Peter Svarre


Peter Svarre

Peter Svarre

Karma: 1082 (?)

Forfatter:

55


artikler

178


indlæg

Betal for din popularitet på Facebook

Opmærksomhed har altid været en handelsvare. Virksomheder betaler for, at deres produkter bliver markedsført i aviser, på tv eller i Googles søgeordsannoncer. Det seneste år har virksomheder også kunnet betale sig til, at de meget diskret dukker op i vores Facebook-nyhedsstrøm med deres budskaber. Al denne kommercielle stræben efter opmærksomhed har vi vænnet os til, og det er almindeligt accepteret, at virksomheder med store pengepunge kan betale sig til mere opmærksomhed end virksomheder med små pengepunge.

Men hvad nu hvis det samme gjorde sig gældende i vores private liv? Hvad nu hvis de af dine venner med den fede tegnedreng kunne købe sig til mere opmærksomhed end dine fattiglusvenner, som ville være dømt til et liv i evig glemsel?

Velkommen til den nye virkelighed, som Facebook i dag rullede ud til deres danske brugere. Fra i dag kan man nemlig vælge at betale penge for at promovere sine private facebook-opdateringer, hvilket betyder, at flere af dine venner end normalt vil se din statusopdatering.

Det er en lille smule kompliceret, men kort fortalt handler det om, at man køber sig til at tweake Facebook’s EdgeRank algoritme. Normalt, når du skriver en statusopdatering, vil Facebook’s  EdgeRank algoritme kigge på din relation til dine venner, din generelle popularitet og det enkelte indlægs evne til at involvere folk, og på det grundlag vil algoritmen udvælge hvem af dine venner, der skal se indlægget. Vores statusopdateringer på Facebook bliver simpelthen kun vist for en særlig skare af mennesker, som Facebook udvælger. Det nye består så i, at man kan vælge at betale et varierende beløb for at ens statusopdatering bliver vist for flere mennesker end normalt. I dag betalte jeg f.eks. 2,30 US Dollars for at promovere en statusopdatering, og efterfølgende kunne jeg se beskeden dukke op i toppen af nyhedsstrømmen hos mine nærmeste kolleger – selvom jeg aldrig før havde figureret særlig kraftigt i deres nyhedsstrømme. Jeg havde med andre ord købt mig til en opmærksomhed, som jeg ellers ikke ville have fået.

Facebook’s nye tiltag har naturligvis medført en storm af diskussioner på lige præcis Facebook. Faktisk har jeg selv deltaget i en livlig diskussion om emnet i kommentarsporet under lige præcis den statusopdatering, som jeg havde købt mig til at promovere.

På den ene side er der dem, der mener, at tiltaget er en ganske naturlig forlængelse af, at virksomheder jo har kunnet gøre det samme i gennem længere tid. Hvorfor skulle det gøre en forskel, at vi nu som privatpersoner kan gøre det samme, som virksomheder tidligere kunne? Sjovt nok er det typisk folk, der lever af at promovere sig selv og deres virksomheder på Facebook, der fremfører netop denne type kommentarer.

På den anden side er der så dem, der er vildt forargede over, at man nu som privatperson kan købe sig til popularitet. De rige bliver populære og de fattige kommer til at dø i Internettets ulidelige sump af ikke-eksisterende eksistenser. Markedskræfterne kommer til at råde i vores privatsfære, og endelig får gamle Habermas ret i, at den onde kapitalisme koloniserer vores livsfærer og efterlader en gold og død slagmark.

Begge fløje kan have ret, men det interessante spørgsmål er i virkeligheden om det er en klog forretningsstrategi fra Facebook’s side.

Der er nok ingen tvivl om, at Facebook på den korte bane kan komme til at tjene svimlende summer på dette, og oven i købet gøre rigtig mange velhavende opmærksomhedshungrende Facebook-brugere glade over, at de endelig kan blive hørt.

Men hvad sker der på den lange bane? Hvad nu, når vores nyhedsstrøm bliver mere og mere fyldt op af statusbeskeder, som egentlig ikke er relevante for os, men som bliver vist alligevel, fordi de er sponsorerede? Hvordan kommer din nyhedsstrøm til at se ud, hvis det ikke er en relevans-algoritme, der bestemmer indholdet, men derimod markedskræfterne?

På den lange bane vil Facebook’s nye tiltag alt andet lige betyde, at vores nyhedsstrøm bliver kedeligere og mindre relevant, ganske ligesom aviser ville blive kedelige og uinteressante, hvis annoncørerne ubegrænset kunne købe sig adgang til journalisternes valg og vinkling af historier.

Det store spørgsmål er naturligvis, hvor langt Facebook vil bevæge sig ned ad denne vej. Hvis Facebook virkelig får succes med at tjene penge på dette, vil det også være fristende at skrue op for knappen, men jo mere man skruer op for knappen, jo mere vil man også forringe brugernes oplevelse af Facebook’s kerneprodukt – nyhedsstrømmen.

Facebook har tidligere sat skibe i søen, som viste sig at ødelægge brugernes oplevelse af produktet. Tænk bare på Beacon-projeket som floppede stort, og hvor man efterfølgende måtte rulle initiativet tilbage. Indtil videre har Facebook været dygtige nok til at trække den slags initiativer tilbage før det gjorde mere permanent skade på det sociale netværk. Spørgsmålet er nu, om Facebook i en post-børsintroduktionsfase, hvor det handler om at tjene cool cash, også er i stand til at bevare fokus på brugernes oplevelse på den lange bane på bekostning af profitten på den korte bane?

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Journalist

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedhjælper

Frist: 2. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.