Januar: Uddannelse
Nyt år. Alvoren er landet efter decembers uproduktive fokus på nissevenner. Det er tid til at opfylde nytårsfortsætter, og hvorfor ikke håbe på, at mindst én journalist har lovet sig selv at blive klogere i det nye år. Brug januar til at invitere dine kernejournalister på miniseminar, hvor de bliver grundigt introduceret til udviklingen i branchen, nye tendenser og udfordringer – uden salg og helt uforpligtende naturligvis.
Februar: Klimahistorien
Vinteren topper. Varmeapparaterne buldrer, og lamperne er tændt dagen lang. Vores energiforbrug når sit max. Brug anledningen til at dæmpe bekymringerne over verdens tilstand med en historie om, hvad ledelsen i netop din virksomhed har gjort for at mindske CO2-udslippet – selvfølgelig ledsaget af godt med cool facts og konkrete målsætninger for året, der kommer.
Marts: Regnskabsmeddelelsen
Med et standard regnskabs- og revisionstempo er marts den klassiske måned for regnskabsmeddelelsen. Fokuser på, hvordan du får dit budskab ud over noteniveauet – og husk også at fortælle, hvad I har i posen for året, der kommer. Udarbejder I ikke et årsregnskab, så snyd dig alligevel med på bølgen med en uformel statusudmelding.
April: Bøgen springer ud
Der er forår i luften. Bøgen springer ud, og folk får lyst til hinanden og livet. De positive vibrationer må du udnytte. Gør dit budskab vældig positivt, og læg det i slipstrømmen på en rigtig kreativ første april-joke. Den bedste ide er den bedste markedsføring.
Maj: Den gode historie igen
Sanglærkernes sang er det første, der lyder om morgenen. Vi står tidligt op, men ellers intet usædvanligt. Her må du på banen med den klassiske gode historie. Det er nu du har mulighed for at fortælle lige præcis det, der betyder allermest for jer. Intet forstyrrer.
Juni: Jer og sommerferien
Men så bliver det juni – og det betyder, at det (snart) er sommerferie. Forsøm ikke anledningen til at fortælle om, hvordan lige netop jeres produktet/service/ydelse kan berige danskernes sommerferie.
Juli: Den hurtige analyse
Journalisten fattes historier. Brug agurketiden til at slippe af sted med den letbenede analyse af danske kvinders brug af bh, eller hvad der ellers vil være relevant for jeres virksomhed.
August: Sommervejret og salget
Vi er nu så langt henne på sommeren, at vi begynder at have en idé om, hvorvidt sommervejret skal karakteriseres som det værste eller det bedste nogensinde. Benyt lejligheden til at fortælle historien om, hvordan vejrets beskaffenhed har haft indflydelse på salget af lige netop jeres produkt. (Særlig effektiv, hvis I producerer paraplyer, koldskål, is, havemøbler, hynder til havemøbler eller opbevaringsbokse til havemøbelhynder).
September: Karriere og politik
I september bliver det alvorligt igen. Studiestart sætter fokus på karriereveje, så sørg for at indsælge de særlig interessante portrætter af organisationens stjerner. Mener I noget om samfundets indretning, kan regeringens finanslovsforslag tjene som en krog til at komme af med et par holdningsindlæg.
Oktober: Skyd til højre eller venstre
Det samme gælder her. Folketingets åbning giver mulighed for at skyde både på højre og venstre og opfordre Folketingets partier til at tage lige netop jeres hjertesag på programmet det kommende folketingsår.
November: Jep – det er snart jul
Så er vi tilbage ved højtiden. Og I er faktisk som sædvanligt lidt sent ude med julehistorien. Men det gør ikke noget, for journalister synes også det er latterligt, at tilbudsaviserne flyder med nisser allerede i oktober.
December: Forudsigelsen
Der er stille på redaktionerne fra den 24. december. Kom de andre i forkøbet og brug juleferien til at præsentere jeres bud på udviklingen i branchen det kommende år.