Martin Stahl


Martin Stahl

Martin Stahl

Karma: 872 (?)

Den Digitale Pilot (DDP)
Den digitale pilot implementerer virksomhedens værdikæde online. 

Fundamentet til online etablering rækker langt udover virksomhedens hjemmeside – OG samtidigt skal firma webben tilbage til 1993’s grundighed med 2007’s funktionalisme. Det handler om at netværke og det handler om at få virksomhedens web til at netværke med andre virksomheder OG med sociale satellitter. Der skal arbejdes internt og der skal lobbyeres eksternt – den digitale pilot skal være nærværende, oprigtig, spændende, sjov og faktuel!

Når virksomheden etablere sig i relevante sociale satellitter OG er en aktivt bidragyder, øges styrken af virksomhedens positioneringen. What’s new?

Kvaliteten af et personligt netværk kan sidestilles med: tid x relevans. Altså tiden som vi bruger på at pleje vores netværk OG tæthedsfaktoren i; om vi er på bølgelænge med de enkelte i hver vores personlige netværk. Værdien af et aktørnetværk kan sidestilles med: interesse x what’s-in-it-for-me. Altså aktørerne om et givent projekt skal have den samme grad af interesse (i projektet) OG der skal være en faktor af afkast af værdi, der modsvarer den tid eller værdi, som den enkelte har tilført projektet.

Værdikæden skal synliggøres
Styrken af virksomhedens netværk kan nogenlunde sidestilles med virksomhedens værdikæde. Og det er netop denne banalitet der skaber den digitale side af virksomheden! 

Ligesom virksomheder i den virkelige verden plejer sine samarbejdspartnere og deres interesser ved at tale om dem, anbefale dem og holde receptioner for dem - skal det også ske online. Og måden er ganske simpel. På samme måde som når virksomheden beskriver og informerer om deres egne nye forretningsområder og produkter bør de nu også skrive om deres partneres produkter og projekter.

Den digitale pilot
Men hvem skal skrive og tilføre virksomheds website denne unikke information. Virksomhedens konsulenter / projektledere vil være oplagt at sætte i spil i forhold til at skrive om samarbejdspartnerne, fordi det ganske enkelt er dem der har fingeren på pulsen i forhold til hvad der rør sig hos de enkelte partnere. Hvis alt er gået vel så blogger halvdelen af virksomhedens ansatte allerede nu. Hvis der kigges nærmere efter på den enkeltes blog, vil der højst sandsynligt være content, som egner sig til coporate communication på virksomhedens website.

Hvis ikke det er tilfældet så er der et godt grundlag for at ansætte en ”digital pilot” som sikrer at virksomhedens website kommunikere om værdikæden internt på websitet så vel som den digitale pilot varetager de eksterne aktiviteter som at kommunikerer virksomheden på digitale markedspladser og sociale forum som myspace, youtube, wiki, smallworld, second life etc. OG holder kommunikationen ved lige ved at opretholde dialogen – ganske som i den virkelige fysiske verden.

Værdikæden krystalliseres online
Det der sker når virksomheden begynder at etablere sig i sattelitter – eller repræsentere sig selv som en del af et større netværk som fx hvis virksomheden opretter en profilside i myspace.com er at virksomheden begynder at netværke aktivt. For at få succes skal virksomheden kontinuerligt og hyppigt tilføre det valgte sociale forum / markedsplads med unik information. For at det hele skal give større mening skal de forskellige krydsreferencer som fx et link fra myspace.com til virksomhedens produktportefolie og videre ind til beskrivelsen om spændingsfeltet mellem virksomhedens værditilførelser på underleverandører siderne, bindes rigtigt sammen.

Online værdisystem

Dynamikken i et socialt forum eller en virtuel markedsplads kan kun skabes hvis det indhold som placeres og vedligeholdes er relevant, interessant og bidrager med noget nyt.

Denne relevans vil herefter naturligt skabe nye fangarme af netværk som repræsenterer fragmenter af ens egen interessesfære – og det er netop denne type af aktørnetværk der er værdiskabende for virksomhedens positionering og pleje af egen og andres interesser.

Det at mingle og small-talke og tilføre ny information til et interessenetværk er altså pointen. Desto mere relevant, nyt og interessant information man tilfører et givent netværk, desto stærkere bliver netværket og dermed ens egen positionering.  

Så for at realisere virksomhedens værdikæde online - skal ikke bare kommunikationen men også relationerne og dialogen - på fremtidens corporate websites, tænkes som en organisk del af internettet. Det betyder bl.a. at der bliver behov for tværgående ressourcer der kan tolke virksomhedens værdigrundlag og omsætte det på digitale markedspladser.

læs også: Webbureauer er alt for snæversynet


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Digital mediekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 26. august

Kommunikationschef

Frist: 26. august

Kommunikationsrådgiver

Frist: 27. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.