|
|
Kompositionel betydning på sociale medier.
Instagramsoftwaren som ramme for virksomheds- kommunikation

Kilde: Getty Images

Skrevet af
Specialet undersøger, hvordan strukturer i brugergrænsefladen på Instagram påvirker kommunikationsmulighederne. Dette giver mulighed for at skabe en forståelse for aktør-struktur-forholdet på Instagram, så virksomheder vil kunne træffe de mest hensigtsmæssige valg i forhold til deres kommunikative hensigt.
Sociale medier indgår i dag som en central del i virksomheders markedsføringsstrategi. Spørgsmålet er dog, om virksomheder har den rette forståelse for de begrænsninger og potentialer, som platforme giver os og den måde, vi kan skrive og kommunikere på i det digitale rum.
 
Dette speciale har haft til formål at undersøge, hvordan strukturer i brugergrænsefladen på det sociale medie Instagram påvirker virksomheders kommunikationsmuligheder. Undersøgelsen har vist, at Instagramsoftwaren på den ene side har en vis indflydelse på virksomheders kommunikative udtryk, da det er softwareudviklerne, der bestemmer layoutet i fladen, og hvorledes billeder og tekst bliver placeret og kommer til udtryk. På den anden side har Instagrambrugeren dog også mulighed for at påvirke brugergrænsefladens design i sit valg af Instagrambillede ved at ændre på billedformatet, indsætte en tekst på billedet eller ved at anvende farvekontraster, som kan være med til at bryde den faste mønsterstruktur i fladen.
 
I specialet inddrages blandt andet Danish Crown som caseeksempel, hvor der her udarbejdes en sproglig analyse af misforholdet mellem deres etiske holdning til svineproduktion i ’Code of Practice’ og deres Instagramprofil. Her undersøges endvidere, hvorledes Instagramsoftwaren og dets funktioner har betydning for Danish Crowns Instagramopslag, og hvordan de kan agere sikkert på Instagram.
 
Hvis virksomheder har en forståelse for, hvilken betydning Instagramsoftwaren har for deres Instagramopslag, vil de i højere grad kunne foretage de kommunikative valg, der vil være mest hensigtsmæssige i den givne kommunikationssituation. 
 
Specialet er skrevet af Maria Madsen på Syddansk Universitet og blev bedømt til et 12-tal. Læs hele specialet her.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.