Ole Munk


Ole Munk

Ole Munk

Karma: 97 (?)

Forfatter:

2


artikler

2


indlæg

Medieverdenen lider under overbefolkning – og den knappe ressource er vores tid
Amazon-milliardæren Jeff Bezos’ køb af The Washington Post har sat gang i spekulationerne om hvorvidt han måske kan blive den mirakelmand, der knækker koden og finder ud af hvordan der kan laves penge (rigtige penge, ikke klatskillinger som dem fx Ekstra Bladet gør et stort nummer ud af at tjene) på digitale nyheder. Undertegnede er skeptisk, og det skyldes ikke mangel på visioner eller forretningstalent hos Bezos – han har så rigeligt bevist at besidde begge dele. Det handler om, at forudsætningerne for publicering af journalistik har ændret sig afgørende. Når dagbladene kunne tjene så store penge ”i gamle dage”, var en vigtig forklaring at vi læsere havde meget mindre at vælge imellem.

Naturligvis er rubrikannoncernes flugt fra avisernes spalter den direkte årsag til indkomstnedgangen. Før var det sådan, at havde du brugte cykler til salg, måtte du betale for at få trykt en annonce på papir, der ville blive set af mange flere mennesker end dem du egentlig ville i kontakt med, nemlig de potentielle aftagere af dine cykler. Denne avisernes guldkalv har nettet – og Google og Facebook – slagtet.

Men så kunne der jo være andre indtægtskilder. En forudsætning for at aviserne kan tjene penge på noget som helst, er imidlertid at de har mange læsere. Og det er her jeg ser hovedproblemet. Ikke blot for The Washington Post, men for majoriteten af verdens tekstbaserede massemedier.

Her i sommer havde jeg fyldt en plasticpose med alt det jeg skulle se at få læst i min ferie. Min plan var at konsumere ét styks læsestof om dagen, og jeg havde forventet se posen tømt omkring 1. august. Sådan gik det ikke helt. Tværtimod blev posen MERE fuld i løbet af juli måned, og kun til dels på grund af hedebølgen som sænkede tempoet for enhver aktivitet, inklusive læsning. Der var bare så meget andet at læse, udover indholdet af min plasticpose.

Fra min barndom og ungdom mindes jeg somre, hvor avisen kunne være det eneste jeg fik læst på en dag, bortset måske fra et tegneseriehæfte eller nogle sider af den roman jeg nu var i gang med. En morgenavis kunne holde langt op ad formiddagen. Hvilken kontrast til nu, hvor elektroniske nyhedsbreve, tweets og Facebookopdateringer dirigerer mig videre til læseværdige ting på nettet hver eneste vågne time i døgnet. Interessant og underholdende er det næsten altsammen, men ikke én af denne syndflod af ”publikationer” vil kunne aspirere til at blive min udvalgte på den måde husets avis var det for fyrre år siden. De fleste af de sites jeg besøger glemmer jeg navnene på igen, og min liste med bogmærker er efterhånden så latterligt lang at sandsynligheden for, at jeg nogensinde vil komme tilbage til nogen af dem, virker mikroskopisk.

Ganske som den virkelige verden lider medieverdenen under overbefolkning. Og den knappe ressource er vores tid. Her ser jeg den vigtigste trussel mod kvalitetsjournalistikken, for hvis den skal overleve, er der jo nødt til at være nogen der vil give penge for den.

For enkelte medier kan løsningen måske være at udnytte og udvikle sit brand. At blive så velrenommeret og eksklusiv, at vi er villige til at betale for indhold som vi egentlig godt ved at vi ikke får læst – ihvertfald ikke i et omfang der retfærdiggør udgiften. The New York Times er det oplagte eksempel på en sådan publikation, som den digitale udvikling tilmed har velsignet med et nyt globalt publikum. Visse nichemedier med små produktionsomkostninger kan måske kopiere modellen i mindre skala. Men tanken om, at en sådan forretningsmodel skulle kunne holde liv i et mediemarked der bare minder om det vi har i dag, synes urealistisk. Washington, we have a problem.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

64 JOB

Leder af digitale medier

Se alle job Indryk job

Job

Creative Producer

Frist: 17. oktober

Leder af digitale medier

Frist: 23. oktober

SoMe-specialist

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.