Ugens ananas: Jesper Juhl Brogaard

Hvem er K-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og fjerde K-komet er Jesper Juhl Brogaard, Head of Strategic Planning, MediaCom Denmark.
Jesper Juhl Brogaard. Ugens ananas i egen juice.
Jesper Juhl Brogaard. Ugens ananas i egen juice.
Navn: Jesper Juhl Brogaard
Alder: 33 år
Titel + Arbejdssted: Head of Strategic Planning, MediaCom Danmark
Uddannelse: Cand.merc i Økonomisk Markedsføring (EMF) fra CBS
 
Jesper Juhl Brogaard med ananas i anledning af artiklen.
 
Jeg valgte K-branchen, fordi jeg ville have været en kæmpe fiasko som håndværker. Og så havde jeg en utrolig inspirerende underviser helt tilbage på handelsskolen, der engang havde arbejdet i Arlas marketingafdeling. Det var ham, som i første omgang vakte min interesse for markedsføring og kommunikation.
 
Efterfølgende valgte jeg at studere på CBS. I forbindelse med jagten på et relevant studiejob rendte jeg ind i både TV3 og et bladhus, hvorefter jeg blev ansat på mediesiden som salgssupport. Dette var mit første møde med branchen. Efter at have været på mediesiden i et stykke tid besluttede jeg mig for at rykke til mediebureau, da det var min opfattelse, at man her havde langt mere indflydelse på, hvordan man kommunikerer, og hvem man kommunikerer til. Jeg savnede at have mere på hylden end blot ét produkt og at kunne rådgive annoncørerne holistisk omkring kommunikation og medier – derfor endte jeg i den rådgivende rolle.
 
Jeg er valgt som ananas, fordi… Rasmus Fisker lidt overraskende sendte stafetten videre til mig. Det er i sig selv ikke overraskende at blive udpeget til talent (eller ananas i egen juice for den sags skyld) – men det er overraskende, fordi vi ofte er uenige og har vidt forskellige tilgange til vores daglige projekter. Så tak, Rasmus, det værdsætter jeg virkelig meget.
 
Valget er oplagt faldet på mig, fordi min (Myers-Briggs) personprofil siger 'champion' - eller ENFP om man vil. Jeg er en entusiastisk og innovativ person, der elsker at deltage i udviklingen af nye ideer og strategier i samarbejde med andre.
Men hvis jeg kun skal fremhæve én egenskab, som i virkeligheden hjælper mig meget i min nuværende rolle, er det evnen til at skabe sammenhæng mellem en masse komplicerede mønstre og informationer og tilegne mig ny viden hurtigt. Min nysgerrighed leder mig ofte ud på fantastiske omveje og geniale genveje. 
 
Selvom jeg efterhånden har været i kommunikationsbranchen i snart otte år, så er jeg stadigvæk i gang med at udvikle mig fagligt. Sidste år blev jeg Head of Strategic Planning og er senest kommet i direktionen hos MediaCom, hvilket har medførte en masse nye udfordringer.
 
Jeg er en ananas, fordi jeg sgu ikke holder mig tilbage, hvis jeg har mulighed for at rykke mig fremad. Jeg siger gerne, hvad jeg mener og tænker, når det kommer til strategisk rådgivning for vores kunder – gerne med et glimt i øjet og altid med kundernes bedste i sigte. 
 
Om ti år er jeg… at finde i et af tre mulige scenarier: Jeg er stadigvæk hos MediaCom eller GroupM i en international eller dansk rolle med en større strategisk enhed. Ellers er jeg havnet på kundesiden, fordi min nysgerrighed har taget over i jagten på ny viden og erfaringer som marketingchef. Det sidste alternativ er, at jeg har startet mit eget konsulentbureau med min utrolig dygtige og effektive kone Kristina.
 
Min vision for K-branchen er... at vi kommer til at se en kommunikationsbranche med endnu flere specialister og specialistbureauer, men også en ny type bureauer, som kan agere som en neutral og holistisk sparringspartner for annoncørerne. Med et stigende antal bureauer vil kampen om budgetterne og egeninteressen alt andet lige stige – og marketingcheferne vil få behov for rådgivning i den stigende kompleksitet.         
 
Man kan også forestille sig, at nogle bureauer 10-20 år ude i fremtiden i højere grad vil udvikle sig til uddannelses- og sparringspartnere i den kreative og eksekverende proces. Vi har set en udvikling hos virksomhederne, hvor kompetencerne indenfor Social Media, PR, CRM, og Search i stigende grad er blevet taget in-house – derfra er der ikke langt til at forestille sig, at andre kommunikationsdiscipliner på langt sigt går i den retning. Det betyder ikke, at behovet for rådgivning ikke vil være eksisterende – måske snarere tværtimod, da man som ene marketing-person vil få behov for opkvalificering, sparring og strategisk rådgivning.    
 
Der er utrolig meget snak om data, teknologi, kompleksiteten, drastisk ændrede medievaner og ikke mindst hastigheden, hvormed det hele sker i branchen. Det er på en måde skræmmende og imponerende. Der bølger en kamp frem og tilbage mellem tilhængere af ’Mad Men’ og ’Math Men’, med ikke mindst vores egen ejer af WPP, Sir Martin Sorrell, i spidsen, hvilket skabte en del røre i vandene for få år tilbage.  Men jeg tror, vi på sigt vil se en modreaktion – med mere fokus på, hvad reklame skaber – nemlig følelser.  De oplevelser hos forbrugerne kan om flere år nemmere relateres direkte til effekt og salg. Personligt er jeg ret vild med citatet om, at vi burde fokusere mere på ’what advertising feels like, than what advertising looks like – it’s all about the release of oxytocins’.
 
Jeg er vild med… at lære noget nyt og møde nye personer. Jeg elsker en branche, hvor man arbejder projektorienteret og har mulighed for at stifte bekendtskab med så mange forskellige målgrupper, produkter og udfordringer. Og så er jeg vild med at arbejde sammen med dygtige og passionerede personer, som virkelig brænder for deres arbejde. Det smitter.
 
Jeg har svært ved at tolerere… ligegyldighed. Folk, som simpelthen ikke gider at forsøge at gøre sig umage eller tænke, om der kunne være en smartere måde at gøre tingene på. Jeg kommer selv fra en familie med selvstændige og har arbejdet i flere små virksomheder i min unge karriere, hvor man selv må gøre alting – og hvor man har en lyst til at gøre tingene bedre. Det er virkelig et langt liv, hvis man ikke kan lide sit job.
 
10 K-folk jeg vil fremhæve er… Katrine Bøje (HARMAN), Fenja Lyng (Hatch & Bloom), Ida Løfberg (Egmont), Sacha Lynard (Arriva), Jeppe Kolstrup (Selvstændig instruktør), Nikolaj Mogensen (GroupM Connect), Morten Boiden Nørsten (Berlingske), Dennis Boss (Miele), Henrik Kamper Brandt Thomsen (Nordea) og Emil Brockenhuus-Schack (PepsiCo).
 
Jeg sender stafetten videre til…
Jeppe Kolstrup. Jeppe er en utrolig dygtig og hårdtarbejdende instruktør med et stærkt visuelt øje og evnen til at fortælle en enkel og præcis, men dog ofte underfundig, historie med både episke og intime billeder. Han står bag utallige danske og udenlandske musikvideoer for blandt andre amerikanske Henry Krinkle, australske Broods og engelske Citizens! Senest har han arbejdet med reklamefilm og kommunikation for Royal Beer, Carlsberg, Han Kjøbenhavn og har netop påbegyndt et projekt sammen med det svenske bureau Åkestam Holst.
 
Jeppe er derfor oplagt som ugens ananas, ikke mindst på grund af hans kompetencer som formidler og kommunikatør.
 
Jeppe Kolstrup er the-one-to-watch.
 
-
 
Se mere om Jesper Juhl Brogaard her: https://dk.linkedin.com/in/jesperjuhlbrogaard

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også