29 ideer til dit intranet

Intranettet kan være det helt centrale omdrejningspunkt i virksomhedens hverdag. Men før du kaster dig over alle de nye spændende sociale teknologier, skal du have styr på det basale. Intranettet skal i øjenhøjde med medarbejderne og tage udgangspunkt i hverdagens arbejdsopgaver, hvis det skal skabe værdi for virksomheden. Her er 29 ideer til dit intranet.

Et nyt intranet er et forandringsprojekt
Et nyt intranet er ikke et it-projekt. Det er et forandringsprojekt, som handler om at involvere medarbejderne, før, under og efter intranettet går i luften. Medarbejderne skal lære at elske intranettet, og det gør de først, når lederne kridter skoene og går forrest.

 

1. Find ud af, hvordan du bedst griber processen an i netop din organisation – hvem du skal inddrage, trække på og involvere.

2. Få ledelsen til at tage ejerskab til projektet.

3. Inddrag og informér medarbejderne. Orienter løbende om, hvad der sker.

4. Hæng ud ved kaffemaskinen og fornem, hvordan det går med processen.

5. Aktiver, motiver og del ud af din begejstring. Tag rundt på afdelingsmøder og fortæl om intranettet, nye muligheder, og hvad det betyder for det daglige arbejde.

 

Få en konkret og brugbar strategi
Du skal have en klar idé om, hvad intranettet skal gøre for virksomheden. Kald det et formål i stedet for en strategi – det er nemmere at forholde sig til. Sørg for, at det understøtter virksomhedens strategi.

 

6. Undersøg medarbejdernes arbejdssituation, adgang til computer m.v.

7. Opdel dem i maks. fem målgrupper.

8. Sorter i indholdet, så det afspejler formålet.

9. Segmentér nyheder, indhold og værktøjer til de forskellige grupper, hvis der er behov for det.

 

Sæt fokus på opgaver
Intranettet skal være opgaveorienteret i stedet for afsenderorienteret. Det skal være stedet, hvor medarbejderne løser de primære opgaver i hverdagen.

 

10. Undersøg medarbejdernes behov gennem arbejdspladsobservation, samtaler og fokusgrupper.

11. Find killer content – indhold, medarbejderne ikke kan leve uden – og sæt det på forsiden.

12. Lav en opgaveorienteret menustruktur.

13. Læg de tre mest brugte ting på forsiden.

 

Få det basale på plads først
Sociale medier og web 2.0 dukker op på danske intranet, og det er der store perspektiver i. Men før du kaster dig over avancerede dialogværktøjer og netværk, handler det om at få det basale på plads.

 

14. Få en velfungerende telefonbog.

15. Omskriv personalehånden til webegnede tekster.

16. Brug medarbejdernes ord, når du navngiver menupunkterne.

17. Få en ansvarlig til hver side, og sæt opdateringen i system.

18. Navngiv og beskriv dokumenter, så søgningen virker.
 

Intranettet er et demokratisk medie
Alle bør kunne skrive til intranettet – og det skal være nemt. Så undgå kringlede godkendelsesprocedurer, drop censur, og udnyt sociale medier i det omfang, det giver mening.

 

19. Giv mulighed for at kommentere nyheder.

20. Gør det muligt at dele billeder, video og lyd.

21. Brug intranettet som platform til at udvikle idéer.

22. Hav et diskussionsforum, hvor ordet er frit.

 

Intranettet skal være dér, hvor dagen starter
Stræb efter at gøre intranettet til virksomhedens bankende hjerte og arbejdende hjerne. Arbejdsdagen skal starte på intranettet, uanset om medarbejderne sidder på kontor, er på farten eller står i en produktionshal.

 

23. Saml viden, arbejdsprocesser, samarbejde og kommunikation på intranettet.

24. Gør intranettet mobilt eller tilgængeligt mange forskellige steder.

25. Tag udgangspunkt i hyppigt forekommende aktiviteter som tidsregistrering, fravær og rejser, og automatiser dem.
 

Uddan medarbejderne
Medarbejderne skal klædes på – også selv om intranettet er brugervenligt og intuitivt. Lav en overskuelig instruktion til intranettet på maks. en A4-side. Tag rundt på afdelingsmøder og demonstrer intranettet. Tilbyd sidemandsoplæring og korte kurser.

 

Markedsfør løbende intranettet
Intranettet sælger ikke sig selv. Medarbejderne skal motiveres og aktiveres til at elske det – og stort set alle kneb gælder.

 

26. Lav skattejagter og julekalender på intranettet.

27. Giv plads til markedsplads, kantinemenu og billeder fra julefrokosten.

28. Udskriv en konkurrence om navnet på intranettet.

29. Del postkort, musemåtter og kopper med navn ud, inden et nyt intranet går i luften.

 

 

 

 

 

Vibeke Thøis Madsens bog ”Intranet – sådan!  Inspiration og værktøj til de ansvarlige” udkom den 4. oktober 2010.

Relaterede artikler

Intranet som virksomhedens interne portal - Begrebet 'corporate portal' bruges i stigende omfang om intranet. Fire vinkler på portalen giver på en gang en bredere o...
Intranettet skal være en levende proces - I mange virksomheders implementering af intranet, dukker en kedelig misforståelse op. Mange af os, der arbejder m...
Hvad gør vi med virksomhedens vigtige viden? - Knowledge management er ikke blot et teknisk værktøj, men en indstilling i virksomheden. Ledelsen skal skabe incitament ...
Den grænseløse virksomhedsportal - Danske virksomheder begynder for alvor at udnytte intranet til at understøtte kommunikation, arbejdsprocesser og videnst...
Intranettet kan ikke stå alene - Intranettet kan ikke stå alene som den dominerende kommunikationskanal i den interne kommunikation. Kombinationen af en...
Content Management System - kvalitetsstyring af intranettet - Mange virksomheder har forbedret mulighederne for effektiv videndeling på tværs i virksomheden ved at op...
Intranet skal tiltrække brugere - De virksomheder, som har indset, at der skal gode historier til for at tiltrække medarbejdne, har størst...
Intranet som virksomhedens interne portal - Begrebet 'corporate portal' bruges i stigende omfang om intranet. Fire vinkler på portalen giver på en g...
Den problematiske vidensledelse - I de seneste år er der sket en eksplosion i mængden af litteratur, konferencer og beretninger om vidensledelse – overalt...
Det personaliserede intranet - Der er store forventninger til personalisering, når virksomheder skal etablere eller videreudvikle deres intranet. Men...
Del din viden og vind - Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Intranettet: Fra opslagstavle til videnportal - Intranettet har udviklet sig fra at være en elektronisk opslagstavle med praktiske beskeder til medarbejderne til at vær...
Intranet søger fem persona - Mange virksomheder i dag i gang med at udvikle 2. eller 3. generation af deres intranet for at følge med i en omskifteli...
Danmarks bedste Intranet på jysk - Størrelse er ikke nok. Brugervenlighed gør det ikke alene. Smartness slår ikke til. Et godt intranet skal kunne det hele...
Intranettet “Mit Greve” - - et casestudie om viden og deling af viden i Greve Kommunes Børne- og Kulturlorvaltning
Er blogging fremtidens virksomhedskommunikation? - En weblog er som navnet antyder, en slags webbaseret logbog. Blogs, som de populært kaldes, kan sammenlignes med en mode...
Intranet som fusionsværktøj - Organisatoriske forandringer er næsten blevet hverdagskost for både private og offentlige virksomheder. Uanset om det sk...
Intern Kommunikation Next Level - I 2007 lavede Nordisk Kommunikation en stor undersøgelse af intern kommunikation i danske virksomheder. Konklusionen var...
Blog toplederen synlig - Topledere er for dårlige kommunikatører og mangler synlighed og troværdighed i medarbejdernes øjne. Det var en af pointe...
Intranet 2.0: Hype og realiteter - Er intranettet blevet 2.0? Både nej og ja. Nej, hvis man kigger på Web 2.0 teknologier som sociale tjenester og wikier. ...
100 ideer til din interne kommunikation - Hvordan får man skabt sammenhængskraft i organisationen? Hvordan får man alle medarbejdere til at arbejde mod fælles vis...
Inden i et interessant intranet - Biotech-virksomheden Chr. Hansen har fået nyt, prisbelønnet intranet, som medarbejderne har været med til at udvikle og ...
Intern kommunikation er dødsyg - Det viser en stor undersøgelse af intern kommunikation i skandinaviske virksomheder. Medarbejderne bliver dårligt inform...
Intern kommunikation internationalt - Danske virksomheder er midt i en internationaliseringsproces, hvor mange etablerer forretningsenheder eller datterselska...

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Studentermedhjælper

Frist: 27. november

Kommunikationskonsulent

Frist: 24. november kl. 12.00

Praktikant

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.