Peter Thomsen


Peter Thomsen

Peter Thomsen

Karma: 85 (?)

Second Life - En døende Dinosaur... endelig...

Second Life er død, længe leve onlineworlds...

Det var saftsusme også på tide at Second Life ikke længere er det mest trendy siden farven sort. I lang tid har diverse kommunikations- og marketings afdelinger rundt omkring i den ganske verden, brugt millioner af dollars på virtuelle ejendomme. Alt sammen fordi de regnede med at finde den nye MySpace eller YOUtube. Det var det ikke. Og det er der en ganske dog grund til – som jeg vil komme tilbage til lidt senere. . .

For ganske nyligt var der en artikel i WIRED, hvor journalisten havde talt med Coca Colas brand manager. Coca Cola gutten mente at de penge som læskedriks giganten havde kastet efter Second Life var nyttige penge. Der var INGEN der kom og chillede på Coca Colas virtuelle ø og der var kun ca 1500 tilmeldte til en konkurrence Coke afholdte. Men alligevel mener marketingsgutten der, at Coca Cola havde lært noget. Vrøvl. Det eneste de har lært er at de skal undersøge markedet ordentligt og IKKE prøve at stoppe MENTOS-forsøgene(søg på Youtube efter Diet Coke and Mentos).

Viral-edgy marketing: HELL YEAH!

Tung buzzord-teknologi uden substans: HELL NO!

Anywayz, hvorfor ville Second Life aldrig komme til at virke?

Svaret er ret simpelt. Teknologien er simpelhen for dårlig. Det er ikke muligt at samle mere end 70 avatarer på et lille område, hvis der kommer mere end 70 så er det et lag-helvede. Der vil simpelthen komme for lidt øjne på din virtuelle reklame( noget som forøvrigt ikke helt virker i computerspil, men det gemmer vi lige til en anden dag...) – Så dit marketingsbudget vil meget hurtigt blive brugt uden at du har fået noget som helst visibility ud af det. Ikke nok med det, men virksomheder, der har brugt mange resourcer på Second Life er også ved at blive lidt til grin. Så din investering i Second Life kan endda være skadefuld for dig og din virksomhed.

Det lyder hårdt, det er jeg godt klar over. Men som de siger i det engelske : ”don’t kill the messenger...”

En anden og vigtigere ting som allerede gjorde Second Life til en dårlig investering fra starten af, var at spillet ikke er et spil. Det er et stort intetsigende chatrum uden udfordringer af noget art. Uden at blive alt for teknisk mht ludologi og FLOW-teori betyder det at spilleren/brugeren ikke har nogen grund til hænge ud i Second Life særligt længe. Der er simpelthen ikke noget for at ham/hende at gøre der, ud over at chille. Og det er ikke nok.

Det sidste her er grunden til at jeg altid personligt har hadet ideen om Second Life. Spillet var simpelthen dømt til at være en døgnflue, et kuriosum, fra starten.  Men nu er det snart slut. Forresten World of WarCraft tjener stadig milliarder ;)

Gad vide hvad det næste bliver...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikatør

Frist: 23. oktober

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.