Timme Bisgaard Munk


Timme Bisgaard Munk

Timme Bisgaard Munk

Karma: 4867 (?)

Forfatter:

297


artikler

33


indlæg

Genfærdet fra Gudhjem
Maleren Oluf Høst skrev et lille russisk ord på sine malerier. Det var navnet på en by. Byen, hvor hans søn Ole var faldet på østfronten, som frivillig i Frikorps Danmark. Maleren kom sig aldrig over tabet af sin søn. Når solen gik ned over Gudhjem, væltede sorgen frem. Stakkels Ole var blevet forført. En tysk homoseksuel skønånd ved navn Fritz Waschnitius havde bondefanget og fortryllet den blonde og blåøjede Ole. Til slut var den unge mand begejstret og hjernevasket taget af sted ud over de russiske stepper i en sort SS-uniform. Godt hjulpet på vej og opmuntret af en cirkel af kulturpersonligheder i en rus af Wagner, okkultisme og nazisme. De havde tændt et bål, der gjorde dem alle blinde. For dem var krigen i øst en storm af stål, som ville gøre unge mænd til helte. Nu skulle der skabes en ny ordning og ny stat i Europa. Når de mødtes, læste de forfatteren Ernst Jünger og filosoffen Martin Heidegger højt for hinanden. Moralen var, at kun døden på slagmarken kunne lære mennesket livets sande værdier og skabe en højere form for arisk bevidsthed. Den svage og blåøjede idealist Ole satte handling bag ordene. Uden tvivl svækket og tændt af en romantisk livsindstilling, som søn af en kunstner. Faderen Oluf Høst havde selv lukket Djævlen og døden ind i sit og Oles liv. Den farlige forfører Fritz var ingen mindre end Oluf Høsts egen gallerist og ven. Oluf Høst havde taget fejl. Hans ven var hans fjende. Tyskeren var blot kommet for at stjæle det dyreste, Høst ejede.
 
Nu går jagten igen efter unge mænd i Europa. Dens sorte og hvide farver lokker igen med en hellig krig i øst. Falske profeter samler tilhørere for at sprede budskabet om frelse. Tusindårsriget er blevet til en ny start og stat. Unge mænd drages mod pludselig død og katastrofer. Som en dæmon i alle skikkelser sælger krigen sig til de unge. Den lover heltemod og velsignelse. Den lover berømmelse og formål. Igen skal krigen skabe en ny og højere bevidsthed. Igen er overmennesket den, som går i krig og træder i karakter. For kun døden kan vise, hvad livet egentligt er og skal være, lyder det sorte budskab. Drømmen er en ny identitet og mission, der er så meget større end at kæmpe sig igennem en uddannelse, få en familie eller passe en butik. 
 
Samfundets manglende anerkendelse oversættes til en selvvalgt underkendelse af de vantros verden og virkelighed. Ud fra devisen om, at hvis samfundet ikke vil mig, vil jeg ikke det og dem. Det er ikke blot et spørgsmål om religion, men om sociale problemer, der iklæder sig et religiøst udtryk. På samme måde som 1930’ernes arbejdsløshed og sociale kollaps fik sit sociologiske udtryk i fascisme og nazisme.
 
Denne gang er det basal religionssociologi, hvor den vestlige verdens fælles integrationsproblemer søges løst privat med et farligt riddereventyr. Hvor den frygtelige følelse af at være udenfor med et trylleslag bliver til en fantastisk og fanatisk følelse af at være bedre end andre. De sårbare er de unge mænd, som føler sig fortabte og underkendte i de vantros verden. Her udnytter nutidens Fritz’er Vestens manglende integration, den manglende sociale mobilitet, den store arbejdsløshed og basale kedsomhed til at forføre ungdommen igen. Løsningen på krigens dødskult er ikke blot mere død og krig. Ingen droner kan alene løse Vestens integrationsproblemer. Her må en kompleks indsats af straf og belønning til. Altså at samfundet tilbyder social mobilitet og anerkendelse til dem, som føler sig underkendte og udelukkede fra vores velstand og fællesskab. Alt imens nutidens Fritz’er bekæmpes politisk, kulturelt og socialt i en vigtig og altomfattende værdikamp. Høst handlede for sent og for lidt og forkert. Vi må ikke gentage hans fejl. For der er igen tændt et bål i Europa, som gør blind.
 

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikatør

Frist: 6. november kl. 16.00

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.