Lüders: K-branchen på vej ud af direktionen

PR-mand med 25 år i spidsen PR-bureau, senest som arbejdende bestyrelsesformand skal nu over på kundesiden.
Steffen Lüders siger d. 1 juni farvel til jobbet som adm.dir. hos Mannov til fordel for nye udfordringer i Novo Nordisk Fonden.
Steffen Lüders siger d. 1 juni farvel til jobbet som adm.dir. hos Mannov til fordel for nye udfordringer i Novo Nordisk Fonden.
Steffen Lüders har både været arbejdende bestyrelsesformand og adm.dir. i pr-bureauet Mannov.
Den 1. juni tager hans arbejdsliv en hel ny drejning, når han starter som chef for stakeholder relations i Novo Nordisk Fonden og datterselskabet Novo A/S.
 
Steffen Lüders giver nogle gode råd til nye kommunikationsfolk og fortæller også, hvad der er vigtigt at gøre, hvis virksomheden ryger ind i en shitstorm. Desuden forudser han, at kommunikationsbranchen er på vej ud af direktionslokalet, med mindre de formår at tilegne sig nogle nye egenskaber.
 
Se her Steffen Lüders svar på de 10 spørgsmål vi stillede ham.
 
 
1. Hvad er de største udfordringer for dig ved at gå fra pr-branchen til et job som chef for kommunikation og stake holder relations hos Novo Nordisk Fonden og Novo A/S?
 
Den største udfordring har været at skulle tage beslutningen om at sige farvel til en fantastisk arbejdsplads, hvor jeg igennem årene har fået lov til at arbejde med meget dygtige og sympatiske kollegaer for kunder og med opgaver, der har været hele spektret rundt. Det er blevet til næsten 25 år og rigtig mange sjove og mindeværdige oplevelser. Nu bliver jeg dog i Mannov indtil 1. juni og fortsætter herefter i bestyrelsen, så helt slip giver jeg nu heller ikke.
 
 
Foto: Polfoto
 
2. Hvad ser du som de fremtidige udfordringer for den branche, du har
været en del af i 25 år?
 
PR-branchen og også en række andre rådgivningserhverv har været tvunget til at omstille sig, fordi kunderne gradvist har efterspurgt andre ydelser og generelt er blevet meget dygtigere til både at gøre ting selv og også at købe ydelser ind med større omtanke. Hvis vi ser på PR og kommunikationsfaget generelt, så er niveauet blevet hævet markant i de år, jeg har været med – og det tror jeg vil fortsætte. Det betyder, at bureauerne nødvendigvis må blive dygtigere, arbejde mere effektivt og sikkert også specialisere sig mere. Niveauet i PR branchen blandt bureauerne er blevet markant bedre. Jeg synes, at det er en positiv udvikling. 
 
 
 
3. Hvem gør det godt kommunikationsmæssigt?
 
Det er der rigtig mange, der gør, og jeg har ikke lyst til at fremhæve nogen specielt. Det er interessant, at mange af de nye CEO’s for større virksomheder er langt bedre kommunikatører end deres forgængere. På den vis er barren også hævet her. Som en lille note vil jeg tilføje, at denne stigende professionalisme blandt topledere godt kan være en udfordring for den traditionelle kommunikationschef i forhold til placeringen i virksomhedens organisation. Skal en ”kommunikationschef” kvalificere sig til at sidde med i direktionen, så skal personen i stigende grad kunne tage ansvar for andre områder også. Eksempelvis HR, markedsføring, PA eller andet. Som jeg ser det, er kommunikationsbranchen isoleret set generelt på vej ud af direktionslokalet.
 

 
4. Hvem har ikke leveret varen kommunikationsmæssigt?
 
Jeg har ikke lyst til at pege fingrene af nogen men blot minde om den erfaring, som vi jo alle selv gør os. At der kan være forskel på den opfattelse, som udenforstående får til en sag via medierne, og så de faktiske omstændigheder som kun dem, der er inde i sagen, kender til.
Nogle gange har man en super dårlig sag, og så gælder det om at få det bedste ud af den. Det kan man måske håndtere rigtig godt, uden at man får blomster får veludført arbejde af den grund. Har en virksomhed medvind på resultatsiden er det som regel nemmere at fremstå kommunikationsmæssigt positivt, ikke sandt?   
 
 
 
5. Har du et budskab/godt råd til andre kommunikationsfolk, f.eks. dem der starter i branchen nu.
 
Ja, sørg for at en masse erhvervserfaring først, så du forstår, hvad det er, du skal kommunikere om. 
 
 
 
6. Nævn en aktuel kommunikationssag i medierne som optager dig og hvorfor?
 
Jeg er nok optaget af den samme sag, som alle andre. Nemlig den store udfordring som vi har med det stigende antal flygtninge. Situationen presser vores samfund på alle mulige leder og kanter, og der masser af eksempler på god og dårlig kommunikation. Nok især det sidste.
 
 
 
7. Hvad er det første man skal gøre kommunikationsmæssigt, hvis virksomheden ryger ind i en shitstorm?
 
Etablér fakta, lav en plan, definér hovedbudskaber og naviger fleksibelt med is i maven. Og så skal man huske på, at det altid er nemmest at lave professionel velfungerende kommunikation på basis af de rigtige ledelsesmæssige beslutninger. Krisekommunikation og ledelse hænger uløseligt sammen.  
 
 
 
8. Hvis du ikke skulle være ansat hos Novo Nordisk Fonden og Novo A/S, hvilken virksomhed, ville så være interessant at arbejde med kommunikation i og hvorfor?
  
Så ville jeg blive hos Mannov, hvor jeg i dag har det privilegium at arbejde for en lang række spændende virksomheder.
 
 
 
9. Hvem er din helt?
 
Min hustru, Elisabeth Pierini Lüders.
 
 
 
10. Er det – efter din mening – blevet sværere eller nemmere holde styr på kommunikationen efter de digitale mediers opståen?
 
Begge dele. Der er langt flere variable, men også mange flere muligheder. Os gamle i branchen har i øvrigt godt af at blive udfordret af nye kanaler og medier, så vi ikke bliver for selvtilfredse. Den dag, man holder med at lære, er det på tide at gå på pension.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også