140 tegn på godhed

Det kan godt være, at (krise)tiden er moden til refleksion og eftertanke. Til slow food-middage, lange litterære romaner med indbygget lugt, debatbøger om selverkendelse og sparsommelige leveformer, komme-hinanden-ved-aftaler, Tiger Woods-agtig mindfulness på golfbanen (som jo så viste sig at have hovedet fyldt med andre knap så holistiske tanker), selv at lægge neglelak på og gøre rent, lappe sokker og køre det lange seje træk med kæresten Men det ændrer ikke ved, at vi stadig løber ret så hurtigt derude, både ude og hjemme, og at der sjældent bliver tid til at læse længere end underrubrikkerne i avisen, statusopdateringer på fjæsen og af og til en skodgraffiti i øjenhøjde på cafétoilettet. Dét ved den amerikanske reklame- og businessmand Seth Godin selvfølgelig alt om. Hans forretningsmantra for 2010 er: vær gavmild og keep it simple. I denne ånd har han til årsskiftet publiceret en lille gratis inspirations-e-bog om, hvad der rører sig lige nu i kultureliten, What Matters Now.

I bogen giver hele 70 amerikanske tænkere, erhvervsguruer, social media-arbejdere, forskere, bloggere, trendy magasinredaktører, forfattere, ngo'er og kulturpersonligheder deres besyv med om, hvad der sker netop nu i vores tid, og hvad der er deres vigtigste læresætning for 2010. Godins mål er, at bogen læses af 5 millioner mennesker. Så derfor har hver bidragyder kun fået én side til sine guldkorn. Simpelt, overkommeligt og selvfølgelig helt vildt overfladisk.


Seth Godins nye bog "What matters now" er ude nu som gratis e-bog

I stil med denne køleskabsmagnetfilosofiske, statusopdaterings- eller elevatorpitch-agtige genre som What Matters Now indskriver sig i, kommer her en opsummering af 9 budskaber, der alligevel nåede at sætte sig fast efter endt læsning. Men du advares på forhånd: det er ikke raketvidenskab, breaking news, stærkt kontroversiel kunstporno eller al-Qaeda-selvmordskandidatmanualer, der formidles i bogen - ej heller ny revolutionerende atomfysisk forskning. Det er søde og rare budskaber, Gajolæske-guidelines, som dog alle kommenterer kritisk på det overdrevne forbrug, vi har kørt af i alt for mange år, og som har været årsag til den misere vi nu står midt i:

FINANSKRISEN.

1. Businessguruernes centrale budskaber for 2010 er:

  • Vi skal gentænke kapitalismen og forstå, at både dagsordenen og væksten for big business nu vil blive sat af de hastigt voksende asiatiske økonomier.
  • Ledere skal sætte fokus på virksomhedernes visioner og udviklingspotentialer og løfte medarbejderen op over tankerne om den næste måneds bundlinje, salg eller løncheck.
  • Originalitet og nye ideer vil blive cashcow'en i den vestlige verdens erhvervsliv. Der findes ikke længere nogen middelmådig midtervej, hvor man i en virksomhed både kan få ideerne, producere dem selv og tjene pengene på det. Alle heste skal sættes på innovation og idégenerering.

Her skal erhvervsfolkene Jackie Huba og Ben McConnell fremhæves for deres fortælling om, hvordan to tekniske nørder uden business-erfaring, markedsføringsbudget eller forretningsplan fik kæmpesucces med at markedsføre deres nye produkt, Bacon Salt, på Facebook. De fandt den ene procent af virkelig dedikerede baconelskere og gjorde dem interesserede i saltet. Derpå fik de denne gruppe mennesker til viralt at sprede det gode budskab. Strategien er set før, selvfølgelig. Men den er sjov at høre igen, og en interessant forretningsstrategisk pointe, ligegyldigt om man sælger vaskepulver eller politik. Hemmeligheden bag al succes ligger i den ene dedikerede procent.

2. Journalisterne, bloggerne, forfatterne og kongerne af de sociale mediers overordnede budskaber er:

  • Vi skal sætte farten ned, gøre os umage og få hjertet med i vores formidling af vores omverden.
  • Vi skal bruge de sociale medier med omtanke og mål - ikke til selvpromovering, snak for snakkens skyld og blær.
  • Og så skal vi huske at se hinanden IRL (In Real Life).

Således skriver forfatteren til bogen Your Business Brickyard, Howard Mann, om vores nye ekstroverte kommunikationsform (frit oversat): "Antallet af aktive brugere og brands på Facebook overrasker mig stadig. Men det overrasker mig også, hvordan vi alle sammen bruger vores tid. Det ekko, vi råber, bliver kun større og højere. Vores indbyrdes dialog bliver ikke nødvendigvis bedre af flere megafoner."

Og radiovært for den kloge radiokanal Public Radio International, Alisa Miller, har samme ærinde. Hun taler for gennemresearchede historier og graverjournalistik (frit oversat): "Kun hvis vi investerer aggressivt og som entreprenører i videnmedier - både når det gælder journalistisk reportage og i den grundige historiefortælling - kan vi sikre, at offentligheden får det bredeste, globale perspektiv".

3. Do good'erne - de humanitære organisationer og politiske forkæmperes centrale budskaber er:

  • Vejen til al nødhjælp, humanitær bistand og fremdrift for udviklingslandene findes gennem uddannelse af specielt kvinder og piger.
  • For at kunne forstå bæredygtighed og de teknologier, vi skal leve af fremover, bliver vi nødt til at analysere og forstå de ikke-bæredygtige teknologier, vi har omgivet os med i forbrugssamfundet.
  • Gør medfølelse og empati til en kerneværdi - også i erhvervslivet.


Her kan indlægget skrevet af den forhenværende britiske diplomat Carne Ross, som nu har lavet verdens første non-profit rådgivningorganisation for diplomater, Independent Diplomat, fremhæves (frit oversat): "Hvis verden ud over at være styret af stater og regeringer også påvirkes af virksomheder, ngo'er, rockstjerner og kriminelle netværk, betyder det, at alle mennesker har mulighed for at ændre den. Men muligheden for at ændre ting tilhører kun den, der handler. Alle og enhver kan være en uafhængig diplomat. Faktisk bør alle og enhver blive netop det."

Konklusionen på What Matters Now er, at dét, der rører sig og betyder noget for os i vores vestlige kultur, stadig har at gøre med sociale sammenhænge, at dele information og at gøre hinanden klogere - gratis. Bemærkelsesværdigt er det dog, at næsten alle bidragyderne i What Matters Now raser imod det hurtige, zappende, tweetede og overfladiske i vores kommunikation og tid - altså selve bogens præmis og genre, og den opskrift de med denne bog selv er en del af. Bogens budskab er også, at 140 tegn stadig er nok til at fange læseren i denne så tunge tid. Vel at mærke hvis tegnene bliver sat kløgtigt, sjovt og tænksomt sammen til et budskab.

Hent Godins bog her, læs den, og del den efterfølgende. Du kan lige nå det i kaffepausen.

Relaterede artikler

Hvorfor liker du? - På rekordtid har det danske sprog fået et nyt verbum – ”at like”. ”At like” betyder at trykke på den lille tommelfingere...
Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...

Giv din stemme

9 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.