10 spørgsmål til Lasse Bastkjær Jensen
DR's nye k-chef: Respekt for Mærsk og Danske Bank

DR's nye kommunikationschef, Lasse Bastkjær Jensen.

Skrevet af
Den amerikanske valgkamp, Mærsk, Danske Bank og Niels Lunde har det tilfælles, at det er noget, der alt sammen optager den nye kommunikationschef for DR, Lasse Bastkjær Jensen.
Lasse Bastkjær Jensen, der i dag er chef for presse, sociale medier, besøgstjeneste og web hos Danfoss, er fra d. 1. marts ansvarlig for intern og ekstern kommunikation hos DR. 
 
Læs her, hvad han synes om Kirsten Birgit og Thomas Borgen fra Danske Bank; hvorfor han nævner Niels Lunde fra Børsen og hvilken bog, der er så interessant, at han læser den sommer efter sommer.
 
 
Nævn en aktuel kommunikationsag, som har optaget dig?
 
Det er svært at komme udenom den amerikanske valgkamp. Der får man da virkelig valgkamp for pengene.
 
Der bliver postet store summer i den amerikanske valgkamp. Ovenfor langer Donald Trump på Twitter ud efter sin republikanske modkandidat Jeb Bush og hans kampagneomkostninger.
 
Kan du fremhæve en (eller flere) som har gjort det godt kommunikationsmæssigt?
 
Jeg har stor respekt for det kommunikationsarbejde, Mærsk og Danske Bank laver. Mærsk har, sin størrelse taget i betragtning, fornyet sig ganske markant over de senere år. Og så synes jeg, at Danske Bank siden Thomas Borgens tiltræden har gjort det godt og stabilt i deres eksterne kommunikation.
 

Hvilke udfordringer står kommunikationsbranchen overfor?
 
Også i kommunikationsbranchen er den digitale transformation fortsat lidt af et Klondike. Der bliver lavet spændende ting mange forskellige steder, men der er stadig ret få, der kan vise en ”track record”, hvor man over lange stræk har lavet en masse gode ting.
 
 
Hvad er især vigtigt for en kommunikationsansvarlig i en stor organisation?
 
At man husker på, at kommunikation ikke har nogen herlighedsværdig i sig selv, men indgår som en af mange logikker. Og så er tålmodighed nok heller ikke den værste egenskab.
 
 
Hvad har været den største udfordring i din karriere?
 
Jeg har været så heldig at være nogle steder, som møder interesse fra mange sider. Derfor har det altid været en udfordring at balancere mellem de ting, der kommer ind dag-til-dag, og det lange perspektiv.
 
 
Hvilket råd vil du give til nye kommunikatører?
 
Man skal huske at interessere sig for hele organisationen – kollegerne i finans, HR, strategi, jura osv. osv. Det kan kun gøre kommunikationen bedre, at man også ved, hvordan de ser på sagerne.
 
 
Hvilke bøger kan du anbefale?
 
Jeg læser ”Solen går sin gang” hver sommer. Det er så dejligt afslappende at vide, hvordan den ender. Men hvis det skal have bare lidt at gøre med kommunikation, så synes jeg, at Niels Lundes bog om ”Miraklet i LEGO” er virkelig læseværdig for alle, der interesserer sig for virksomheder og kommunikation. Og nå ja, så er hans seneste bog om en stor industrivirksomhed på Als også virkelig spændende.
 
 
Hvilke medier holder du dig opdateret med?
 
Udover en helt almindeligt bred vifte af danske medier har jeg været rigtig glad for Twitter som opdatering inden for energieffektivitet, hvor Danfoss agerer. En daglig morgen-mail fra Quartz med internationale nyheder har også været rigtig fin. Og som hyppig bilist mellem København og Als har jeg virkelig været glad for podcasts. Jeg har haft mange gode ture på motorvejen sammen med Steffen Gram og Kirsten Birgit.
 
Seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm leverer på Den Korte Radioavis knaldhurtige, skarpe og ikke mindst korte nyheder. 
 
Har du et motto, du prøver at efterleve?
 
”Man kan godt ha’ ret uden at få ret” er altid fint at huske på.
 
 
Hvem er din helt(e)
 
Det er nok lidt nørdet, men jeg har altid været ret stor fan af Niels Bohr. Selvom han var sin tids største fysiker, så var han helt på det rene med, at de bedste resultater blev opnået i dialog med andre. Hvis det var tilfældet for Niels Bohr, så gælder det nok også for en hel del af os andre.
 
 

Relaterede artikler

Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation - De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokrate...
Lüders: K-branchen på vej ud af direktionen - PR-mand med 25 år i spidsen PR-bureau, senest som arbejdende bestyrelsesformand skal nu over på kundesiden.
Eks-pressechef hos TDC: Det her var min største udfordring - 10 spørgsmål til Ib Konrad Jensen om hans fremtidige planer, hans største kommunikative udfordring hos TDC, og hvad han ...
Gitte Lillelund Bech: Min mor er mit største forbilllede - Den røde tråd gennem tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bechs karriere har handlet om at træffe beslutninger – u...
Buksti: PR-folk skal kunne skabe fortællinger - PR-folk skal kunne skabe værdifuldt indhold og store fortællinger. På den ene side stiller det et krav til PR-branchen o...
Søs Holmdal: Jørgen Leth og PJ Harvey er mine helte - 10 spørgsmål til Søs Holmdal, der stopper som chefrådgiver for Kommunikation & Politik hos DR. Hun siger bl.a., at komm...
Den er helt gal for Gabold - Ingolf Gabold mente i 2014 ikke, at 1864 var et politisk kunstværk. Det mener han i dag. Kom med om bag DR-kulisserne me...
Antorinis spindoktor skal sætte TDC på dagsordenen - Lise Borup Krogsgaards helte er Nelson Mandela, Madeleine Albright og Barack Obama. Personer der går forrest og vil noge...
Jeg ville gerne have været DKs første kvindelige statsminister - Ane Cortzen er ikke kun vild med tv! Hun er også vild med Bowie - og så ville hun rigtig gerne have været Danmarks først...
Løkkes ex-spindoktor: Jeg ville gerne have været Indiana Jones - Glæden ved en ristet frankfurter, en 10,5 meter høj lift og Gandalf er stor hos kommunikationschefen hos Danske Regioner...
Flygtningehjælpens nye k-chef vil ikke dø ubrugt - Selvom man har været ansat i en årrække i humanitære organisationer, kan man sagtens beundre en militær bedrift. Det gør...
Ugens ananas: Tina Mellergaard - Hvem er K-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen og hvem ser de op til? Kforum ha...
Medieindustri og politikere i parløb mod DR - Et parløb mellem private medieinteresser og blå blok kan svække public service i almindelighed og DR i særdeleshed, pote...
Mærsk uden Mærsk? - Mærsk er et af Danmarks stærkeste brands. Med opdelingen af organisationen i Transport & Logistics og Energy har bestyre...
Spiller Danske Medier fairplay? - Organisationen Danske Medier, der er interesseorganisation for de store aviser, mener, at public service-institutionen D...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.