmen.
 
Brug baggrundsbilledet til visuelt at kommunikere, hvad du arbejder med.
 
 
3. Resumé
Mange springer resuméet over, for det er svært at beskrive og ”sælge” sig selv. Det er utroligt synd, for det er her, du kan gøre din profil mere levende og menneskelig.
 
Du skal turde sige, hvad du kan, og så virker det godt at flytte fokus over på, hvad du tror på (fagligt), og hvilken forskel du gerne vil gøre.
 
Det er meget frit, hvordan du opbygger dit resumé, men her er nogle gode spørgsmål, der vil give dig nogle byggeklodser at arbejde videre med.
 
Beskriv:
  • Hvordan du skaber værdi for dine kunder eller arbejdsgiver? Fx: ”Jeg flytter adfærd med ord.”
  • Hvad gør du konkret, der skaber værdien? Fx: ”Gennem veldrejede tekster til bl.a. annoncer påvirker jeg modtagerne til at donere eller købe anderledes, end de ellers ville have gjort.”
  • Hvad driver dig i dit arbejde? Hvad brænder du for? Fx: ”Få ord kan vække store tanker og følelser hos en modtager, hvis de sættes rigtigt sammen. Det er en kunstart, som jeg aldrig bliver træt af at arbejde med.”
  • Hvilken forskel vil du gerne gøre for dine kunder eller samarbejdspartnere? Fx: ”Jeg elsker, at se vores kunder lykkes med deres kampagner, fordi vi har været gode til at forstå modtageren og lave et godt stykke håndværk.”
 
 
4. Stillingsbeskrivelser
Det er vigtigt, du får skrevet en beskrivelse af dine jobs. Det er her, folk kigger (hvis du har fanget dem med overskrift og resumé) for at forstå din baggrund og erfaring.
 
Du kan bygge din beskrivelse op efter følgende skabelon:
  1. Sådan skaber firmaet værdi …
  2. Min rolle ...
  3. Mine ansvarsområder …
 
Eksempel:
Fiktivia er en mellemstor konsulentvirksomhed, hvor vi hjælper danske organisationer med at skabe et bedre arbejdsmiljø. Vi tror på, at glade medarbejdere er produktive medarbejdere (og kan bakke det op med data).
 
Som PR-rådgiver er jeg med til at sikre, at vores budskaber bliver omtalt både online og offline, og vi fremstår klare i vores kommunikation.
 
Mine primære ansvarsområder:
- Presserådgivning
- Pressemeddelelser
- Indholdsudvikling
- Medietræning
- Sociale medier.

5. Kompetencer
LinkedIns egne tal fra 2016 viser, at brugere med fem eller flere kompetencer får 33 gange så mange henvendelser fra rekrutteringsfolk som brugere med få kompetencer.
 
Slet generiske (og temmeligt kedelige) kompetencer som Danish og Microsoft Word, og sæt dine nøglekompetencer i fokus. Tænk i både brede (Communication, Project Management) og smalle (Facebook Marketing, Press Releases) kompetencer.
 
Du kan tilføje op til 50 kompetencer. De 3 øverste vises, uden at man skal klikke og med billeder af nogle af dem, som har anerkendt dig for disse kompetencer. Det er vigtigt, at du får lagt dine spidskompetencer øverst. De listes som udgangspunkt efter, hvor mange anerkendelser du har fået, men du kan selv trække dem rundt og dermed ændre rækkefølgen.
 

Klik for at se billedet forstørret.
 
Tid til at rykke
Gør en ende på symptomerne (og den dårlige samvittighed)! Sæt tid af i din kalender til at få rykket på profilen.
 
Overvej desuden, om ikke der sidder nogle andre kedelige profiler omkring dig på kontoret, som også kan bruge guiden. Den kan godt læses af ikke-kommunikatører.
 
Hvis du virkelig vil nørde, kan du gå endnu mere i dybden i Den ultimative guide til en topprofessionel LinkedIn-profil.
 
God bedring!

Relaterede artikler

Like os lige på LinkedIn, ik’? - LinkedIn er erhvervslivets Facebook. Det er her, du folder dig ud professionelt – uanset om du er privatperson eller vir...
Employee Advocacy - gensidig udnyttelse? - ”Employee Advocacy” - eller forkortelsen EA - er for nylig dukket op som begreb i social media-verdenen. Ordene dækker o...
Har du styr på dit personlige brand? - Personligt har jeg godt 45.000 følgere på de sociale medier. Af disse er 18.000 på LinkedIn, og det giver et stærkt tale...
Lær SoMe af mormor - Hvordan kan jeg få mest muligt ud af mit content? Det er uden tvivl lidt hipster-smart pludselig at prøve at være autent...
Employee advocacy: Hvorfor og hvordan? - Du kender det sikkert fra dig selv: Du vil langt hellere læse de nyheder, dine venner eller kollegaer deler eller liker,...
Kommunikatørens death-fight med SoMe - Engagement, deling og rækkevidde? Ak ja, det hele var nu så hyggeligt i gamle dage. Vi inddeler nu verden i før og efter...
SoMe-brugeren skelner ikke mellem opslag og annoncer - Annoncering og organisk community er begge dele af virkeligheden for virksomheder og organisationer på sociale medier. M...
Genvejen til den bedste videoapp - Videoer er oftest den bedste måde at skabe blikfang, men det kan være nødvendigt at gøre den mere attraktiv med effekter...
Få så lavet de videoer! - Filmproducenten Søren Juul Petersen giver dig her 9 regler til succes inden for video-marketing. Video er det absolut me...
Absolut jobsøgning - Du skal kreere det perfekte CV, du skal skrive en fængende ansøgning, du skal skille dig ud fra mængden, du skal have gr...
Du er ikke bedre end din LinkedIn-profil - Du tænker måske ikke over det, men lige nu kan der sidde en headhunter med din drømmestilling. Finder hun dig? Har din L...
Medarbejderne er mere troværdige end virksomheden - Virksomhederne vinder på LinkedIn, når de aktiverer deres allervigtigste stakeholdere: medarbejderne. Employee Advocacy ...

Giv din stemme

22 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Kommunikationsstudent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 26. august

Kommunikationschef

Frist: 26. august

Kommunikationsrådgiver

Frist: 27. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.