Peter Jepsen


Peter Jepsen

Peter Jepsen

Karma: 119 (?)

Forfatter:

7


artikler

20


indlæg

Hvad kan virksomheder lære af Løkke-sagen?

Sagen om Venstres betaling af Lars Løkke Rasmussens tøj med mere har domineret mediebilledet de seneste uger. Tirsdag nat blev der sat et – foreløbigt – punktum i sagen, da Løkke i allersidste øjeblik red formandsstormen af. Selve sagen, håndteringen af denne og de politiske konsekvenser er allerede så rigeligt blevet analyseret af andre. Så jeg vil i stedet spørge, hvad virksomheder kan lære om krisehåndtering af sagen. Her er derfor tre enkle spørgsmål, som alle virksomheder bør stille sig selv.

Har vi styr på folkestemningen? Sagen viser med al tydelighed, at man aldrig selv afgør, hvad der er i omverdenens interesse at få indsigt i. Samtidig viser sagen, at omverdenens krav om åbenhed løbende ændrer sig. Det gælder for politikere, og det gælder også for virksomheder. Hvad, der engang blev betragtet som fremsynet åbenhed, er i dag noget, virksomheder skal leve op til for at undgå kritisk opmærksomhed. Et eksempel på dette er kravet om åbenhed om pensionsselskabers investeringer. For ti år siden kunne et pensionsselskab skille sig positivt ud, hvis det offentliggjorde listen med aktieinvesteringer; i dag forventes det, at den ligger på hjemmesiden.

Har vi styr på baglandet? Ligesom Venstre har et bagland, der skal informeres og plejes, har alle virksomheder en række interessenter, som kræver opmærksomhed. Det kan være ejere, aktionærer eller lokalområdet. Som virksomhed skal man især være opmærksom, hvis ens bagland er politisk. Det gælder særligt offentlige eller halvoffentlige virksomheder – hvem sagde DONG? – men også virksomheder, der udspringer af faglige organisationer eller er medlemsejede. Den årelange kamp om TryghedsGruppens formue (Trygs ejer) er et eksempel på dette: Skal TryghedsGruppens formue betales tilbage til forsikringstagerne? Og kan man overhovedet det i praksis? Det er spørgsmål, som kræver gode svar, hvis Trygs omdømme skal beskyttes.

Sidst, men ikke mindst: Har vi styr på skeletterne i skabet? Efter GGGI-sagen havde ledelsen i Venstre en oplagt anledning til at sætte sig ned og få overblik over, hvad der ellers kunne dukke op af kedelige sager – og få håndteret dem frem for at vente på, at andre skulle opdage dem. Det samme gælder for virksomheder. Har en virksomhed én gang oplevet at være i medieorkanens øje – med de ridser, det giver i imagelakken, og de ressourcer, det trækker ud af organisationen – bliver det ikke glemt igen. Men det giver langt bedre kort på hånden at få identificeret og håndteret de dårlige sager, før mediestormen rammer. Og ofte kan virksomheden vinde ved selv at lægge kortene på bordet. Så bliver sagen ikke bare håndteret, virksomheden vinder også respekt ved at turde melde ud, vise åbenhed og tage tyrene ved hornene. Som det var tilfældet, da Årstiderne sendte et brev til deres kunder om, at man havde opdaget, at nogle leverandører ikke var økologiske og derfor havde opsagt samarbejdet med dem.

Stormløbet på Løkkes formandskab og sagen om hans tøj er derfor ikke kun værd at studere, hvis man interesserer sig for politik og medier. Sagen tjener også som en påmindelse til virksomheder om at spørge sig selv, om der er styr på, hvad der gemmer sig af kedelige sager i skabet – og om man er klædt på til at håndtere dem.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november

Praktikant

Frist: 10. december

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.