Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation

De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokraterne. Nu går han fra den politiske verden til et job som senior-konsulent hos pr-bureauet Mannov.
Kforum har benyttet Sten Kristensens jobskifte til at stille ham 10 interessante spørgsmål. Her kan du blandt andet læse, om han mener, at Socialdemokraternes kommunikation leverede varen, hvem, han gerne vil rose og hvem, der er hans store helt.
 
  1. Nævn en aktuel kommunikationssag i medierne, som optager dig og hvorfor?
    Smykkesagen (debatten om, hvorvidt flygtninge skal aflevere deres vielsesringe. Red.). Et fremragende eksempel på en sag, der kører af sporet. Den er interessant, fordi den havde stor spredning – også internationalt. Og så er det en af den slags sager, som rent faktisk betyder noget i modsætning til så mange andre politiske storme, der kører i medierne, og som tit og ofte er helt ligegyldige. Her var noget på spil. Noget vi tog stilling til, som ikke bare var flimmer. Derfor er den spændende.
     
  2. Hvad er det mest spændende, du har arbejdet med?
    Mit arbejde i Finansministeriet og mit samarbejde med Bjarne Corydon. Man kan vel roligt sige, at der undervejs har været mange udfordringer, men heldigvis er jeg typen, der godt kan lide, at det blæser lidt om ørene. Noget af det mest interessante er, hvornår du skal stå fast, og hvornår du skal give dig. Her findes der ingen facitliste. For mig har det selvfølgelig også været lærerigt at få indsigt i det politiske maskinrum.
     
  3. Hvem gør det godt på kommunikationsområdet?
    Jeg er stor fan af DSB's informationschef Tony Bispeskov. Han gør mig tryg, fordi han er troværdig. Når jeg ser ham i tv, tænker jeg altid, at togene nok skal nå frem til tiden. Det er god kommunikation fra en virksomhed, der gennem årene har haft sit at slås med.
     
  4. Hvad ser du som den røde tråd i din karriere?
    To ting: Mit arbejde skal både være sjovt og fagligt udfordrende. Ellers kan det være lige meget. Selv da jeg mødte 4.15 på Radioavisen, havde jeg det sjovt, selv om jeg sidst på ugen så noget brugt ud.
     
  5. Hvad er det vigtigste, du har lært ved at arbejde på Christiansborg?
    At det er er vigtigt at have sin fortælling på plads – både i store og små sager. Ellers kan det hele være omsonst. Og så er jeg blevet god til at gennemskue skjulte dagsordener. De findes over alt: I politik, i virksomheder, organisationer og i privatlivet. Kan du gennemskue dem, er du altid foran.
     
  6. Hvad har PR-branchen brug for her og nu
    Det er jo lige tidligt nok for mig at spille klog på.  Men det slår mig, at jeg efter bare få dage her hos Mannov har mødt fagligt meget dygtige folk. Og jeg tænker, at dygtighed og tillid er nøglebegreber i den her branche. På samme måde som i politik.
     
  7. Hvem vil du gerne rose?
    Set over tid, synes jeg, at Lars Larsen har været en af de mest dygtige erhvervsfolk. Han er et eksempel på, at originalitet også er en stor kvalitet. Man skal ikke undervurdere originalitet – og slet ikke humor.
     
  8. Hvem leverer til gengæld ikke varen kommunikativt lige nu?
    Da jeg arbejdede for den tidligere regering, fik vi med rette mange tæsk for, at vores kommunikation ikke fungerede godt nok. Jeg kan så konstatere, at den nuværende regering også har sine problemer. Det har faktisk overrasket mig, at de ikke har haft bedre styr på det.
     
  9. Hvem er dine helte?
    Jeg har ikke rigtigt nogle helte. Da jeg var helt ung, var jeg vild med Columbo og De uheldige helte. Columbo holder faktisk endnu. Et stærkt brand. En krimiens Lars Larsen. Helt modsat De uheldige helte, som lige er blevet genudsendt på DR K. Det er gennemført rædselsfuldt.
     
  10. Har du et motto?
    Alt for mange tillægger ligegyldige ting betydning. Både arbejdsmæssigt og privat.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også