Glem brainstorming

De bedste ideer stammer ikke altid fra brainstorming. Ofte kommer gode ideer som lyn fra en klar himmel. Det kan være i køen i Netto, i fitnesscenteret, under bruseren eller i mødet med nye mennesker. Nye ideer kommer i vidt forskellige situationer og på uventede tidspunkter, så drop brainstorming, og brug i stedet disse 11 tips til at komme på geniale ideer hver dag.
Man skulle tro, at de fleste innovative virksomheder bruger brainstorming til at komme på nyskabende og intelligente ideer. Men tro om. Mange virksomheder anvender i stedet helt andre metoder til idegenerering. Tag ved lære af disse 11 simple tips, og kom godt i gang med ideudviklingen.
 
Brainstorming er en velkendt teknik – men en teknik der ikke altid virker. Kilde: Polfoto/Gary Waters.
 
1. Følg innovative blogs og bliv up-to-date på det nyeste nye i din branche. Brug blogsearch til at identificere relevante blogs, og anvend RSS-funktionen, så du får spændende blog-opdateringer direkte i din indbakke.
 
2. Lav en top 10 trend-liste. Undersøg, hvilke elementer der muligvis vil påvirke din organisation i den kommende fremtid. Tag udgangspunkt i følgende kategorier, når du udarbejder listen: sociale trends, teknologiske trends, økonomiske trends, miljømæssige trends og politiske trends. Giv listen til centrale personer i organisationen, og bed dem have listen i baghovedet, når de udtænker nye strategier for fremtiden.
 
3. Kortlæg din organisations købsoplevelse. Gå undercover som din egen kunde, og oplev dit eget servicedesign. Hvor er der mangler? Hvilke skridt kan forenkles eller måske helt fjernes? Og kan du forbedre nogle af kontaktpunkterne, så du overgår dine kunders forventninger?
 
4. Bliv kunde for en dag hos dine konkurrenter. Hvad gør dine konkurrenter anderledes? Besøg deres hjemmeside, deres butik, og ring til deres kundeservice. Hvad er deres styrker og svagheder? Hvor kan din organisation tage ved lære af konkurrenternes metoder, og hvor kan I gøre det endnu bedre?
 
5. Brug andres ideer. Samarbejd med andre om dine produkter og tjenester. Brug online innovationsplatforme til at få input til dine udfordringer. Du kan også spørge dine kunder om hjælp. Lav en kampagne på de sociale medier, hvor du beder dine kunder byde ind med deres bedste ideer og kommentarer til dine produkter. Sæt en præmie på højkant, og beløn de bedste ideer.
 
Indsaml ideer og forslag fra dine kunder. Det har Starbuck gjort med succes. 'My Starbucks Idea' er en platform, som er designet til at indsamle ideer og forslag fra Starbucks kunder. De mest populære ideer bliver herefter implementeret i hele kaffe kæden. Kilde: My Starbucks Idea.
 
6. Saml et netværk af ’first movers’. Identificer den kundegruppe, der køber dine produkter eller services i introduktionsfasen. ’First movers’ har en tendens til at dele en anden slags viden end traditionelle fokusgrupper, da de er med på noderne i din branche. Brug deres viden og ekspertise til at videreudvikle på dine produkter eller services.
 
7. Tilbring tid med dine kunder. Dine kunders holdning er vigtig. Det er du ikke i tvivl om. Men ved du, hvordan de bruger dine produkter eller services i deres egne omgivelser? Identificer nogle udvalgte kunder, og skyg dem i en uge. Bemærk forbrugsvaner, frustrationer og kreative anvendelsesmuligheder af dine og konkurrenternes produkter. Brug observationerne som grundlag for en mere fokuseret ideudvikling.
 
8. Interview dine frontline-medarbejdere. De medarbejdere, der kender dine kunder bedst, er dem, der tilbringer mest tid sammen med dem. Snak med sælgere og medarbejdere i kundeservice. Hvad snakker de med dine kunder om? Hvad mener de, at jeres kunder har brug for? Dan eventuelt et internt netværk blandt disse medarbejdere, som kan diskutere kundernes ønsker. Brug dialogerne til at udvikle nye og bedre ideer. 
 
9. Hold godt øje med de mindste spillere i branchen. Nye og mindre virksomheder har tendens til at bøje reglerne. Analyser dine mindste og nyeste konkurrenter, og brug resultaterne til at genvinde den ubarmhjertige energi og arbejdsmoral, som nye spillere ofte har.
 
10. Inviter dine medarbejdere til en workshop, hvor umuligt er muligt. Nogle gange kan det hjælpe at vende det hele på hovedet. Måske findes der en masse spændende muligheder på steder, hvor du troede, det var umuligt at gå. Bed dine medarbejdere svare på følgende spørgsmål, og brug svarene til at tænke helt ud af boksen og omdanne umuligheder til muligheder:
  • Hvad ville vores kunder aldrig sige om vores branche?
  • Hvordan ville vi aldrig sælge vores produkter eller services?
  • Hvad vil vi aldrig ændre på?
  • Hvad vil vores kunder aldrig købe?
  • Hvad vil vores kunder aldrig gøre?
 
11. Dan innovative samarbejdsaftaler. Tag et blik på din organisations eksisterende værdikæde. Leverandører, distributører og kunder er alle værdifulde kilder til nye ideer og samarbejdsaftaler. Gennemgå din værdikæde, og undersøg, hvilke grupper eller virksomheder der kunne indgå i et nyt samarbejde. Tag også gerne et blik på dine konkurrenter. Måske både du og en konkurrent kan drage fordel af et samarbejde?
 
Mennesket er sjældent mest kreativt mellem klokken 9 og 17 på hverdage. Derfor er brainstorming ikke altid den bedste løsning. Brug i stedet de 11 tips til at få geniale ideer, og dan grundlaget for, at innovation bliver en vigtig del af din organisations DNA.
 
Læs mere:
 
Artikel inspireret af 'Beyond the Brainstorm'

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også