3 fif til lobbyisten på Folkemødet

Du har bestilt en tur til Allinge og har måske allerede pakket tasken. Du glæder dig til at tage del i den politiske debat, stemning og folkefest. Men alle, der har været på Folkemødet, ved, at de fire dage hurtigt forsvinder i hyggeligt selskab med kollegaer eller gamle studiekammerater. Så hvordan sikrer du, at du samtidig får mest muligt ud af at være til stede på Folkemødet? Her er tre fif, der hjælper dig til at få de rigtige politiske kontakter med hjem.
Det kan være svært at overskue, hvordan man lister sig ind på politikere og andre magthavere under Folkemødet med 3000 arrangementer på én weekend. Læs vores guide til, hvordan du fanger din politiker og plejer dit Folkemøde-netværk efterfølgende.
Det kan være svært at overskue, hvordan man lister sig ind på politikere og andre magthavere under Folkemødet med 3000 arrangementer på én weekend. Læs vores guide til, hvordan du fanger din politiker og plejer dit Folkemøde-netværk efterfølgende.
Folkemødets letsindige stemning gør det til et ideelt sted at networke og styrke vigtige relationer. Særligt politikerne er netværksmålet for mange af de eksperter, journalister og organisationsfolk, der hvert år strømmer til solskinsøen.
 
Men de udgør en meget lille del af menneskemasserne i Allinge. Halvdelen af deltagerne på Folkemødet er almindelige, politisk interesserede danskere. Den anden halvdel er delt op mellem professionelle (34 procent), ildsjæle (14 procent), politikere (2 procent) og journalister (2 procent).
 
Politikerne er med andre ord svære at fange. Og alle, der har været på Folkemødet, ved, at de fire dage hurtigt forsvinder i hyggeligt selskab med kollegaer eller gamle studiekammerater. Så hvordan sikrer du, at du samtidig får mest muligt ud af at være til stede på Folkemødet?
 
Her er tre fif, der hjælper dig til at få de rigtige politiske kontakter med hjem.
 
1. Forstå og udnyt politikernes tid
Med flere end 3.000 events på Folkemødet har politikerne travlt med at komme hele vejen rundt. Men Operates folkemødeanalyse viser faktisk, at politikerne ikke nødvendigvis er hængt op i paneldebatter og venskabelige fodboldkampe hele dagen.
 
Vores optælling for 2017 viser nemlig, at folketingspolitikerne afsætter tid til andre ting end at stå i paneldebatter fra morgen til aften. De 144 folketingspolitikere, der deltager i events på Folkemødet 2017, deltager i gennemsnit i lidt over syv events hver, fordelt over alle fire dage. Fredag er den travleste, hvor politikerne i gennemsnit deltager i ca. fire events hver.
 
Det betyder ikke, at politikerne står på Hovedgaden og venter på at snakke med lobbyister. Men de har altså sat tid af i kalenderen til at drikke en kop kaffe her og spise en frokost der.
 
Hvis du ikke udnytter politikernes tid, så gør nogle andre det for dig. I Folkemødeanalysen 2016 har Operate spurgt politikerne, hvem de plejer at bruge mest tid på, når de er på Folkemødet. Hele tre ud af fire svarer, at de bruger mest tid på organisationer og virksomheder. Så hvis du kommer som repræsentant for en af delene, så er det slet ikke så usandsynligt, at du kan få værdifuld tid sammen med en tung minister, ordfører eller lokalpolitiker inden for dit felt.
 
Hvis der er nogen, du gerne vil møde, så ræk ud – og gør det allerhelst, inden du står i Allinge. Hvilket fører os til vores næste pointe.
 
Simon Emil Ammitzbøll er også at finde på Folkemødet i år, hvor LA er repræsenteret på bl.a. den store scene fredag formiddag, hvor de holder partiledertale. Her ses Simon Emil på Folkemødet 2015. Kilde: Scanpix.
 
2. Book events og møder i kalenderen
Håbet om at støde tilfældigt ind i den helt centrale stakeholder på Hovedgaden eller Toga Vinstue er ønsketænkning. Du får størst succes på Folkemødet, hvis du forbereder dig. Grundigt. Inden du sidder på færgen, bør du derfor tænke grundigt over, hvem du gerne vil mødes med hvor og hvornår, og hvad du gerne vil sige.
 
En god idé er at gå programmet igennem og planlægge, hvem du gerne vil tage med på hvilke events. Det mest oplagte er at søge direkte efter den enkelte person. Læg mærke til, om det er en bred debat med mange deltagere, eller om der er plads til at gå i dybden. Det kan fx være i et solo-interview med Svend Brinkmann eller en fokuseret debat om skattepolitik med Karsten Lauritzen.
 
Hvis du leder efter en mere løs ’setting’ og muligheden for at tale direkte med nøglepersonen eller pitche din samarbejdsidé, så opsøg evt. et af Folkemødets mange åbne mingle-arrangementer – ofte med specifikke temaer som uddannelse, finans, socialøkonomi, infrastruktur, Det Blå Danmark og næsten alt andet mellem himmel og jord.
 
Uanset hvad, så er det altid nyttigt at opstille en mission for det enkelte arrangement – fx forberede et spørgsmål under debatten, skrive en kommentar på Twitter eller prikke en bestemt person på skulderen efterfølgende.
 
Hvem er typisk med og repræsenteret på Folkemødet? Bornholmerne udgør kun 18 procent af folkemødedeltagerne, mens borgere, der vil netværke og møde politikere, udgør ca. 60 procent af deltagerne. Kilde: Folkemødeanalysen 2016
 
3. Høst frugterne efter Folkemødet
Det er hverken sandsynligt eller nogen videre god idé at indgå bindende aftaler efter et par fadøl i Allinge – og det er ikke der, du får overtalt politikerne til at ændre holdning, love nye forandringer eller binde sig til forslag. Kun et ud af otte folketingsmedlemmer siger, at de efterfølgende har fremsat konkrete politiske forslag på baggrund af deres deltagelse på Folkemødet.
 
Det er til gengæld det perfekte sted at kommunikere konstruktive budskaber, bygge relationer op og vigtigst – at lande vigtige møder til efter sommerferien, hvor man kan følge op på den gode debat eller snak.
 
Selvom den virkelige gevinst altså først for alvor høstes senere hen, kan det meget vel være ventetiden værd. Hele tre ud af fire folketingspolitikere har brugt Folkemødet til at få sat møder med organisationer og virksomheder i kalenderen. Og når folkemødearrangørerne efter et års tid tænker tilbage, vurderer knap halvdelen, at deres folkemødeindsats i nogen eller høj grad har givet indflydelse på reguleringen af deres fagområde.
 
Gør derfor en dyd ud af at fokusere på konstruktive budskaber, der skaber grundlaget for en god, længerevarende dialog – og tænk Folkemødet ind i jeres samlede årsplan og overordnede strategi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også