Niels Mølbjerg Lund Pedersen


Niels Mølbjerg Lund Pedersen

Niels Mølbjerg Lund Pedersen

Karma: 119 (?)

De gamle, pålidelige, kildekritiske dagblade anno 2009

Et tilbagevendende tema i de kanaler jeg frekventerer, er en kedelig tendens blandt især de gamle mediehuse. Noget i retning af at de tror det hele handler om konstant at opdatere, opdatere, opdatere, så der hele tiden er noget nyt til læserne - ligemeget hvor nyt eller relevant eller originalt det så skulle være.

Jeg skal ikke bringe de store nye indsigter til dette tema, men jeg synes lige dette eksempel var sjovt:

Skærmbillede af Berlingske-artikel om skraldere

Berlingske Tidende bringer en lille artikel som starter med at angive MetroXpress som kilde (1). I bunden viser det sig dog at der blot er tale om en saksning fra ritzau (2) - oven i købet en ganske brat og hovedløs saksning som lader artiklen slutte med et kolon (3) netop som artiklens hovedperson og ekspert gør sig klar til at bringe en pointe om hvad den økonomiske krise vil gøre ved problemet.

En ond, kildeukritisk cirkel? Sidste gang jeg åbnede en MetroXpress var det så vidt jeg husker en forholdsvis ren blanding af saksninger fra ritzau og reklamer. Når ritzau så begynder at bruge MetroXpress som kilde, bliver jeg bekymret. Det samme, når Berlingske viderebringer noget af artiklen - tilsyneladende stort set uden at læse den først.

At artiklen er publiceret ud på redaktionens søvnige nattetimer (4) er måske en undskyldning. Men ikke en særlig god en.

Selv fandt jeg frem til artiklen gennem classy.dk som linker til den - hvilket overskrift.dk’s BlogSynergi da også viser (5). I øvrigt en prisværdig tjeneste, BlogSynergi, men det er jo noget helt andet.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.