|
10 spørgsmål til Bjarne Corydons tidligere rådgiver Sten Kristensen
Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation

Skrevet af
De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokraterne. Nu går han fra den politiske verden til et job som senior-konsulent hos pr-bureauet Mannov.
Kforum har benyttet Sten Kristensens jobskifte til at stille ham 10 interessante spørgsmål. Her kan du blandt andet læse, om han mener, at Socialdemokraternes kommunikation leverede varen, hvem, han gerne vil rose og hvem, der er hans store helt.
 
  1. Nævn en aktuel kommunikationssag i medierne, som optager dig og hvorfor?
    Smykkesagen (debatten om, hvorvidt flygtninge skal aflevere deres vielsesringe. Red.). Et fremragende eksempel på en sag, der kører af sporet. Den er interessant, fordi den havde stor spredning – også internationalt. Og så er det en af den slags sager, som rent faktisk betyder noget i modsætning til så mange andre politiske storme, der kører i medierne, og som tit og ofte er helt ligegyldige. Her var noget på spil. Noget vi tog stilling til, som ikke bare var flimmer. Derfor er den spændende.
     
  2. Hvad er det mest spændende, du har arbejdet med?
    Mit arbejde i Finansministeriet og mit samarbejde med Bjarne Corydon. Man kan vel roligt sige, at der undervejs har været mange udfordringer, men heldigvis er jeg typen, der godt kan lide, at det blæser lidt om ørene. Noget af det mest interessante er, hvornår du skal stå fast, og hvornår du skal give dig. Her findes der ingen facitliste. For mig har det selvfølgelig også været lærerigt at få indsigt i det politiske maskinrum.
     
  3. Hvem gør det godt på kommunikationsområdet?
    Jeg er stor fan af DSB's informationschef Tony Bispeskov. Han gør mig tryg, fordi han er troværdig. Når jeg ser ham i tv, tænker jeg altid, at togene nok skal nå frem til tiden. Det er god kommunikation fra en virksomhed, der gennem årene har haft sit at slås med.
     
  4. Hvad ser du som den røde tråd i din karriere?
    To ting: Mit arbejde skal både være sjovt og fagligt udfordrende. Ellers kan det være lige meget. Selv da jeg mødte 4.15 på Radioavisen, havde jeg det sjovt, selv om jeg sidst på ugen så noget brugt ud.
     
  5. Hvad er det vigtigste, du har lært ved at arbejde på Christiansborg?
    At det er er vigtigt at have sin fortælling på plads – både i store og små sager. Ellers kan det hele være omsonst. Og så er jeg blevet god til at gennemskue skjulte dagsordener. De findes over alt: I politik, i virksomheder, organisationer og i privatlivet. Kan du gennemskue dem, er du altid foran.
     
  6. Hvad har PR-branchen brug for her og nu
    Det er jo lige tidligt nok for mig at spille klog på.  Men det slår mig, at jeg efter bare få dage her hos Mannov har mødt fagligt meget dygtige folk. Og jeg tænker, at dygtighed og tillid er nøglebegreber i den her branche. På samme måde som i politik.
     
  7. Hvem vil du gerne rose?
    Set over tid, synes jeg, at Lars Larsen har været en af de mest dygtige erhvervsfolk. Han er et eksempel på, at originalitet også er en stor kvalitet. Man skal ikke undervurdere originalitet – og slet ikke humor.
     
  8. Hvem leverer til gengæld ikke varen kommunikativt lige nu?
    Da jeg arbejdede for den tidligere regering, fik vi med rette mange tæsk for, at vores kommunikation ikke fungerede godt nok. Jeg kan så konstatere, at den nuværende regering også har sine problemer. Det har faktisk overrasket mig, at de ikke har haft bedre styr på det.
     
  9. Hvem er dine helte?
    Jeg har ikke rigtigt nogle helte. Da jeg var helt ung, var jeg vild med Columbo og De uheldige helte. Columbo holder faktisk endnu. Et stærkt brand. En krimiens Lars Larsen. Helt modsat De uheldige helte, som lige er blevet genudsendt på DR K. Det er gennemført rædselsfuldt.
     
  10. Har du et motto?
    Alt for mange tillægger ligegyldige ting betydning. Både arbejdsmæssigt og privat.
 

Relaterede artikler

Alt om intern kommunikation - Gør din kommunikationsafdeling selvlysende, øg produktiviteten, få gode ideer og realiser dem. Hold bedre møder, få styr...
K-chef i 3's skatte-mediecirkus-sag - Politiken bragte den 20. januar en forsideartikel under rubrikken: ”En million danskeres teleselskab bruger skattely”. I...
Skraldemanden Bretton-Meyer - Er Claus Bretton-Meyer skraldemanden, der var på vej ud allerede før han startede, eller er han den visionære leder dans...
Tanker fra taberne - Berlingske Business Magasin er netop udkommet med sin årlige imagemåling. Toppen af ranglisten domineres som sædvanlig a...
Haves: Regering. Søges: K-chef - Træder man ind i en stor dansk virksomhed og smutter forbi kommunikationsafdelingen, møder man et hav af folk, der håndt...
Tjek titelhierarkiet i k-branchen - Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations-...
Rørbæk rykker - Anna Rørbæk stopper ved udgangen af året hos Geelmuyden Kiese for i stedet at starte som chef for kommunikation og publi...
Nordeas nye k-chef: Jørgen Leth er mit forbillede - Den 1. marts starter Søren Hansen Reumert som ny kommunikationschef hos Nordea. Han kommer fra Sydbank, hvor han var kom...
Lüders: K-branchen på vej ud af direktionen - PR-mand med 25 år i spidsen PR-bureau, senest som arbejdende bestyrelsesformand skal nu over på kundesiden.
Eks-pressechef hos TDC: Det her var min største udfordring - 10 spørgsmål til Ib Konrad Jensen om hans fremtidige planer, hans største kommunikative udfordring hos TDC, og hvad han ...
Gitte Lillelund Bech: Min mor er mit største forbilllede - Den røde tråd gennem tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bechs karriere har handlet om at træffe beslutninger – u...
Buksti: PR-folk skal kunne skabe fortællinger - PR-folk skal kunne skabe værdifuldt indhold og store fortællinger. På den ene side stiller det et krav til PR-branchen o...
Søs Holmdal: Jørgen Leth og PJ Harvey er mine helte - 10 spørgsmål til Søs Holmdal, der stopper som chefrådgiver for Kommunikation & Politik hos DR. Hun siger bl.a., at komm...
DR's nye k-chef: Respekt for Mærsk og Danske Bank - Den amerikanske valgkamp, Mærsk, Danske Bank og Niels Lunde har det tilfælles, at det er noget, der alt sammen optager d...
Antorinis spindoktor skal sætte TDC på dagsordenen - Lise Borup Krogsgaards helte er Nelson Mandela, Madeleine Albright og Barack Obama. Personer der går forrest og vil noge...
Jeg ville gerne have været DKs første kvindelige statsminister - Ane Cortzen er ikke kun vild med tv! Hun er også vild med Bowie - og så ville hun rigtig gerne have været Danmarks først...
Løkkes ex-spindoktor: Jeg ville gerne have været Indiana Jones - Glæden ved en ristet frankfurter, en 10,5 meter høj lift og Gandalf er stor hos kommunikationschefen hos Danske Regioner...
Ugens ananas: Tina Mellergaard - Hvem er K-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen og hvem ser de op til? Kforum ha...

Giv din stemme

17 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Marketingstudent

Frist: Snarest muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 21. december kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 14. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.