Louise Neel Høyer


Louise Neel Høyer

Louise Neel Høyer

Karma: 215 (?)

Lille spejl på væggen der…

Som intern kommunikationsmedarbejder er det din opgave at kunne rådgive dine samarbejdspartnere om hvilken kommunikation, der er virker bedst i forhold til deres behov.

Og arbejder du med rådgivning af ledere og måske endda topledelsen i forhold til kommunikation, så forventer de, at du kan give dem netop de værktøjer og de kommunikationsmaterialer, som gør dem i stand til at udføre deres job endnu bedre.

Hvem spejler dig og din adfærd

Brug et spejl til at gøre andre bedre

Et stærkt værktøj til at rådgive lederne er Kommunikationsspejlet, som er udviklet af Anne Katrine Lund. Kommunikationsspejlet er en rapport, som sammenfatter lederens evne til at kommunikere på flere niveauer.

De områder, der er i spil i Kommunikationsspejlet, er det helt grundlæggende kommunikationsmiljø, lederens evne til at kommunikere sammenhænge og perspektiver, den daglige kommunikation i relation til mål og kvalitet samt lederens evne til at agere rollemodel og ambassadør for enheden.

Rapporten er baseret på såvel lederens egen vurdering  af sin kommunikation, som medarbejdernes og lederens chefs vurdering af lederens kommunikation, og den bruges som afsæt for en rådgivningssession.

I KMD kommunikationsspejlede vi samtlige ledere i løbet af 1,5 år fra 2014-2015. Det vil sige, at vi fik udarbejdet rapporter og rådgav op imod 300 ledere i den periode.

Det var uden tvivl en lærerig proces for både ledere og mig og min kollega, der rådgav dem. Og alt i alt var der stor tilfredshed med Kommunikationsspejlet og vores rådgivning – fx blev vores evne til at rådgive lederen vurderet til 4,3 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Få et spejl på din egen kommunikation

Det er et resultat, jeg er ret stolt af. Men endnu mere stolt var jeg af den åbenhed min kollega og jeg havde indbyrdes i forhold til, hvordan vi oplevede vores egen rådgivning.

Vi evaluerede simpelthen løbende vores egen tilgang til rådgivningssituationen, og vi drøftede de situationer, hvor vi var i tvivl om, hvorvidt vi var gået ud over rammen for rådgivningssituationen. Bare det at have den diskussion gjorde, at vi var meget bevidste om vores egen adfærd, når vi rådgav.

Og…

Det kunne have været ret genialt, hvis vi havde kunnet gå skridtet videre – og selv få spejlet vores kommunikation med lederne.

Nu ved jeg ikke med dig…

Men langt de fleste kommunikationsfolk, jeg taler med, har ikke den del på agendaen. Selvom de er gode til at sparre med deres kolleger og med folk i deres netværk i forhold til deres rådgivning, så er det sjældent deres egen adfærd og kommunikation, der bliver evalueret.

Og det er egentlig lidt ærgerligt. For der er meget at hente, når vi forstår og er bevidste om, hvordan vi og andre mennesker kommunikerer – er vi selv fx ekstroverte og elsker at brainstorme højt sammen med andre, eller er vi mere introverte og ønsker tid til at reflektere og tænke efter, før vi svarer?

For hvis vi stiller skarpt på de mennesker, vi skal tale med, så kan vi også langt nemmere tune ind på den kanal, som de lytter på. I stedet for bare at aflevere vores budskab ved kasse 1.

…og på din adfærd

Læg den indsigt sammen med en forståelse for, hvordan du er over for andre – din adfærd – og du begynder at have et ret godt indblik i dig selv og dermed også, hvor du kan skrue op og ned for dig selv.

Og hvorfor er nu det nødvendigt?

Det er det måske heller ikke for dig. Men for de fleste af os andre, så er der en række adfærdsmønstre, som vi slet ikke er bevidste om. Og vi er derfor heller ikke bevidste om, at vi kan få flere venner, større indflydelse og mere succes, hvis vi ændrer på dem.

Hvor vil hun hen med det, tænker du måske. Jo, pointen kommer lige om lidt:

I en Harvard Business Review-artikel ’Competent Jerks, Lovable Fools, and the Formation of Social Networks’ peger forfatterne Tiziana Casciaro og Miguel Sousa Lobo på, at hvis vi skal vælge, hvem vi helst vil samarbejde med; en kompetent kollega, som opfører sig som et fjols, og en ikke-kompetent kollega, der er imødekommende og positiv – ja så vælger størstedelen af os den sidstnævnte.

Og det er også dem, vi har en tendens til at opsøge i mange andre sammenhænge:

‘If someone is liked, his colleagues will seek out every little bit of competence he has to offer.’

Og selvom de adspurgte chefer i undersøgelsen siger det modsatte, når de bliver spurgt, så agerer de på samme måde i hverdagen:

But despite what such people (managers) might say about their preferences, the reverse turned out to be true in practice in the organizations we analyzed.

Er du ‘likable’?

Analysen peger altså på: at vi i langt højere grad, end vi tror, er styret af de følelsesmæssige indtryk, vi får.

Og at vi er langt mere tilbøjelige til at hooke op med de mennesker, vi godt kan li’. Også på arbejdspladsen. Også selvom, de måske ikke er de bedste.

Så selvom kompetence selvfølgelig ikke kan undværes, så er det altså ikke den sikre vej til succes. Du kan tage nok så mange kurser, som styrker dine kompetencer. Men hvis ikke du formår at skabe gode relationer i din virksomhed, så kommer du ikke (så) langt.

Det irriterende ved alt dette er, at det kan være pokkers svært for dig at lave din adfærd om. Det gode ved dette er, at du har mulighed for at gøre noget ved det med det samme.

Har du brug for inspiration til, hvad du skal gøre mere af, så giver Dr. Travis Bradberry dig de 10 vaner, som kendetegner populære mennesker i blogposten ’Unique Habits of Ridiculously Likeable People’. Du kan også finde tips til at få folk til oprigtigt at kunne lide dig i Bro Kommunikations blogpost af samme navn.

Hep og high five

Louise

PS: Overvejer du at arbejde med lederkommunikation i din organisation, og vil du gerne høre mere om, hvordan vi greb det an, og hvad vi har lært af processen med Kommunikationsspejlet, så slå endelig på tråden på 3149 3259 eller skriv til mig på louise@thechangecompany.dk.

Indlægget Lille spejl på væggen der… blev vist første gang den The Change Company.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Snarest muligt

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedhjælper

Frist: 17. december
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.