4-timers arbejdsuge nu!

De fleste tror, at man skal arbejde hårdt for at tjene penge. Men sådan behøver det ikke at være. Ved at sætte sit arbejdsliv i system og tænke i outsourcing kan man sagtens få tid til alle de ting, man drømmer om. Det er Timothy Ferriss, der har skrevet bogen ’4-timers arbejdsuge’, et slående bevis på. Han har masser af gode råd til, hvordan vi kan arbejde smartere og skabe mere fritid.




Hvis du synes, døgnet har for få timer, og arbejdet sluger al din tid, hjælper det ikke at arbejde hårdere. Det handler om at prioritere, skære ind til benet og systematisere dit arbejde for at frigøre tid til andre ting, du synes, er sjove. Og det gælder, uanset om du er lønslave, eller om du forsøger at tjene dig rig på din egen virksomhed. Det er essensen af Timothy Ferriss’ bog ’4-timers arbejdsuge’, som netop er udkommet. Bogen er blevet en international bestseller, og den blog, som forfatteren har oprettet, er blandt de 1000 mest besøgte i verden.

 

Timothy Ferriss ved, hvad han taler om. Han har selv prøvet at tjene godt, samtidig med at arbejdet åd de fleste af hans vågne timer. Det var først, da hans kæreste forlod ham, at det gik op for ham, at penge ingen værdi har, når man hverken har tid til at være sammen med dem, der betyder noget for en, eller tid til at bruge de penge, man tjener.

 

- En af mine venner arbejdede hårdt for at få råd til en Porsche, han altid havde ønsket sig. Da han endelig havde fået råd til bilen, og jeg en dag spurgte ham, hvordan det var at køre i den, svarede han, at han ville sælge den, fordi den for det meste stod i hans garage og samlede støv. Han havde ikke tid til at køre i den. Mange af mine venner arbejder hårdt og tjener gode penge, men keder sig og føler sig fanget. Sådan ville jeg ikke ende, fortæller Timothy Ferris, der nærmest sov på jobbet, da kæresten forlod ham, fordi han havde så travlt. Ferierne gik i høj grad med at tjekke og besvare mails.

 

I dag lever 29-årige Timothy Ferriss helt anderledes. Han ernærer sig stort set af sine passive indtægter, tjekker kun mails én gang om ugen og rejser verden rundt for at gøre alle de ting, han har lyst til. Han er blevet verdensmester i tango, kinesisk mester i kickboxing og giver en gang imellem forelæsninger om innovation på Harvard. Han har turdet gøre det, som mange af os ikke tør – nemlig ændre sin holdning til det at arbejde radikalt. Og hvordan har han så gjort det?

 

Tør tænke anderledes

Allerede som amerikansk udvekslingsstudent i Japan fik Timothy Ferriss øjnene op for, at tingene kan gøres anderledes. Tilbage i USA tog han en eksamen i neuroforskning, men skiftede til østasiatiske studier. Undervejs i studierne udviklede han et hurtiglæsningsseminar, som dog ikke gjorde ham rig. Han prøvede at starte en fitnesskæde i Taiwan, men måtte opgive og gjorde i stedet sine østasiatiske studier færdige. Herefter kom han til at arbejde som konsulent i en it-virksomhed under it-boomet, og der var her, han tilbragte 12 timer lange arbejdsdage, da hans kæreste fik nok og forlod ham. Han endte med at blive fyret, men havde forinden, sideløbende med arbejdet som it-konsulent, startet en virksomhed, der sælger kosttilskud, som han satsede hårdt på. Han begyndte at tjene penge på at sælge kosttilskud, men snart arbejdede han igen 12 timer daglig. Da han følte sig fanget af arbejdet, øjnede han en chance for at sælge virksomheden med god fortjeneste og begyndte derfor at rydde op i den for at gøre sig selv overflødig. Men handlen faldt til jorden, og Timothy var nødt til at finde ud af, hvad han skulle stille op med virksomheden – skulle han lave om på den eller lukke? For at komme væk fra det hele og få et nyt perspektiv på sit arbejdsliv, tog han til London uden sin bærbare og var ved at få et nervesammenbrud over pludselig ikke at kunne tjekke mails døgnet rundt.

 

- Når man er vant til at tjekke sine mails op til 100 gange om dagen, er det umuligt at lægge en ordentlig arbejdsplan eller i det hele taget tænke over, hvordan man arbejder. Jeg opdagede, at jeg fik meget mere tid, hvis jeg nøjedes med at tjekke mine mails en-to timer én gang om ugen. Jeg fandt også ud af, at jeg ville spare tid, hvis mine ansatte selv traf flere beslutninger. Jeg fortalte dem derfor, at de skulle træffe beslutninger inden for en vis beløbsgrænse uden at involvere mig. I starten var jeg i panik over at være så langt væk fra min virksomhed, men så spurgte jeg mig selv: Hvad er det værste, der kan ske? Og så fandt jeg ud af, at der ikke var nogen grund til at gå i panik, fortæller Timothy.

 

Drop det, der ikke kan betale sig

I London brugte Timothy også tid på at undersøge, hvor meget han tjente på hver kunde i forhold til, hvor meget tid han brugte på dem. Han spurgte sig selv: Hvilke 20 % af kunderne er årsag til 80 % af mine problemer og besværligheder? Og: Hvilke 20 % af mine kunder resulterer i 80 % af min lykke og mine ønskede resultater?

 

- Ud af mere end 120 engroskunder var der fem, som gav 95 % af indtægterne, mens jeg tilbragte 98 % af min tid på at jagte resten for at få dem til at afgive bestillinger. Det gik op for mig, at jeg arbejdede, fordi jeg følte, at jeg skulle foretage mig noget fra kl. 9 til kl. 17, og at mange andre, både lønmodtagere og selvstændige, har det ligesådan. De fleste af os arbejder stadig fra 9-17 hver dag og er underlagt et pres om at bruge tiden fuldt ud. Mere eller mindre bevidst skaber vi aktiviteter for at udfylde den tid, vi er fanget på kontoret. Til en vis grad spilder vi tiden og kunne gøre arbejdet mere effektivt, hvis det er resultater, vi lægger vægt på, siger Timothy Ferriss, der nu droppede de mest besværlige kunder og koncentrerede sig om at betjene de mest indtægtsgivende kunder. Han opdagede også, at han brugte længere tid på en opgave, hvis han havde meget tid til rådighed, mens han fik den hurtigere fra hånden, hvis han kun havde begrænset tid. Det betød, at han gav sig selv kortere deadlines for at arbejde mere effektivt. I løbet af kort tid betød disse omlægninger af arbejdet, at Timothy kunne arbejde langt mindre og få tid til de ting, han havde lyst til.

 

Uddeleger og hold arbejdspauser

Outsourcing blev endnu en af Timothy Ferriss’ måder at reducere sin egen arbejdstid på. I dag arbejder folk med lavere timeløn end Timothy for at løse de opgaver, han giver dem.

 

- Der er ting, der gentager sig i ens arbejde, hvor det kan betale sig at lade andre gøre det for en, hvis de tjener mindre end dig og er dygtige. Jeg benytter mig ofte af indisk arbejdskraft, som kan løse opgaver lige fra bryllupsplanlægning til web-research. Det koster mindre, end man tror, at lade andre gøre arbejdet for sig, fortæller Timothy, der i sin bog kommer med masser af tips, hvis man vil prøve at uddelegere, og det kan man både gøre som selvstændig og som lønmodtager, mener han.

 

I dag arbejder Timothy Ferriss to måneder og holder fri to-fire uger på skift. Han mener, at man bliver langt mere produktiv af at holde fri i længere tid ad gangen, hvor man sørger for at opleve noget af det, man drømmer om.

 

- Mange mennesker har vage forestillinger om, at de gerne vil sejle rundt i Caribien eller bo på en eksotisk ø, når de bliver pensioneret. Men der er jo mange år til, og der er ingen grund til at udsætte de ting, man drømmer om. Det er vigtigere at mestre sin tid end sin indtægt, for indtægten kan du miste og få igen, men spildt tid får du ikke igen. Med den teknologi, vi har, kan vi arbejde overalt. Så hvorfor ikke bo billigt en måned i Thailand og arbejde få dage? Det behøver ikke koste så meget at rejse, hvis man regner lidt på det. Hvis tanken om at holde længe fri ad gangen og passe sit job fra udlandet virker skræmmende, kan man jo starte i det små og så udvide, indtil det bliver en vane, foreslår han.

 

- Folk tror ofte, at min bog kun henvender sig til sådan nogle som mig, der er unge og single. Men jeg har foretaget en del case studies, og alle kan have glæde af de ting, jeg anbefaler. Det handler om at turde træde ud af sin komfortzone og udfordre sig selv.

 

- Jeg fik for eksempel en mail fra en enlig mor, som gerne ville rejse, men som havde det med at vågne midt om natten og bekymre sig om, hvordan det ville gå hendes børn, hvis der skete hende noget. Hun rejste alligevel verden rundt i fem måneder med sine to børn. Hun ville forberede sine børn på det værst tænkelige uden at skræmme dem og lod derfor, som om det var en leg, når hun fik dem til at huske rejseplaner, hoteladresser og telefonnumre. Der skete ikke den lille familie noget. Nu vil hun flytte til en skihytte i Europa. Hun har fået mod på den mobile livsstil.

 

- Venter du på den rette tid til at sige dit job op eller lave om på dit arbejdsliv? Jeg spurgte engang min mor, hvordan hun havde bestemt, at det var tid til at få sit første barn, og hun svarede: ”Det var noget, vi ville, og vi besluttede, at der ikke var nogen grund til at udskyde det. Det er aldrig den rette tid til at få et barn.” Betingelserne for at lave om på noget er aldrig perfekte, så hvis det er vigtigt for dig at prøve noget nyt, skal du bare gøre det, og så må du rette kursen ind undervejs, siger Timothy Ferriss.

 

Arbejd smartere og spar tid. Gode råd fra Ferriss:

  • Reducer arbejdstiden for at begrænse opgaverne til det vigtige.

  • Begræns opgaverne til det vigtige for at reducere arbejdstiden.

  • De færreste ting haster virkelig, så styr folk mod følgende kommunikationsformer i nævnte rækkefølge: e-mail, telefon og personlige møder. Hvis nogen foreslår et møde, forslår du e-mail i stedet. Nævn andre påtrængende opgaver som begrundelse.

  • Undgå møder. Sig evt., at du er forhindret denne ene gang og brug i stedet e-mail, så du langsomt vænner dine omgivelser fra møder. Folk har lettere ved at acceptere, at du én gang er forhindret, end at du med det samme melder ud, at du ikke deltager i møder fremover. Kan et møde ikke undgås, møder du op med et klart mål og et fastsat sluttidspunkt – trækker mødet ud, finder du et påskud til at gå.

  • Når folk forstyrrer dig enten ved at komme hen til dig eller ringe til dig, spørger du: ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?” i stedet for: ”Hvordan går det?” Sig evt., at du kun har fem minutter, så de lærer at fatte sig i korthed.  

  • Lad være med at tjekke din mail hele tiden. Væn folk til, at du kun læser og besvarer mails to gange om dagen, f.eks. kl. 12 og kl. 16.

  • Vær præcis i dine mails, så du undgår overflødige frem- og tilbagebeskeder. Hvis du f.eks. foreslår et møde, så nævn tre alternativer, hvis tidspunktet ikke passer vedkommende.

  • Husk, at det er din opgave at lære dine omgivelser at være effektive. Der er ikke andre, der gør det for dig!

 

Læs mere om, hvordan du kan forkorte din arbejdstid og få mere tid til sjove ting i Timothy Ferriss’ bog: ’4-timers arbejdsuge’, der udkom 14. marts på forlaget Borgen.



Gå også ind på www.4timersarbejdsuge.blogspot.com

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

KOM18

Ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Studentermedhjælper

Frist: 7. januar

Praktikant

Frist: 4. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 12. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.